خانهوبلاگ
چرا بعضی از عطر‌ها بر روی پارچه لباس لک می اندازند؟

چرا بعضی از عطر‌ها بر روی پارچه لباس لک می اندازند؟

چرا بعضی از عطر‌ها بر روی پارچه لباس لک می اندازند؟
تعداد بازدید :575
تعداد دیدگاه :0
آخرین به روز رسانی :۱۴۰۳/۴/۲, ۱۰:۴۱

عطرها از مایعات معطر ساخته شده‌اند و حاوی روغن‌های اساسی هستند که از رنگ‌ها و ادویه‌ها استخراج می‌شوند تا بوی مطبوعی به بدن بدهند. این محصولات از دو منبع طبیعی و مصنوعی به دست می‌آیند و میزان غلظت روغن در آن‌ها، تعیین می‌کند که تاثیر لکه روی لباس شما به چه شکل است.

عطرها روش‌های استفاده گوناگونی دارند و می‌توان آن‌ها را روی بدن، لباس‌ها و حتی روی موها اسپری کرد. اما اتفاق ناخوشایندی که ممکن است هنگام اسپری شدن رخ دهد این است که، می‌تواند لکه‌هایی از خود به جای بگذارد. شاید از خود بپرسید که چگونه اسپری عطر می‌تواند لکه ایجاد کند و در صورت بروز این اتفاق، چگونه می‌توان آن‌ها را از بین برد؟

برای یافتن پاسخ این سوالات، تا انتهای مقاله از گروه ایندوفرم  همراه ما باشید.

درباره شستشو مانتو فرم  بیشتر بدانید.

 

چگونه می‌توان لکه‌های عطر روی لباس را از بین برد؟

عطرهای شفاف لباس را لکه‌دار می‌کنند و بقایایی روی آن‌ها می‌گذارند که اصلا خوشایند نیست. عطرها معمولاً حاوی الکل هستند و هنگامی که روی لباس اسپری می‌شوند، لکه‌های روغنی روی پارچه به جا می‌گذارند. خصوصاً وقتی که به طور مستقیم پاشیده شوند. به غیر از الکل و روغن، یک عطر می‌تواند حاوی رنگ نیز باشد که در بروز لکه‌ها بی‌تاثیر نیست.

هنوز برای خیلی از افراد جای سوال دارد که آیا عطر و ادکلن واقعا می‌توانند لباس را لکه دار کنند یا خیر؟ یک منطق رایج این است که، اسپری عطر‌های مخلوط با مایع رنگی و غلظت زیاد، روی لباس‌های سفید بسیار بیشتر از عطرهای روشن‌تر روی یک پارچه تیره لکه می‌اندازند. بنابراین، اگر پارچه مورد نظر شما دارای رنگ روشن و به ویژه سفید است، توصیه می‌شود که آن را مستقیماً روی لباس اسپری نکنید. به طور کلی، عطرها انواع مختلفی دارند و از مواد مختلفی در ترکیبات آن‌ها استفاده شده است.

سطح روغن معطر در آن‌ها نیز متفاوت است که ممکن است باعث لکه دار شدن لباس شما شود. برای جلوگیری از بروز این اتفاق، معمولاً دستورالعمل‌های گوناگونی داده می‌شود. به عنوان مثال، توصیه می‌شود که عطر را از فاصله زیاد روی بدن اسپری کنید. همچنین اجازه دهید که قبل از پوشیدن لباس، عطر به طور کامل روی پوست شما خشک شود.

 

لک عطر روی لباس

 

لباس‌هایی که ما می‌پوشیم، معمولاً از جنس پنبه، نایلون، پلی استر، اسپندکس، پشم و غیره هستند. مواد مختلفی که در ترکیبات این لباس‌ها وجود دارند، به گونه‌ای است که می‌تواند توسط اسپری عطر، لکه‌دار شود. اما راهکار چیست و برای از بین بردن این لکه‌های ناخواسته چه باید کرد؟

 یک راه حل معمول برای زدودن این لکه‌ها از روی لباس، این است که محل آلوده را با آب کاملا خیس کنید. اگر هنگامی که لکه تازه است این کار را انجام دهید، جواب بهتری می‌گیرید. این کار باعث می‌شود که از پخش شدن و تثبیت لکه روی پارچه جلوگیری شود و لکه‌ها خیلی راحت از روی لباس پاک شوند. در صورت کهنه بودن لکه‌ها، آغشته کردن با آب کافی نیست. در این مواقع باید از مخلوط آب، گلیسیرین و مواد شوینده استفاده کنید. محلولی درست کنید که از یک پیمانه گلیسیرین، یک پیمانه مایع ظرفشویی و هشت پیمان آب تشکیل شده باشد. در صورتی که اندازه لکه کوچک باشد، می‌توان از یک قاشق چای خوری به عنوان پیمانه استفاده کرد. پس از آن مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید و آن را فقط به مرکز لکه بمالید.

شما می‌توانید از محلول‌های الکلی و محلول شوینده به عنوان مواد جایگزین نیز استفاده نمایید. زیرا تقریباً همان اثر را در زدودن لکه ها دارند. پس از استفاده از محلول، یک دستمال کاغذی را تا کرده و آن را روی لکه قرار دهید تا رطوبت آن گرفته شود. چون دستمال کاغذی رنگ لکه را جذب می‌کند، بهتر است مجدداً دستمال خود را عوض کنید و همین مراحل را تکرار نمایید. این کار را تا جایی ادامه دهید که لکه کاملاً از بین برود. اگر لکه عطر با این روش‌ها پاک شد، می‌توانید لباس را با آب شستشو دهید تا باقیمانده مواد نیز از بین بروند. سپس پارچه را آویزان کنید تا خشک شود.

 با شوینده‌های مناسب مانتو بیشتر آشنا شوید.

 

پاک کردن لکه از روی لباس های پنبه ای، نایلونی، پلی استر، اسپندکس یا پشم

برای پاک کردن لکه از روی این لباس‌ها، ابتدا محل لکه را با آب آغشته کنید. سپس با استفاده از یک تکه اسفنج یا پارچه مرطوب، محل لکه را مکرراً بزنید. دقت کنید که محل لکه را هرگز مالش ندهید. مرطوب شدن لکه، از پخش شدن و نفوذ آن به بقیه پارچه جلوگیری می‌کند. خیساندن لکه به خصوص برای لکه‌های تازه بسیار خوب عمل می‌کند.

اگر لکه تازه باشد، ممکن است آغشته شدن آن به آب، برای جذب و حذف کامل آن از روی لباس کافی باشد. اما برای لکه‌های کهنه‌تر، مانند موارد قبل از محلول گلیسیرین، مایع ظرفشویی و آب و با همان نسبت‌های قبلی استفاده کنید. پس از آن، یک دستمال کاغذی تا شده روی محلول مواد شوینده قرار دهید. تا لکه را به خود جذب کند. دستمال کاغذی خود را دائماً عوض کنید و این روند تا جایی تکرار کنید که هیچ اثری از لکه باقی نماند.

 

پاک کردن لکه عطر

 

پاک کردن لکه عطر از روی لباس ابریشمی یا تری استات

 برای پاک کردن لکه از روی لباس ابریشمی، روی آن آب بریزید. پارچه ابریشم و تری استات، جذب بالایی ندارند؛ اما شاید لازم باشد که تا حد امکان منطقه با آب اشباع شود. پس از آغشته شدن با آب، چند قطره گلیسیرین روی محل لکه اضافه کنید و آن را به آرامی با انگشتان خود مالش دهید. این کار به نرم شدن لکه‌ها و راحت جدا شدن آن‌ها از پارچه کمک می‌کند. پس از افزودن گلیسیرین و مدتی خیساندن، پارچه را زیر آب قرار دهید و خوب بشویید. در این مرحله باید ببینید که آیا لکه عطر از بین رفته است یا خیر؟ اگر گلیسیرین لکه را به طور کامل پاک نکرد، یک محلول سرکه درست کنید.

از نسبت یک به یک آب و سرکه سفید استفاده کنید. سپس مقدار کمی از محلول را به پارچه یا اسفنج اضافه نمایید و لکه را با آن آغشته نمایید. در مرحله بعد، لباس را با آب بشویید تا باقیمانده مواد پاک کننده استفاده شده از بین برود. سپس لباس را آویزان کنید تا خشک شود.

اگر مشاهده کردید که محل لکه خشک شده است و یا اینکه هنوز پاک نشده است، شوینده بیشتری اضافه کنید و مراحل قبلی را تکرار نمایید. در صورتی که این راهکار جواب نداد و پس از استفاده از این محلول مشاهده کردید که هنوز بقایای از لکه روی لباس وجود دارد، یک پنبه را به الکل آغشته نمایید و به آرامی روی لکه بمالید. مالش الکل و دستمال کاغذی را به روش مشابه محلول قبلی انجام دهید؛ تا لکه‌ها بطور کامل حذف شوند. این ماده نسبت به محلول آب، گلیسیرین و مایع ظرفشویی قوی‌تر عمل می‌کند و احتمالا شما را به نتیجه دلخواهتان می‌رساند. در مرحله آخر هم، اگر لکه‌ها کاملاً پاک شده بود، لباس را با آب بشویید و آن آویزان کنید تا خشک شود.

 

مشاهده مدل‌های جدید مانتو فرم اداری

لک عطر روی پارچه

 

محل لکه را با محلول سرکه آغشته کنید

اگر تمام راهکارهای قبلی برای زدودن لکه از روی لباس‌های پنبه‌ای، ابریشمی، نایلونی و غیره جواب نداد، می‌توانید محل لکه را با محلول سرکه آغشته کنید. برای این کار، با استفاده از نسبت یک به یک آب و سرکه سفید، محلول سرکه سفید درست کنید. سپس مقدار کمی از محلول را به پارچه یا اسفنج اضافه کرده و به محل لکه بزنید و باقی مراحل قبلی را دنبال کنید.

 

استفاده از الکل دناتوره

 در صورتیکه گلیسیرین و سرکه برای از بین بردن لکه موثر نبود، چند قطره الکل دناتوره شده را به یک پنبه پارچه‌ای با یک اسفنج اضافه کنید. سپس با استفاده از حرکات ضربه‌ای، محل لکه را با الکل دناتوره آغشته نمایید. دقت کنید که این نوع الکل سمی است. بنابراین، هنگام استفاده از آن بسیار احتیاط کنید و از دسترس کودکان دور نگهدارید.

همانطور که گفته شد، از آنجا که بسیاری از عطرها دارای الکل هستند، اگر مستقیماً بر روی لباس پاشیده شوند، لکه‌های به ظاهر روغنی از خود برجای می‌گذارند. بنابراین بهتر است که قبل از پوشیدن لباس، از عطر و ادکلن استفاده کنید. با این حال، اگر یکی از پیراهن‌های مورد علاقه شما لکه‌دار شد، ناامید نشوید. راهکارهای گفته شده در این مقاله می‌تواند به از بین بردن کامل لکه و برگرداندن ظاهر اولیه لباس کمک کند.


Instagram

مطالب مرتبط