خانهوبلاگ
پاک کردن لباس رنگ گرفته و لکه روی لباس را از کجا شروع کنیم؟

پاک کردن لباس رنگ گرفته و لکه روی لباس را از کجا شروع کنیم؟

پاک کردن لباس رنگ گرفته و لکه روی لباس را از کجا شروع کنیم؟
تعداد بازدید :2269
تعداد دیدگاه :1
آخرین به روز رسانی :۱۴۰۳/۳/۲۱, ۱۵:۱۱

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که تعداد زیادی لباس را داخل ماشین لباسشویی خود انداخته باشید و پس از اتمام کار ماشین، متوجه شوید که لکه‌های ناخوشایندی روی لباس شما ظاهر شده است و یا اینکه رنگ لباس شما تغییر کرده باشد. قطعا در این مواقع از خود می پرسید که علت بروز این لکه‌ها چیست؟ آیا می‌تواند از نرم کننده پارچه باشد یا اینکه به خاطر رنگ دادن یک لباس رنگی در داخل ماشین، این بلا بر سر لباس من آمده است.

در این نوشتار از گروه مانتو فرم ایندو قصد داریم در خصوص علل رنگ رفتگی پارچه و روش‌های پاک کردن و تمیز کردن آن صحبت کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

درباره راهکارهای از بین بردن لکه عطر روس لباس بیشتر بخوانید.

علت های رنگ گرفتگی لباس‌ها و روش‌های برطرف کردن آن

همه ما از لکه‌های روی لباس و یا تغییر رنگ پارچه‌ها پس از بیرون آوردن آن‌ها از ماشین لباسشویی متنفر هستیم. زیرا نه تنها لباس‌ها تمیز نشده‌اند، بلکه زحمت اضافی پاک کردن لکه هم بر دوش ما گذاشته شده است. اگر علت این لکه‌ها استفاده از یک نرم کننده نامرغوب باشد، در واقع شما یکی از بزرگترین مقصران را شناسایی کرده‌اید. معمولاً استفاده از نرم کننده باعث می‌شود که لباس شما بعد از وارد شدن به ماشین لباسشویی لکه‌دار شود. اکثر نرم کننده‌های لباس دارای روغن هستند و اگر این ماده به مقدار زیاد و یا در زمان نامناسب به چرخه شستشوی لباس اضافه شود، به دلیل عدم انحلال مناسب در آب، باعث ایجاد لکه‌های روغن روی لباس می‌شود.

به طور معمول، این لکه‌ها تقریباً به اندازه یک سکه هستند و رنگ شیری یا مایل به آبی دارند. همچنین به دلیل وجود ترکیبات روغنی در آن‌ها، از یک درخشش روغنی برخوردارند. البته وجود لکه‌های روغنی فقط به دلیل استفاده از نرم کننده‌ها نیست. گاهی اوقات لکه‌های قهوه‌ای رنگی که کمی روغنی به نظر می‌رسند، روی لباس شما ظاهر می‌شود و دلیل آن هم، نشت روغن از واشر ماشین لباسشویی است. این لکه‌ها معمولاً قهوه یا نارنجی هستند و زنگ زده به نظر می‌رسند. اما راهکار چیست و چگونه می‌توان این لکه‌های ناخوشایند را از بین برد؟

خوشبختانه و در بیشتر موارد، این لکه‌ها ماندگاری بالایی ندارند و به راحتی با آب و صابون پاک می‌شوند. بهتر است از آب به همراه یک صابون ساده استفاده کنید که حاوی رنگ اسانس، لوسیون و مواد افزودنی دیگر نباشد. پس از آن، صابون را محکم به لکه فشار دهید و آن را به عقب و جلو بمالید تا صابون کاملاً به خورد الیاف پارچه برود. در مرحله بعد، لباس را در ماشین لباسشویی بشویید و نوع چرخه مناسب لباسی که استفاده می‌کنید را روشن نمایید. دقت کنید که این بار هرگز از نرم کننده استفاده نکنید!

 

پاک کردن لکه رنگ روی لباس

 

پاک کردن لکه رنگ صورتی، بنفش و آبی از روی لباس

معمولاً بروز لکه‌های رنگی روی لباس، علت مشخصی ندارد و دلیل این مسئله معمولاً ناشناخته است. اما از مواردی است که ممکن است افراد زیادی آن را تجربه کرده باشند. برای درمان آن هم راه حل های گوناگونی بیان می‌شود. به عنوان مثال: استفاده از ترکیب سرکه سفید و مواد شوینده، می‌تواند لکه‌های رنگی را کاملا از روی لباس پاک کند.

برای تمیز کردن و پاک کردن کامل، بهتر است لباس رنگ گرفته یک شب در این ترکیب خیسانده شود. راه حل دیگری که برای رفع رنگ رفتگی پارچه‌ها بیان می‌شود، استفاده از محلول آب و جوش شیرین است. برای ساختن این ترکیب، جوش شیرین را با آب و با نسبت یک به چهار مخلوط کنید. سپس لباس خود را در این محلول بخیسانید. بعد از گذشت چند دقیقه، لباس را با یک شوینده ملایم و آب شستشو دهید.

علاوه بر دستورالعمل‌های ذکر شده، استفاده از یک مایع سفید کننده اکسیژن دار نیز، می‌تواند ترفند خوبی باشد. این نوع پاک کننده معمولاً به عنوان بهترین پاک کننده لکه نامگذاری می‌شود. زیرا نه تنها لکه‌ها را از روی لباس محو می‌کند، بلکه باعث سفیدتر و روشن‌تر شدن پارچه‌ها نیز می‌شود و عملکرد هر نوع شوینده را تقویت می‌کند.

 

پاک کردن لکه رنگ صورتی

 

به طور معمول، استفاده از یک مایع سفید کننده اکسیژن دار ملایم و مخلوط کردن آن با پودر لباسشویی، بهترین راه برای حذف کامل لکه‌ها از روی لباس است. البته باید دقت شود که تمامی دستورالعمل‌های موجود در بسته در خصوص مقدار صحیح پودر استفاده شده، مایع سفید کننده و آب کاملاً رعایت شود تا بهترین نتیجه حاصل گردد. همچنین اطمینان حاصل کنید که قبل از افزودن پارچه، تمام مواد به خوبی با یکدیگر ترکیب شده و در آب حل شده‌اند.

اگر به مواد آغشته شده اجازه دهید که حداقل به مدت یک ساعت یا حتی یک شب قبل از شستشو، در محلول باقی بمانند، نتایج بهتری خواهید گرفت. با اینکه مایع سفید کننده اکسیژن دار به یک پاک کننده کامل نزدیک است، اما یک فرمول معجزه آسا برای هر نوع لکه‌ای نیست. به طوری که لکه‌های روغنی سنگین را از بین نمی‌برد و استفاده از آن هم ممکن است کمی به بافت پارچه آسیب برساند و عمر لباس را کمتر کند.

 

پاک کردن لکه قهوه و چای از روی لباس

 تا به اینجا در خصوص علت و درمان رنگ رفتگی پارچه‌ها در ماشین لباسشویی صحبت کردیم؛ اما ممکن است لباس شما به دلایل دیگری مثل ریختن قهوه یا چای روی آن لکه دار شده باشد. در این مواقع راهکار چیست؟ اگر شستشوی لباس با شوینده‌های معمولی در بازار جواب نداد چه باید کرد؟

در این مواقع بهتر است لباس لکه‌دار را در محلولی که از مخلوط سرکه و آب به نسبت یک به سه تشکیل شده است، بخیسانید. پس از آن لباس را در مقابل آفتاب آویزان کنید تا کاملا خشک شود و سپس طبق معمول شستشو دهید. دقت کنید که قبل از آویزان کردن لباس در آفتاب و شستشوی لباس در ماشین لباسشویی، مطمئن شوید که لکه کاملا از بین رفته است. زیرا ممکن است نیاز به تکرار مراحل باشد.

 

پاک کردن لکه قهوه روی لباس

 

تمیز کردن و شستن لکه‌ چمن از روی لباس

هیچ چیز مانند یک لکه چمن ناخوشایند، لذت یک بازی فوتبال را از بین نمی‌برد. اگر نگران این موضوع هستید که چگونه لکه چمن را از روی لباس پاک می‌شود، باید گفت که پاک کردن این لکه‌ها آنطور هم که به نظر می‌رسد سخت نیست و با یک راهکار ساده می‌توان آن‌ها را به راحتی حذف کرد.

جالب است بدانید یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای از بین بردن این نوع لکه‌ها، محصولی است که در همه خانه‌ها یافت می‌شود. شما با استفاده از یک مسواک قدیمی و خمیردندان می‌توانید رنگ لباس خود را به روز اول برگردانید. کافیست مقداری کمی از خمیر دندان روی لکه بمالید، سپس مسواک را در آب تمیز آغشته کنید و از آن برای تمیز کردن لکه استفاده نمایید. این فرایند را در صورت لزوم برای تمام لکه‌ها تکرار کنید. پس از آن، محل لکه را آبکشی نمایید و لباس را مطابق معمول بشویید. جالب است بدانید که استفاده از خمیر دندان می‌تواند لکه‌های جوهر را نیز به راحتی از بین ببرد.

 

شستن لکه‌ چمن روی لباس

 

پاک کردن لکه خون از روی لباس

برای از بین بردن لکه‌های خون از روی لباس، از ۳ درصد پراکسید هیدروژن استفاده کنید. این ماده به راحتی در تمامی داروخانه‌ها یافت می‌شود. کافیست محل لکه را با پروکسید خیس کنید، سپس از ناخن انگشت یا تیغه‌ی چاقو، برای شل شدن و خراشیده شدن لکه استفاده کنید. بعد از آن، محل لکه را با پروکسید هیدروژن با مقدار بیشتر بشوید. در مرحله آخر هم، لباس خود را مطابق معمول داخل ماشین لباسشویی انداخته و شستشو دهید. فراموش نکنید اگر بلافاصله و پیش از خشک شدن لکه‌ها به فکر زدودن آن‌ها از روی لباس باشید، شانس بهتری برای از بین بردن آلودگی به خصوص لکه خون خواهید داشت.

در صورتی که دسترسی به پروکسید هیدروژن برای شما دشوار بود، زیاد ناراحت نشوید. استفاده از نوشابه هم همین کار را انجام می‌دهد. تمام کاری که باید انجام دهید این است که، به مدت یک شبانه روز لباس را در محلول نوشابه بخیسانید و روز بعد با استفاده از مواد شوینده شستشو دهید. روش دیگر برای پاک کردن لکه خون از روی لباس این است که محل لکه را با آب خیس کنید. سپس روی آن نمک بپاشید. پارچه را در قسمت لکه روی هم بمالید تا لکه کاملاً شل شده و از لباس جدا گردد. پس از آن لباس را بشویید و به روشی که معمولاً انجام می‌دهید بشویید.

 

پاک کردن لکه خون روی لباس

 

پاک کردن رنگ لباس‌های رنگ گرفته با جوهر

همه انواع جوهر یکسان نیستند و راه‌حل‌های متناسب با آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. اما اگر لباس‌های شما جوهری شده است، بهتر است مقداری الکل را به صورت مالشی به ناحیه آسیب دیده بمالید. ممکن است لکه‌های بزرگتر تا ۱۵ دقیقه به خیس شدن نیاز داشته باشند. بهتر است اسفنج را با یک پارچه تمیز در محل لکّه بزنید. به طوری که جوهر به قسمت‌های دیگر پارچه منتقل نشود. پس از اینکه لکه کاملاً پاک شد، لباس را مطابق روال عادی بشویید.

با ترفندهای پاک کردن لکه جوهر خودکار از مانتو آشنا شوید.

 

 

از بین بردن جوهر روی پارچه

 

 جوهر از خودکار کمی سخت‌تر است. اما بدان معنی نیست که حذف آن غیر ممکن است. متخصصان توصیه می‌کنند که ابتدا لکه در آب سرد شسته شود. بعد از آن لباس را در آب گرم خیس کنید و به مواد شوینده آغشته نمایید. در این مرحله بهتر است کمی آمونیاک مایع هم اضافه کنید. اطمینان حاصل کنید که تمامی مواد کاملاً با یکدیگر مخلوط شده‌اند. لکه‌ها را به آرامی ماساژ دهید و در صورت نیاز از مواد شوینده بیشتری استفاده کنید.

نکات طلائی پاک کردن لباس رنگ گرفته و شوینده‌های مناسب برای مانتو اداری را، از اینجا بخوانید.

توجه به این نکته مهم است که همه اصلاحات گفته شده برای رفع لکه، همیشه جواب نمی‌دهد. بنابراین اگر یک لکه خاص به طور کامل از بین نرفت، ناامید نشوید و به تلاش خود ادامه دهید. احتمالاً در نهایت یک تاکتیک دیگر جواب خواهد داد. فراموش نکنید که قانون اصلی حذف لکه از روی لباس این است که، تا زمانی که مطمئن نشده‌اید که لکه از بین رفته است، آن را جلوی آفتاب قرار ندهید. زیرا انجام این کار فقط باعث تثبیت بیشتر لکه‌ها می‌شود و زحمت شما را بیشتر می‌کند.



Instagram

مطالب مرتبط