خانهوبلاگ
لباس فرم مدرسه

لباس فرم مدرسه

8 نکته کاربردی در لباس فرم معلم مدرسه
تعداد بازدید :4386
تعداد دیدگاه :0
آخرین به روز رسانی :۱۴۰۳/۳/۲۶, ۱۳:۱۳

اهمیت مدسه و آموزش به حدی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته معلم بیشترین حقوق را از دولت دریافت می‌کند. آموزش فرزندانی که قرار است آینده کشور را بسازند مهم و قابل توجه است. یکی از اصولی که باید توسط معلمین رعایت شود توجه به پوشش ظاهری آن‌هاست. معلم کلاس اول خود را به یاد دارید؟ قطعا او را فراموش نکرده‌اید. اغلب ما گاهی او و ظاهرش را در خاطره خود مرور می‌کنیم. حتی ممکن است خوشتیپ‌ترین و زیباترین معلم‌های خود را هنوز هم به یاد داشته باشید.

تاثیر معلم و ظاهرش در نگاه محصلان به ویژه کودکان ابتدایی شگرف و حیرت انگیز است، به همین خاطر است که معلم را مادر و پدر دوم هر فرد می‌دانند. داشتن ظاهری زیبا و جلوه‌گر برای هر معلمی ضروری بوده تا آنجا که در سال‌های اخیر وزارت آموزش و پرورش کشورمان رعایت این فاکتور را برای معلم‌ها ضروری کرد. اما یک معلم باید چه لباس فرمی بپوشد تا زیبایی ظاهر خود را حفظ کند؟

این مطلب از ایندو فرم به موضوع یونیفرم دبیران مدرسه پرداخته و چگونگی لباس فرم معلم مدرسه را تشریح می‌کند. اگر به موضوع علاقه مند هستید تا پایان همراه ما بمانید. همچنین برای بررسی طرح های مانتو فرم مدرسه فرزندتان کلیک کنید و این مطلب را از دست ندهید.

رعایت تنوع، یکی از اصول پوششی معلمان

می‌دانیم که یکسان و ثابت بودن همیشه هم خوب نیست، تا آنجا که بسیاری از روانشناسان معتقدند برای حفظ روحیه خود و جان گرفتن احساس زندگی در وجودمان نباید تنوع در زندگی را فراموش کنیم. رعایت این نکته برای بعضی از مشاغل مانند معلمان مدرسه ضروری‌تر است. زیبایی در ظاهر نه فقط صورت بلکه در یونیفرم معلم باید حتما رعایت شود. پوشیدن لباس‌های تیره، تکراری و حتی کثیف می‌تواند موجب دلزدگی دانش آموزان از آن کلاس شود. البته این نکته را نیز باید خاطر نشان کرد که عموما در ایران استفاده از رنگ‌های خیلی روشن مانند زرد و قرمز حتی برای مدارس توصیه نمی‌شوند.

درست است که تنوع دادن به ظاهر باید رعایت شده و دانش آموزان را با این تغییرات سر حال آورد، اما بهتر است که در این مورد نیز زیاده‌روی نکرد. همه می‌دانیم که معلم‌های جوان‌تر تمایل بیشتری به رنگ‌های جذاب و به روز دارند اما بهتر است که دور لباس‌های مجلسی و چشمگیر را خط بکشند. چرا؟ خوب جوابش واضح است. اینگونه لباس‌ها نگاه دانش آموزان را درگیر کرده و آن‌ها را از تمرکز بر درس دور می‌کند و از طرفی نیز موجب الگوبرداری آن‌ها از معلم خواهد شد. معلم در مدرسه اولین الگوی دانش آموز بوده و باید در رعایت این اصول بسیار محافظه کارانه عمل کند. با این وجود استفاده از رنگ‌های آبی، سبز، کرمی، سفید و… با طرح‌های مختلف، هم موجه بوده و هم مناسب محیطی پر از دانش آموزان کم سن وسال است.

 

مانتو فرم و لباس معلم مدرسه چطور باید باشد؟

لباسی که معلم به تن دارد می‌تواند حتی ذهنیت یک دانش آموز را تغییر دهد. اگر معلم پوشش نامناسبی داشته باشد قطعا تعداد زیادی از شاگردانش از او نمونه برداری کرده و خود را موجه می‌دانند تا همیشه پوشش‌های غیر متعارف داشته باشند. لباس فرم معلم مدرسه الگویی برای دانش آموز است. معلم با ظاهر خود علاوه بر الگو بودن بر ذهن دانش آموز در هنگام تدریس و یادگیری نیز تاثیر خواهد گذاشت.

همه ما در طول دوران مدرسه معلم‌هایی ژولیده و نامظم داشته ایم که احتمالا نسبت به آن‌ها نیز احساس مشترکی داریم. کلاسش کسل کننده است، دوستش ندارم، لباس‌هایش زیبا نیست و…، این‌ها نمونه بهانه‌هایی است که اغلب دانش آموزان در کلاس معلم‌های ژولیده مطرح می‌کنند چه بسا خود ما نیز اینگونه بوده‌ایم. یک معلم خانوم را در نظر بگیرید که مانتو و شلواری قدیمی و کهنه به همراه مقنعه‌ای رنگ و رو رفته به تن دارد و ریاضی درس می‌دهد. نظرتان چیست؟ کلاسی کسل کننده مانند ریاضی آن هم با معلمی بی‌نظم. بدون شک جذاب نیست و بسیاری از بچه‌ها را از آن درس دلزده می‌کند.

معلم‌های مرد نیز می‌توانند از کت و شلوارهای ست یا غیر همسان که در یک هارمونی رنگ بوده و به خوبی با بقیه یکدست می‌شوند استفاده کنند. مثلا معلم‌های جوان با پوشیدن کت‌های کتان یا فاستونی و با طرح‌های مختلف و ست کردن آن‌ها با شلوارهایی در رنگ‌های متغیر، یا ست کردن پیراهن‌های خود با یکی از اکسسوری‌هایش در ظاهر خود تغییراتی معقول و مناسب برقرار کند.

معمولا معلم‌های پیش دبستانی کمی دستشان در انتخاب لباس فرم بازتر است و آزادی عمل بیشتری دارند. از آنجا که کار آن‌ها حساس تر است و با بچه‌های کوچکی در ارتباط بوده که باید برای حضور در مدرسه آماده شوند، باید از رنگ‌های شاد‌تری در پوشش خود استفاده نمایند. این معلم‌ها می‌توانند از رنگ‌های روشن‌تری مانند قرمز، زرد، صورتی و… و از لباس‌هایی که کمی از جلوه رسمی به دور‌اند استفاده کنند.

 لباس فرم مدرسه

رعایت 8 نکته در پوشیدن لباس فرم معلم مدرسه

در پوشیدن هر لباس فرمی باید بعضی از اصول رعایت شوند که از جمله آنها می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • مدل لباس معلم باید طبق مد روز باشد

به چه معناست؟ گفتیم که هر چه معلم از لباس‌های تمیز و مرتب و به روز استفاده کند بیشتر مورد پسند واقع شده و دانش آموزان نیز جذب او و کلاسش خواهند شد. کافیست یک گروه آماری از دانش آموزان را جمع کرده و از آنها درباره معلم‌هایشان بپرسید. حتما متوجه خواهید شد که نود درصد آن‌ها جذب معلم‌های شیک و مرتب می‌شوند. حتی بسیاری از بچه‌ها از واژه امروزی بودن برای معلم خود استفاده کرده و مثل اینکه از داشتن معلمی با تیپ به روز خوشحال‌اند.

البته باید در این خصوص نکته را ذکر کرد و آن تمایز قائل شدن بین امروزی بودن با کوچه و بازاری بودن است. وقتی بر به روز بودن معلم تاکید داریم منظورمان تبعیت از تیپ‌های معمول بازار و مردم است نه ظاهری که مناسب یک مهمانی کاملا دوستانه است.

 

  • از پارچه مناسب استفاده شود

از جمله اصول مهم در دوخت و طراحی لباس فرم معلم مدرسه استفاده از پارچه مناسب است. به جرات می‌توان گفت که دبیری یکی از شغل‌های پر‌تحرک بوده و داشتن برای آرامش خاطر باید حتما لباسی بپوشند که در آن راحت باشند. این راحتی از لباسی با پارچه مناسب به دست خواهد آمد. لباس فرم معلم مدرسه باید حتما از پارچه‌ای مناسب و معقول دوخته شده باشد. هر معلم حداقل ۶ تا ۷ ساعت از زمان خود را در روز سرکار بوده و در حال فعالیت است.

برای داشتن آسایش بیشتر بهتر است از پارچه‌ای مناسب و به درد بخور استفاده شود. از بهترین پارچه‌ها برای مانتو وشلوار خانم‌ها نوع نخی آن‌ها بوده و برای کت و شلوار آقایان فاستونی و پرشیا پیشنهاد می‌شود. هر چند شاید کسی این پارچه‌ها را نپسندیده و نوع دیگری انتخاب کند که این مورد نیز به سلیقه معلم‌ها بستگی دارد. اما آنچه که عیان بوده و مورد توجه است استفاده از پارچه‌های راحت و خنک است.

 

  • در سایز مناسب دوخته شود

پارچه مناسب زمانی جوابگوی خوبی است که لباس شما سایز بدنتان باشد و سایز بودن به معنی اندازه بودن در تنتان است. برای مثال لباسی به تن دارید که از قسمت پایین تنه خوب و مناسب است اما از قسمت آستین‌ها یا بخش سینه باعث آزارتان شده را نباید لباس سایز خواند. یا لباسی که مدام پارچه‌های اضافی آن را در غذا و نوشیدنی خود جمع کنید لباس مناسبی نیست. لباس باید سایز بدنتان باشد.

لباس فرم معلم مدرسه نیز از این قائده مستثنی نبوده و نباید به تن او زار بزند. اینگونه ممکن است حتی حواس دانش آموزان را نیز در هنگام آموزش پرت کرده و تمرکزشان را به هم بزند. خیلی‌ها تصور می‌کنند لباس فرم بزرگ یا خیلی کوچک زیباست و به نوعی متفاوت بودن را نشان می‌دهد اما این تصور کاملا اشتباه و پوچ است. یک معلم مرتب و منظم همانیست که دانش آموز را در نگاه اول به خود و درسش جذب کند.

 

  • اکسسوری‌ها را فراموش نکنید

یکی از مواردی که در زیبایی ظاهر هر فرد تاثیر‌گذار است استفاده از اکسسوری‌های زیبا و البته مناسب است. مثلا ست کردن کیف و کفش یا ساعت در خانم‌های معلم یکی از کارهای پرطرفدار است.آقایان نیز می‌توانند با ست ساعت و کمربند خود زیبایی ظاهرشان را دو چندان کنند. استفاده از زیور آلات زیاد و چشمگیر برای یک معلم اصلا توصیه نمی‌شود؛ چراکه هم موقعیت علمی وی را زیر سوال برده و هم موجب پرت شود حواس دانش آموزان خواهد شد. اگر معلم هستید می‌توانید از زیور آلاتی بسیار محدود و غیر قابل چشمگیر استفاده کنید.

 

  • روسری برای خانم‌های چادری

اغلب معلم‌های چادری می‌توانند از یک گزینه در تنوع ظاهر خود استفاده کنند و آن روسری است. اگر معلم بوده و چادر می‌پوشید با استفاده از روسری‌های مختلف می‌توانید زیبایی ظاهرتان را حفظ و در عین حال حجاب خود را نیز رعایت نمایید. روسری خانم‌های چادری را از تک بعد بودن و سر تاپا یک رنگ شدن نجات می‌دهد. اینگونه هم ظاهرتان زیبا شده و هم اصول اولیه پوشش چادر را رعایت کرده‌اید.

 

  • رعایت پوشش زمستانی

یکی از دغدغه‌های بسیاری از افراد شاغل به ویژه خانم‌ها پوشش زمستانی است. اصلا نباید نگران بود. خانم‌های معلم می‌توانند با پوشیدن یک پالتو گرم و مناسب ( از نظر رنگ و سایز) مانتویی سبک به تن کرده تا دچار حجم زیاد لباس بر تن نشوند و گرمای داخل کلاس نیز اذیتشان نکند. نیم بوت‌های مناسب و معقول نیز در زیر شلوار اداری‌شان می‌تواند هم موجب زیباتر شدن ظاهرشان شده و هم از طرفی در سرما و برف و باران اذیت نشوند.

 

  • باید مواظب آرایش خود بود

این گزینه برای خانم‌ها صادق‌تر است. آرایش تند و غلیظ با ناخن‌هایی فرنچ یا لاک زده شده آنهم به رنگ‌های خیلی روشن اصلا مناسب شرایط یک معلم نیست. حتی برعکس این شرایط نیز وجود داشته و آن هم زمانیست که یک معلم با ظاهری رنگ و رو رفته بر سر کلاس ظاهر شود، در این شرایط قطعا بر روحیه دانش آموزان تاثیر گذاشته و ممکن است حتی حرف‌های معلم خود را کسل کننده بدانند.

 

  • خیلی رسمی نباشید

معلم‌های خانم در هر صورت موظف به پوشیدن مانتو فرم، شلوار و مقنعه هستند. اما آقایان به جز کت و شلوار یکدست می‌توانند از تیپ‌های دیگری استفاده کنند. مثلا معلم‌های جوان‌تر با پوشیدن بلیز و شلوار مناسب ‌وانند هم به ایجاد احساس صمیمیت بین خود و دانش آموزان کمک کرده و هم از ایجاد جو رسمی در کلاس و مدرسه جلوگیری کنند. البته اگر بر پوشیدن کت مصر هستند با پوشیدن تک کتی به جنس کتان و ست کردن آن با شلواری از جنس خودش یا پارچه‌ ولی در یک هارمونی رنگ به جذابیت ظاهری خود نیز بیافزایند.

 

نتیجه‌گیری

همه ما از بچگی تا دانشگاه با معلم‌های مختلف سر و کار داشته‌ایم و می‌دانیم که آن‌ها چقدر بر رفتار و تفکرات ما تاثیر گذارند. به همین خاطر از معلم ابتدایی گرفته تا استاد دانشگاه باید برای پوشش درست داشتن زمان بگذارند؛ چراکه پوشش آنها اولین گزینه برای شناخته شدنشان است. لباس فرم معلم مدرسه در هر شرایطی باید تمیز و مرتب و البته معقول باشد چون معلم در محیط مدرسه اولین شخص بوده که دانش آموز را تحت تاثیر قرار داده و الگوی او محسوب می‌شود.

فرقی ندارد زن یا مرد، معلم همان فردیست که ما را باید با دنیایی جدید آشنا کند و چه کسی بهتر از یک تورلیدر زیبا و امروزی؟! پس اگر معلم هستید حتما در پوشش خود اصول ذکر شده را رعایت کنید تا هم خودتان احساس زیبایی و هویت جذاب‌تری داشته باشید و هم برای دانش آموزان خود الگویی مناسب به حساب آیید.

 



Instagram

مطالب مرتبط