خانهوبلاگ
آشنایی با یونیفرم های مخصوص ایرلاین ها و خطوط هوایی

آشنایی با یونیفرم های مخصوص ایرلاین ها و خطوط هوایی

آشنایی با یونیفرم های مخصوص ایرلاین ها و خطوط هوایی
تعداد بازدید :314
تعداد دیدگاه :0
آخرین به روز رسانی :۱۴۰۳/۳/۲۶, ۱۴:۴۲

خلبان‌ها و کادر پرواز گروهی از افراد هستند که برای وظایف دشواری که دارند آموزش‌های سختی می‌بینند تا برای پوشیدن یونیفورم‌ های مخصوص ایرلاین‌ها شایستگی کافی داشته باشند. خطوط هوایی از این گروه انتظار دارند توان مدیریت بالایی داشته باشند و تمام کارهای پرواز، از نشان دادن صندلی مسافران گرفته تا نحوه بستن کمربند و آموزش نحوه عمل در زمان بحران و وظایف پذیرایی را بدون جلب توجه و با لبی خندان و رویی گشوده انجام دهند.

اگر می‌خواهید با دلیل استفاده از یونیفورم و معیارهای مهم طراحی و انتخاب آن در خطوط هوایی آشنا شده و معروف‌ترین و یونیفورم های خطوط هوایی جهان را بشناسید، در ادامه این مطلب از ایندو فرم همراه ما باشید.

برای مشاهده انواع مانتو فرم آژانس هواپیمایی کلیک کنید.

 

آیا ایرلاین ها و خطوط هوایی نیاز به استفاده ازیونیفرم مخصوص دارند؟

ایرلاین‌ها و خطوط هوایی برندهای خدماتی و کسب‌وکارهای بزرگی هستند که در بسیاری از موارد با پشتوانه دولتی یا سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجه شکل می‌گیرند. خدمه یا کادر و خلبان‌ها از سوی ایرلاین‌ها استخدام می‌شوند و برای واجد شرایط بودن لازم است با معیارهای مختلفی مطابقت داشته باشند. آنها در نهایت نمایندگان برندهای خطوط هوایی هستند که از آنها انتظار می‌رود یونیفورم مخصوص ایرلاین را در حین ماموریت بپوشند.

یونیفورم‌های مخصوص ایرلاین‌ها معمولا ست‌های کامل لباس رسمی زنانه و مردانه هستند که توسط طراحان اختصاصی طراحی می‌شوند. این یونیفورم‌ها ویژگی‌های مختلفی دارند اما طراحی برازنده و برجسته، استفاده از بهترین متریال و پارچه‌ها، و راحتی برای انجام فعالیت‌های مختلف فیزیکی مورد نیاز در طرحی آنها اولویت دارد. نشان یا لوگوی ایرلاین‌ها و عناصر بصری هویت برند آنها در طراحی این یونیفورم‌های مخصوص پرواز مورد تاکید قرار می‌گیرند.

کادر پرواز از خلبان تا مهماندارهای خانم و آقا، همگی نماینده یا سفیر برند خطوط هوایی محسوب می‌شوند و وظیفه مدیریت پروازها به شکلی روان و بدون بروز مشکل را بر عهده دارند. همین موضوع ضرورت پوشیدن یونیفورم مخصوص ایرلاین ها و خطوط هوایی توسط آنها را نشان می‌دهد.

 

یونیفرم خط هوایی امارات

 

معیارهای مهم برای انتخاب لباس فرم کادر پرواز (مهمان دارهای ایرلاین)

لباس فرم کادر پرواز معمولا لباسی رسمی و مطابق مد است که باعث تمایز ظاهری افراد مسئول در پرواز و مسافران می‌شود. این کار باعث می‌شود مسافران و خود کادر پرواز به راحتی یکدیگر را تشخیص بدهند. اگر کادر پرواز لباس معمولی به تن داشته باشند، کمک گرفتن مسافران از آنها با مشکل مواجه می‌شود. اما در طراحی لباس فرم کادر پرواز معیارهای دیگری هم مورد توجه قرار می‌گیرند که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می‌شویم.

  • ایجاد اقتدار و اعتبار: لباس فرم کادر پرواز، از خلبان گرفته تا مهمان‌دارهای ایرلاین‌ها با طراحی متمایز و منحصربه‌فرد مسئولیت و اقتدار این کادر را برجسته می‌کند. این لباس‌های رسمی به نحوی طراحی می‌شوند که در نگاه مسافران و مخاطبان، حرفه‌ای بودن، شخصیت و اهمیت کادر پرواز را برجسته کنند.
  • تمایز و تشخص: یونیفورم مخصوص ایرلاین ها و خطوط هوایی به صورت اختصاصی برای آنها توسط طراحان معتبر و شناخته شده طراحی می‌شود. هدف از این کار تمایز گذاشتن بین کادر پرواز یک خطوط هوایی با خطوط هوایی دیگر، و البته متمایز شدن کادر پرواز از مسافران در هر پرواز است.
  • زیبایی و راحتی: در حالی که مسافران در طول پرواز روی صندلی خود با کمربند بسته استراحت می‌کنند و موسیقی گوش داده یا مطالعه می‌کنند، کادر پرواز در این مدت مدام درگیر برطرف کردن مشکلات و ارائه خدمات به مسافران هستند. راحتی یونیفورم و البته زیبایی و طراحی متمایز آن باعث می‌شود کادر پرواز راحت‌تر از پس این وظایف سخت بربیایند.

 

معروف ترین یونیفرم های خطوط هوایی جهان

برندهای خطوط هوایی از یونیفورم کادر پرواز برای تاکید بر ارزش‌ها و مولفه‌های متمایز خود استفاده می‌کنند. این وظیفه مهم معمولا توسط طراحان شناخته شده و معتبر بین‌المللی انجام می‌شود و در آن هنر طراحی لباس به بهترین شکل با نیازهای خدمه پرواز هماهنگ می‌شود. در ادامه بعضی از معروف ترین یونیفرم های مخصوص ایرلاین ها و خطوط هوایی را مشاهده می‌کنید.

خطوط هوایی سنگاپور

یونیفرم خط هوایی سنگاپور

با اینکه طراحی یونیفرم خطوط هوایی سنگاپور در سال 1968 توسط طراح معروف فرانسوی، پیر بالمین انجام شده است، استفاده از عناصر بومی و آسیایی در آن باعث شده هنوز هم متمایزترین یونیفرم خطوط هوایی در جهان باشد. این لباس با الهام از کبایا (Kebaya) که یکی از لباس‌های ملی سنگاپور است طراحی شده است و نماد مهمان‌نوازی آسیایی در جهان محسوب می‌شود.

خطوط هوایی ایرو کی- کره جنوبی

خلاقیت بزرگ خطوط هوایی ایرو کی (Aero K) در طراحی یک یونیفرم بدون جنسیت برای خانم‌ها و آقایان کادر پرواز است. در حالی که بیشتر خطوط هوایی، به خصوص در کره جنوبی به‌شکل سنتی از یونیفرم‌هایی با تاکید بر جنسیت استفاده می‌کنند، یونیفرم ایرو کی با کت و شلوار، بلوز و پیراهن و کراوات بر روی وظایف و فعالیت‌های عملی کادر پرواز تاکید دارد.

خطوط هوایی ترکیش ایرلاین

یونیفرم خط هوایی ترکیش

تا جایی که طراحی یونیفرم کادر پرواز با هدف افزایش جذابیت و زیبایی زنانه یا مردانه انجام شود، یونیفرم مخصوص تورکیش ایرلاین یکی از بهترین نمونه‌ها در سطح جهان است. در این لباس‌های فرم از رنگ‌های قرمز تیره یا زرشکی در کنار مشکی و سفید برای ایجاد احساس صمیمیت و همچنین متمایز کردن کادر پرواز از مسافران استفاده شده است. کفش‌های پاشنه بلند زنانه و ست‌های کاملا رسمی مردانه در این یونیفرم در کنار کیف و انواع اکسسوری برای افزایش جذابیت به کار رفته‌اند.

خطوط هوایی ویرجین آتلانتیک- انگلستان

یونیفرم مخصوص ایرلاین ویرجین آتلانتیک در سال 2014 توسط ویوین وست‌وود، طراح مد برجسته بریتانیایی طراحی شده است. این لباس که از رنگ قرمز برای کت و دامن مهماندارهای خانم، و کت و شلوار ارغوانی تیره با کراوات قرمز برای آقایان تشکیل شده هارمونی و سرزندگی بسیار بالایی در کادر پرواز ایجاد می‌کند. در سال 2018 خطوط هوایی ویرجین آتلانتیک این یونیفرم را به‌روزرسانی کرد و اجازه پوشیدن پیراهن و اکسسوری به مهماندارها را داد تا امکان استفاده از آن بدون آرایش برای خانم‌ها وجود داشته باشد.

هاینان ایرلاین- چین

یونیفرم خط هوایی هاینان

لباس خطوط هوایی هاینان چین که در سال 2017 طراحی شده است، آمیزه‌ای از لباس‌های رسمی شرقی است که در آن رگه‌هایی از ست‌های رسمی غربی هم دیده می‌شود. در این یونیفرم‌ها از رنگ‌های خاکستری و آبی استفاده شده است و بلوزهای زنانه آن با طرح‌های روشن متمایز می‌شوند. کت‌های مردانه بلند با یقه‌های بسیار بزرگ هم به تمایز هر چه بیشتر این یونیفرم مخصوص ایرلاین هاینان کمک می‌کنند.

فین‌ایر- فنلاند

یونیفرم مخصوص خطوط هوایی فین‌ایر یکی دیگر از یونیفرم های مخصوص ایرلاین ها و خطوط هوایی است که در آن از ترکیب عناصر سنتی و مدرن برای افزایش جذابیت و ایجاد هویت متمایز استفاده شده است. طراح این یونیفرم هنرمند مد برجسته فنلاندی، ریتوا-لیزا پوهژالینن (Ritva-Liisa Pohjalainen) از رنگ آبی تیره برای ایجاد آرامش در مسافران و کادر پرواز با سایه‌ها و ترکیب‌های سفید استفاده کرده است. جزئیاتی مثل دستمال گردن، خطوط سرآستین، و یقه و سردوشی با دقت تمام برای افزایش صمیمیت به کار برده شده‌اند.

لوفتانزا-آلمان

یونیفرم خط هوایی لوفت هانزا

یکی از ابتکارهای جذاب و قابل توجه خطوط هوایی لوفتانزا طراحی یک یونیفرم مخصوص ایرلاین با الهام از طراحی لباس محلی و سنتی باواریایی است. البته این یونیفرم اصلی خطوط هوایی لوفتانزا نیست و فقط در بعضی از پروازها توسط کادر پرواز پوشیده می‌شود. عناصر سنتی لباس آلمانی مثل دامن خاکستری تا روی زانو، پیراهن سفید و ژاکت یا سارافون مشکی برای خانم‌ها، و کت بسته با شلوارک و جوراب بلند برای آقایان، تنوعی به یادماندنی در این لباس که توسط انگرمایر طراحی شده ایجاد کرده است.

خطوط هوایی اسکای-آپ، اوکراین

لباس فرم خطوط هواپیمایی

خطوط هوایی کمتر شناخته شده اسکای-آپ اوکراین در سال 2021 با طراحی یونیفرمی کاملا متمایز و چشم‌گیر به سرعت جایگاه مهمی در تیترهای خبری رسانه‌ها کسب کرد. یونیفرم مخصوص ایرلاین اسکای-آپ یک کت شلوار زنانه با رنگ نارنجی روشن به همراه کفش‌های اسنیکر محبوب نایکی ایر مکس سفید، و شال خاکستری روشن است. خانم‌های کادر پرواز خطوط هوایی اسکای-آپ به این ترتیب دیگر مجبور نیستند دامن‌های کوتاه و تنگ بپوشند و تمرکز بیشتری روی وظایف خود در طول پرواز دارند.

 

ایندوفرم طراح و تولید کننده به روز ترین مدلهای لباس فرم

در این مطلب از ایندوفرم، طراح و تولیدکننده به روز ترین مدل‌های لباس و مانتو فرم، یونیفرم های مخصوص ایرلاین ها و خطوط هوایی و ضرورت و معیارهای آنها مورد بررسی قرار گرفت. طراحی یونیفرم مخصوص ایرلاین ها و خطوط هوایی با توجه به معیارهای مختلفی انجام می‌شود و از طریق آن تمایز یک ایرلاین با ایرلاین‌های دیگر مشخص می‌شود. در حالی که در گذشته بیشتر یونیفرم‌های کادر پرواز با تمرکز بر زیبایی و رسمی بودن برای ایجاد تجربه‌ای به یادماندنی طراحی می‌شدند، رویکردهای جدید با تمرکز بر راحتی مهماندارها و البته ایجاد صمیمیت بین آنها با مسافران طراحی می‌شوند.

ایندوفرم یکی از اولین برندهای پوشاک فرم و رسمی ایرانی است که در ابتدا با طراحی و تولید لباس فرم اداری و رسمی بانوان وارد بازار شده است و حالا پس از کسب تجربه فراوان، انواع لباس فرم اداری، یونیفرم و پوشاک رسمی باکیفیت را مطابق استانداردهای روز جهانی تولید و عرضه می‌کند. این برند ایرانی با اهمیت دادن به تمام اجزای لباس فرم از طراحی گرفته تا جنس پارچه و روش‌های دوخت در مدت فعالیت خود توانسته هویت سازمانی و عناصر بصری بسیاری از کسب‌وکارها و شرکت‌ها را بهبود ببخشد. اگر دفتر هواپیمایی یا شرکت مسافرتی دارید و می‌خواهید از یونیفرم های مخصوص ایرلاین ها و خطوط هوایی برای پوشش کارکنان نهایت بهره را ببرید، می‌توانید برای مشاوره و سفارش از طریق وبسایت ایندو اقدام کنید. 


Instagram

مطالب مرتبط