خانهوبلاگ
یونیفرم اداری چه تاثیری در برند سازمان و ذهن مخاطب دارد؟

یونیفرم اداری چه تاثیری در برند سازمان و ذهن مخاطب دارد؟

یونیفرم اداری چه تاثیری در برند سازمان و ذهن مخاطب دارد؟
تعداد بازدید :276
تعداد دیدگاه :0
آخرین به روز رسانی :۱۴۰۳/۳/۲۹, ۱۲:۴۴

یونیفرم اداری چه تاثیری در برند سازمان و ذهن مخاطب دارد؟

تصور کنید مقدار زیادی ارث به شما رسیده و می خواهید آن را سرمایه گذاری کنید. اولین مکانی که به ذهنتان خطور می کند بانک، بورس و بنگاه های معاملاتی بزرگ است. بنابراین وارد یکی از این مراکز شده و قصد دارید با احتیاط هر چه تمام تر و البته با آرامش خاطر پولتان را برای سرمایه گذاری به این مرکز بسپارید. به محض وارد شدن کارمندانی را خواهید دید که هر کدام با لباس های متنوع و در رنگ و سایزهای مختلف نشسته و گاها به درستی جواب سوال هایتان را نمی دهند. چه حسی به شما القا می شود؟  آیا پولتان را آنجا سرمایه گذاری خواهید کرد؟ نزدیک به نود درصد جوابشان منفی است. هر چه قدر نیز منکر این ضرب المثل باشیم اما تا حدودی صادق است، که مردم با چشمشان قضاوت می کنند. نداشتن مانتو اداری برای خانم ها و کت و شلوار برای آقایان در این مراکز که بیشترین ارتباط را با مردم دارند، قطعا اثر منفی در رشد اقتصادی آن مکان و در نتیجه جامعه خواهد داشت؛ چراکه از طرفی حس مسئولیت پذیری و جدی بودن فضای کار را از کارکنان سلب و در برخوردشان با مشتری اثر منفی خواهد گذاشت، از طرف دیگر حس اطمینان را از ارباب رجوع خواهد گرفت.

لباس اداری هماهنگ اثری مهم در پیشرفت کار خودتان و کارفرمایتان دارد که نمی توان نادیده اش گرفت. آدام سورف، مدیر بازاریابی UniFirst، ارائه دهنده پیشرو در لباس و لباس کار برای مشاغل سراسر ایالت متحده آمریکا می گوید: از مهم ترین نتایج پوشیدن لباس اداری، ایجاد یک تصویر حرفه ای و ارتقاء موثر برند تجاری آن شرکت یا اداره است. طبق تحقیقاتی که J.D power و همکارانش در سطح ملی برای کشور آمریکا انجام دادند متوجه شدند، مشتریان تمایل بیشتری به کار با کارمندانی دارند که به صورت حرفه ای با لباس های اداری ظاهر می شوند. این عامل حس مسولیت پذیر و آگاه بودن آنها را در ذهن مخاطب ایجاد می کند؛ بنابراین ترجیح می دهند که کارشان را به دست آنان بسپارند. می دانیم که در ایران نیز کت و شلوار و مانتو اداری لباس فرم شناخته می شود.

ده دلیل اصلی که موجب رعایت قانون پوشیدن لباس فرم می شود 

ایجاد یک تصویر حرفه ای و جذاب از کارکنان

همه ما می دانیم که چه خودمان و چه جامعه، دیگران را حداقل برای بار اول با لباسشان قضاوت می کنیم. انتخاب لباس اداری مناسب برای کارمندان از سوی کارفرما یا رئیس بلافاصله تصویری حرفه ای ایجاد می کند و موجب جذب مشتری و ایجاد حس اطمینان در آنها می شود.

تبلیغ و ارتقای اداره یا برند شرکت

شما با شرکتی در تماس هستید که کارکنانش همیشه مرتب و با ظاهری زیبا حاضر شده و در نتیجه کارتان را به خوبی انجام می دهند. اگر دوستتان نیز به دنبال مکانی مطمئن برای انجام کاری شبیه کار شما باشد اولین جایی که معرفی می کنید کجاست؟ مسلم است، شرکتی که مدت هاست با آن در ارتباط هستید. اینگونه است که کارمندان آن شرکت برای برند تجاریشان تبلیغ کرده و باعث جذب مشتری های مختلف می شوند.

تبلیغ رایگان

بسیاری از شرکت ها برای شناساندن خود به مردم باید هزینه های زیادی به گروه های تبلیغاتی جهت اینکار متقبل شوند؛ در حالیکه تنها رعایت پوشش هماهنگ و یونیفرم اداری با اتیکت یا پیکسل های شرکت، تبلیغات بهتر و رایگان برای آن مرکز به حساب می آید.

محافظت از کارکنان

این گزینه مختص کسانیست که کارهای عملی و حرفه ای تر انجام می دهند نه صرفا کارکنانی که کارهای اداری را به عهده دارند. به عنوان مثال لباس کار مقاوم در برابر اشعه(UV) می تواند به جلوگیری از صدمات حاصل از جرقه های تصادفی الکتریکی یا آتش سوزی کمک کند. 

افزایش حس تعلق در کارکنان

یک خانم کارمند در ادارات یا شرکت های ایران را تصور کنید با یک مانتو اداری جدید که اتیکت یا فرم مخصوص محل کارش را دارد، این خانم با دیدن تفاوت خود نسبت به سایر مراکز اجرایی قطعا حس تعلق خاطر نسبت به محل کارش پیدا خواهد کرد. بسیاری از روانشناسان معتقدند هیچ چیز برای انجام با کیفیت کارها بهتر از داشتن این حس نیست.

راهی برای جلوگیری از ایجاد آلودگی

یونیفرم اداری مانع نقل و انتقال آلودگی ها می شود. این را از کودکی و زمانیکه در مدارس بودیم شنیده ایم. قطعا یکی از دلایل اصلی تاکید بر رعایت این قانون کاهش منتقل کردن آلودگی هاست. معمولا همه ما لباس فرم خودمان را پس از بازگشت به منزل عوض می کنیم و در مکان های دیگر آن را نمی پوشیم. اینگونه انتقال آلودگی از محیط کار به منزل یا برعکس را کاهش خواهیم داد.

ایجاد احساس روحیه کار جمعی

وقتی در اداره ای یکی از خانم ها مانتو اداری بلند و دیگری مانتویی کوتاه از رنگی دیگر می پوشد حتما در کاهش حس تعلق پذیری آنها اثر خواهد داشت؛ بنابراین همگی باید سعی در داشتن پوششی هماهنگ و یکدست داشته باشند. این خود موجب تقویت روحیه کار جمعی کارکنان شده و در نتیجه بهره وری کارشان بالا خواهد رفت. پس نقش هماهنگی را دست کم نگیرید.

مزیتی برای کارکنان

در اکثر ادارات، آژانس های هواپیمایی، شرکت ها و… هزینه های اولیه لباس فرم توسط کارفرما پرداخت می شود. این کار به نفع کارکنان است؛ چراکه دیگر مجبور به تقبل هزینه های خرید و دوخت لباس فرم نمی شوند.

بهبود روابط با مشتری

یونیفرم اداری اولین چیزیست که در یک محیط اداری یا اجرایی به چشم می آید. اگر خودتان شاغل باشید این جمله را خوب درک می کنید که مثلا یک مانتو اداری مناسب و هماهنگ با سایر همکارانتان چقدر در جذب مشتری و ایجاد رابطه دوستانه با شما موثر می باشد. در صورتیکه خودتان مشتری بوده اید پس تجربه انتخاب کارمندان خوش پوش و خوش اخلاق تر را برای انجام کارتان داشته اید. بله، این از اثرات لباس اداری مناسب است.

ارتقای افتخارات شرکت

داشتن لباس کار یکسان برای کارکنان به ایجاد حس غرور و مسئولیتشان کمک می کند. کارمندان با لباس فرم یکسان و مرتب به عنوان”سفیران نام تجاری” محل کارشان شناخته می شوند. آنها اولین نمایندگان مرکزی هستند که برایش کار می کنند.

شما خواننده محترم، اگر یک کارمند هستید و مانند درصدی دیگر از همکارانتان علاقه ای به پوشیدن یونیفرم اداری ندارید، این ده مورد باید تا الان اهمیت و جایگاه لباس فرم را برایتان مشخص کرده باشد. لباس فرم شخصیت و ماهیت کاری شما را نشان می دهد.

اما چرا پوشیدن یک  لباس فرم مناسب مهم است؟

این سوال برای بسیاری از کسانیکه به تازگی استخدام می شوند و هنوز به پوشیدن لباس فرم آنهم برای چند ساعت در روز عادت ندارند، پیش می آید. چرا لباس فرم بپوشم؟ چرا باید لباسی را که شبیه به بقیه اعضا است باید بپوشم؟ من همیشه دوست دارم متفاوت باشم. این سوال ها به ویژه در میان خانم های شاغل ایرانی که پوششی بیشتر از کشورهای غربی داشته و همیشه تمایل به پوشیدن یک مانتو اداری خنک و راحت آنهم به سلیقه خودشان دارند شکل می گیرد. فارغ از دلایل و توضیحات بالا باید خاطر نشان کرد که رعایت پوشش هماهنگ در سراسر دنیا و برای تمام مشاغل وجود دارد. به عنوان مثال می توان به پلیس یا آتش نشانان اشاره کرد. آتش نشانان لباس هایی می پوشند که به آنها در مقابل گرمای زیاد آتش کمک می کند. پزشکان و پرستاران نیز اغلب لباس هایی هماهنگ می پوشند تا آنها را در فضای پر از میکروب بیمارستان محافظت کند. یونیفرم اداری به فرد کمک می کند تا احساس راحتی در محل کارش داشته باشد. پزشکی را تصور کنید که با کت سفید و شلوارک و صندل به بیمارانش میرسد یا حتی به اتاق عمل میرود! خنده دار نیست؟ 

یونیفرم ها در بعضی از مشاغل بسیار پراهمیت تر از سایر هستند و به نوعی اصلی ترین ابزار کار آنها محسوب می شوند. به عنوان مثال یونیفرم نظامی بخش مهمی از کار نظامیان و سربازان است. فکر کنید در حال رانندگی هستید یک پلیس راهنمایی و رانندگی با بالاترین درجه اما با لباس شخصی به شما تذکر میدهد! عکس العملتان چیست؟ مسلما اعتنا نمی کنید و محل را ترک خواهید کرد؛ چون آن فرد و درجه اش را تشخیص نداده اید. یونیفرم هویت یک پلیس است. نظامیان با استفاده از لباس فرمشان می توانند در زمان های خطرناک استتار شده و خود را محافظت کنند. آنها در زمان های حساس مانند جنگ نیز توسط لباس های فرم یکسانشان از هم شناخته می شوند. اینجاست که اهمیت لباس فرم بیشتر خود را نشان می دهد.

برای اینکه کاملا قانع شوید و از یونیفرم اداری خود شکایت نکنید، یک مثال بهتر و جامع را برایتان آماده کرده ایم. چه قدر با دنیای ورزش دوستید؟ حتی اگر اهل ورزش نباشید قطعا یک بار در عمرتان هم که شده بازی فوتبال یا والیبال را دیده اید. در ورزش های جمعی در وهله اول این لباس هماهنگ است که هویت هر تیم را مشخص میسازد. لباس هر تیم نشانی از همکاری جمعی آن گروه ورزشکار است. کافیست ۹۰ دقیقه وقت بگذارید و بازی دو تیم در مقابل هم را ببینید تا متوجه تاثیر لباس یکسان آنها در زمان بازی شوید. در هنگام گل زدن یکی از اولین واکنش هایی که فرد دارد بوسیدن یا نشان دادن لباس تیمش به هوادارانش است و این ساده ترین و البته بهترین مثال برای نشان دادن ایجاد حس مشترک یک گروه تنها توسط لباس مشترکشان است. در اداره شما نیز شاید به ظاهر هر کس کار خود را انجام می دهد اما تمام وظایفتان با وظیفه همکارانتان به هم گره خورده و در واقع یک گروه کاری را می سازید که یونیفرم تان گویای این همکاری و هویت کار جمعی شماست. قطعا تا به اینجا اهمیت و کارکرد لباس کار یا یونیفرم برایتان روشن شده است. اگر بله و قانع شده اید پس دست بکار شده و یک لباس اداری که در عین داشتن این ویژگی ها شما را به اهدافتان برساند انتخاب و سفارش دهید.


در نهایت باید یادآور شد که داشتن یک یونیفرم اداری مناسب اعتماد به نفستان را بالا خواهد برد. زمانیکه با لباس اداری در محل کارتان نشسته و در حال انجام کار دیگران هستید قطعا عزت نفستان چند برابر خواهد شد؛ چون متوجه تاثیری که در ذهن و دید مخاطبتان دارید شده و به قدرت خودتان در حل مشکلات و گره کار دیگران پی خواهید برد. هیچگاه از سخت گیری کارفرمایتان در این باره دلخور نشوید؛ اینکه زیبا و مرتب و البته مسولیت پذیر دیده شوید به نفع پیشرفت در کار شما و پیشبرد کار رئیستان خواهد شد. حتی اگر مراجعه کنندگانی از سایر کشورها داشته باشید اثرات پنهان پوشش مشترک شما می تواند موجب ایجاد ارتباط کاری و مفید شما با خارج از کشور آنهم توسط ارباب رجوع خارجیتان شود. یونیفرم شما نه تنها باعث احساس غرور و افتخار به کارتان خواهد شد بلکه تاثیر تحمیلی بر دیگران خواهد داشت؛ زیرا حضور یک فرد با لباس خاص می تواند روحیه و رفتار افراد محیط اطراف را نیز تغییر دهد.


Instagram

مطالب مرتبط