خانهوبلاگ
نحوه انتخاب مانتو فرم بیمارستانی

نحوه انتخاب مانتو فرم بیمارستانی

نحوه انتخاب مانتو فرم بیمارستانی
تعداد بازدید :388
تعداد دیدگاه :0
آخرین به روز رسانی :۱۴۰۳/۳/۲۶, ۱۰:۱۶

مانتو فرم بیمارستانی به انواع لباس‌ها و مانتوهایی گفته می‌شود که خانم‌های پرستار، پزشک، دانشجو و پرسنل درمانی در مراکز درمانی و بهداشتی از آن به عنوان پوشش رسمی استفاده می‌کنند. لباس فرم سفید یا چیزهایی مثل روپوش و لباس سفید از بچگی برای ما یادآور پزشک و پرستار و محیط‌های بیمارستانی بوده‌اند. مانتو فرم بیمارستانی لباسی رسمی است که توسط پزشکان، پرستاران، و پرسنل درمانی پوشیده می‌شود و با لباس یا روپوش بیماران متفاوت است.
اینکه یک پرستار یا پزشک چه می‌پوشد به سلیقه خود او وابسته است، اما کارفرما یا بیمارستان محل کار آنها می‌تواند در این زمینه قانون‌گذاری کرده و آن‌ها را مجبور به رعایت این قوانین کند. در هر بیمارستان یا کلینیکی قوانین متفاوتی برای این مورد وضع می‌شود و این بستگی به آن مکان دارد.
اگر وارد بیمارستانی شدید که رنگ و لباس کادر درمانی آن با کادر درمان بیمارستانی دیگر فرق داشت اصلا جای تعجب نیست؛ چراکه این مورد در بیمارستان‌های مختلف متغیر است. پس اگر در بیمارستان کار می‌کنید حتما این نکات را مد نظر قرار داده و با توجه به مواردی که در این مقاله ذکر شدند مانتو فرم بیمارستانی خود را انتخاب کنید. زیبا دیده شدن حتی در محیط کاری حق شماست که باید آن را در انتخاب لباس کارتان مد نظر قرار دهید.

اگر می‌خواهید ببینید مانتو فرم بیمارستانی چه ویژگی‌هایی دارد و چطور می‌توانید یک مانتو فرم راحت و جذاب خریداری کنید، در ادامه این مطلب ایندوفرم همراه ما باشید.

 

مانتو فرم بیمارستانی

مانتو فرم یکی از پوشش های رسمی خانم‌ها در محیط‌های شرکتی، دفتری، تولیدی و خدماتی است. مانتو فرم بیمارستانی پوشش رسمی خانم‌هایی است که در مراکز درمانی مثل بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها، مطب‌ها کار می‌کنند. در یک بیمارستان خانم‌های پزشک، پرستاران، و متخصصان درمانی در داروخانه‌ها و کسب‌وکارهای مشابه با لباس‌های فرم یکسان از مجموعه بیماران و بستگان آنها متمایز می‌شوند.

مانتو فرم بیمارستانی مخصوص پزشکان در موسسات درمانی و بیمارستان‌های مختلف با توجه به معیارهای گوناگونی با طرح‌ها و انواع متنوع طراحی و تولید می‌شود. بعضی از انواع مانتو فرم های بیمارستانی ساده هستند در حدی که یادآور روپوش هایی هستند که قبل از انجام کاری آنها را خریداری و پس از آن دور می‌اندازیم. اما خانم‌های پزشک متخصصان ارزشمندی هستند که در موسسات خصوصی با لباس‌های فرم ویژه و اختصاصی جایگاه حرفه ای آنها مورد تاکید هر چه بیشتر قرار می‌گیرد.

 

ویژگی‌های ظاهری مانتو فرم بیمارستانی

مانتوهای فرم بیمارستانی مانند روپوش‌های درمانی برای جدا ساختن اشخاص متخصص و دست اندر کار درمان از بیماران و ملاقات کنندگان آنها طراحی می‌شوند اما در طراحی و تولید آنها استانداردهای مناسب طراحی مد و فشن لحاظ می‌شود. مانتوهای فرم بیمارستانی بر خلاف روپوش‌های سفید و صورتی ارزان قیمتی که در داروخانه ها فروخته می‌شوند مانتوهایی خوش دوخت با طراحی یک یا چند لایه هستند.

رنگ‌های روشن به نمایش بهتر کثیفی معروف هستند و لباس‌ مراکز درمانی و بهداشتی از رنگ‌های روشن انتخاب می‌شود تا در صورت لکه دار شدن، به سرعت قابل تعویض باشد. رنگ سفید اصلی‌ترین رنگ کاربردی در مانتو فرم بیمارستانی هستند که البته در بعضی از بیمارستان‌ها از رنگ‌های خاص‌تری نیز استفاده می‌شود. فرقی ندارد چه رنگ و سایزی باشد. آنچه که اهمیت دارد پوشش هماهنگ پرسنل بیمارستان است که باید رعایت شود. اصلی‌ترین دلیل که می‌توان برای رعایت مانتو فرم در نظر گرفت تشخیص نیروهای شاغل در بیمارستان از دیگر افراد و حفظ نظافت و سلامت خود و بیماران است. مانتو فرم بیمارستانی باید راحت و مناسب با سایز تن باشد تا ساعت‌های کاری را برای فرد راحت‌تر کند.

لباس‌ فرم اداری در تمام شغل‌ها یک جزء جدانشدنی بوده و باید پوشیدن آن رعایت شود؛ هر چند در بعضی مشاغل فضای راحت‌تری وجود داشته و پرسنل آنها مجبور به رعایت حتمی و قطعی این قانون نیستند. اما بر عکس اینگونه مشاغل کار در بیمارستان یا کلینیک لزوم رعایت این قانون را می‌طلبد. تا به حال شده وارد بیمارستانی شوید و پرستاری بدون روپوش ببینید؟ مسلما خیر؛ چراکه شغل آن‌ها داشتن این پوشش را ایجاب می‌کند. در این مقاله قصد داریم با ویژگی‌های لباس و یونیفرم فرم بیمارستانی آشنا شویم، اگر به این موضوع علاقه مندید پس بهتر است تا پایان همراه ما بمانید.

مانتو اداری


ویژگی‌های مانتو فرم بیمارستانی و قوانین پوشش آن

برعکس تصور عمومی یونیفرم اداری بیمارستانی فقط مختص خانم‌ها نیست؛ بلکه آقایان نیز از این یونیفرم‌های مخصوص که تحت عنوان روپوش شناخته شده استفاده می‌کنند. این مانتو یا روپوش باید براساس سایز فرد دوخته شده باشد. نباید یونیفرم بیمارستانی مورد بی‌اهمیتی قرار گیرد؛ چراکه با سلامت خود و بیماران در ارتباط بوده و در صورت کثیف بودن قطعا در سرایت بیماری به فرد و مریض‌های بستری شده تاثیر زیادی دارد. به همین خاطر است که رعایت نظافت و پوشش مانتو فرم بیمارستانی در اولویت اغلب بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است.

 

انواع مانتو فرم بیمارستانی

مانتو و یونیفرم بیمارستانی شامل چند بخش بوده و فقط مختص گروه خاصی نیست. از جمله گروه‌هایی که باید در بیمارستان از لباس فرم استفاده کنند شامل:

  • لباس بیمار
  • لباس پرسنل بیمارستان
  • مانتو فرم ویژه اتاق عمل
  • لباس‌های فرم ویژه خدمات
  • لباس‌های فرم مخصوص پزشکان
  • لباس‌های بارداری

مانتو اداری


در ادامه با ویژگی‌های هر کدام از این لباس‌های فرم یا مانتو فرم بیمارستانی بیشتر آشنا می‌شویم:

یونیفرم بیمارستانی بیمار


بیمارانی که بیمارستان‌های دولتی و خصوصی بستری می‌شوند روپوش یا یونیفرم ویژه بیماران آن موسسه را در بخش‌‌های بیمارستان می‌پوشند. این لباس در بسیاری از موارد از جنس روپوش‌های یک بار مصرف استفاده می‌شود و معمولا همراه با لوگو یا عناصر هویتی مرکز درمانی در یک بسته هنگام ورود بیماران به بخش به آنها تحویل داده می‌شود.

لباس بیمار عموما لباس‌هایی یک بار مصرف بوده و بعد از استفاده هر بار باید دور انداخته شود. یونیفرم بیمار اغلب از پارچه‌های ترگال و تترون ساخته شده که هم خنک و راحت بوده هم سبک است که در جابه‌جایی بیمار او را اذیت نکند. مانتو فرم بیمارستانی برای بیماران آقا عموما آبی رنگ و برای خانم‌ها به رنگ صورتی است، و این امکان نیز وجود داشته که دربیمارستان‌های مختلف یا حتی در کشورهای مختلف از رنگ‌هایی دیگر استفاده شود.


مانتو فرم بیمارستانی پرسنل بیمارستان

کارکنان بیمارستان و مراکز درمانی محدود به دکترها و پرستاران خانم نمی‌شود و تکنسین‌ها، خانم‌های منشی و پذیرش، دستیاران و افراد دیگر در این مراکز حضور دارند که برای رعایت بهداشت ملزم به پوشیدن لباس فرم بهداشتی ویژه هستند. لباس کارکنان درمانی و پرسنل بیمارستان معمولا مشابه لباس پرستاران طراحی می‌شود و در بعضی موارد هم از روپوش‌های سفید یا روشن برای این منظور استفاده می‌شود.

از نیروهای نگهبان گرفته تا پزشکان متخصص همگی پرسنل یک بیمارستان را در بر می‌گیرند. البته اغلب پذیرش و واحدهای اداری کمی در این باره آزاد تر هستند؛ البته آزادی به معنای این نیست که هر چه بخواهند بپوشند. در این بخش خانم‌ها از مانتو اداری مناسب و آقایان از کت و شلوار استفاده می‌کنند. اما پزشکان و پرستاران همگی باید از یونیفرم‌های مخصوص بیمارستان استفاده کنند.

 

مانتو فرم بیمارستانی ویژه اتاق عمل

این بخش از بیمارستان بسیار حساس بوده و باید نظافت کامل و جامعی در این قسمت رعایت شود. چرایی آن را که همه می‌دانیم و نیازی به توضیح بیشتر نیست. رعایت نظافت برای جلوگیری از آلوده شدن شخص تحت عمل جراحی. حداقل لباس‌های فرم اتاق عمل را در فیلم‌ها دیده‌اید که با رنگ‌های سبز یا آبی و با آستین‌هایی نسبتا کوتاه بر تن پزشکان یا پرستاران بوده و به همراه کلاه، کفش ویژه و دستکش چهره‌ای خاص به این افراد می‌دهد. پارچه‌هایی که در اتاق عمل استفاده می‌شوند قابلیت استریل چند باره را داشته و با این رنگ‌ها به پزشکان آرامش بیشتری در حین جراحی می‌دهند.

حالا دیگر عمل‌های جراحی و درمانی به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی افراد تبدیل شده اند و همه افراد با آن آشنایی دارند. مانتو فرم ویژه اتاق عمل توسط جراحان و دستیاران و متخصصان اتاق عمل پوشیده می‌شود و البته برای اینکه آنها با زخم‌های باز بیماران سروکار دارند، لازم است کاملا استریل و یک بار مصرف باشد. مانتو فرم های ویژه اتاق عمل توسط مراکز زیبایی و پرسنل متخصص اتاق های عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولا طراحی متفاوتی با مانتو فرم پرسنل بیمارستان دارد.

 

مانتو فرم بیمارستانی ویژه نیروهای خدماتی

نیروهای خدمات ممکن است در طول روز فعالیت‌های سنگینی داشته باشند به همین خاطر باید از پارچه‌هایی با جنس‌هایی قابل شستشو که به صورت روزانه بتواند شسته شود. عموما رنگ سورمه‌ای برای این افراد در نظر گرفته می‌شود.

 

مانتو فرم یسمارستانی مخصوص پزشکان

روپوش‌های پزشکی عموما لباس‌هایی یک تا دو تیکه هستند که شامل روپوش و شلوار بوده و از پارچه‌های با جنس پلی استر یا پنبه ساخته می‌شوند. این پارچه‌ها باید به لحاظ جنی نیز پارچه‌های خوب و مقاومی باشند تا به راحتی شسته و خشک شوند.

 

مانتو فرم بیمارستانی بارداری

لباس‌های بارداری نیز مانند لباس‌های بیمار از جنس پارچه‌های تترون و ترگال دوخته شده و می‌توانند کمی با فضای آزادتر دوخته شوند تا بیمار احساس راحتی بیشتری در آنها داشته باشد.

 

نحوه انتخاب مانتو فرم بیمارستانی

لباس‌های بیمارستانی به دو دسته کاملا بهداشتی و لباس پرسنل مراکز درمانی تقسیم می‌شود. لباس‌های یک بار مصرف در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های درمانی و بهداشتی معمولا به تعداد زیاد همراه با لوگو و مشخصات ارتباطی مرکز درمانی تولید می‌شود. لباس پرسنل مراکز درمانی که به طور معمول و روزانه در محیط کار آن را می‌پوشند اما با روپوش‌های یک بار مصرف متفاوت است و در طراحی و تولید آنها تلاش می‌شود راحتی و بهداشتی بودن بالا مورد توجه قرار بگیرد.

مانتو اداری

رعایت 6 نکته در انتخاب مانتو فرم بیمارستانی مناسب

اولین چیزی که یک بیمار با مراجعه به مراکز درمانی به آن توجه می‌کند لباس پزشک است؛ چراکه می‌داند یک پزشک باید تا آنجا که ممکن است تمیز بوده و از نظافت شخصی برخوردار باشد تا با خیال راحت مشکل خود را با وی در میان بگذارد. یک مانتو فرم بیمارستانی باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • ایجاد راحتی و آسایش
  • ایجاد درجه حرارتی مطلوب برای فرد
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • داشتن جیب‌های زیاد برای قرار دادن ابزارهای مورد نیاز در آنها

اما آنچه که مهم است رعایت اصول در انتخاب این لباس‌ها بوده که باید مد نظر قرار داد. اینکه چطور و بر چه اساسی یونیفرم و مانتو فرم بیمارستانی خوبی انتخاب کنیم به رعایت معیارهایی خاص نیاز دارد که در ادامه ۷ معیار اصلی در انتخاب یونیفرم بیمارستانی ذکر شده است:

  1. تعادل بین هزینه‌ها و راحت بودن مانتو فرم بیمارستانی

این نکته خیلی مهم است که در لباس فرم خود احساس راحتی داشته باشید. در هنگام انتخاب مانتو فرم بیمارستانی قبل از هر چیز باید به پارچه و سایز آن توجه کرده تا مطمئن شوید که پوشیدن آن در ساعت‌های شیف شما را اذیت نخواهد کرد. در عین حال هزینه‌های جانبی آن را نیز در نظر بگیرید. ممکن است یک پزشک جوان و تازه کار لباسی زیبا و مرتب با قیمتی گران به تن کند اما متوجه دردسرهای پوشیدنش از جمله گرم بودن، عرقگیر بودن و.. نباشد. پس حتما به تناسب بین هزینه‌ها و کیفیت پارچه توجه نمایید.

  1. چاپ مشخصات بر روی مانتو فرم بیمارستانی

در بعضی بیمارستان‌ها نام و شغل فرد باید بر روی یونیفرمش چاپ شود؛ درحالیکه در بیمارستان‌های دیگر تنها با اتیکت این مشکل حل می‌شود. به همین دلیل باید پرسنل بیمارستان از این قانون مطلع باشند که نام و فامیلشان باید بر روی مانتو فرم بیمارستانی چاپ شود یا نه؟. این دیگر به کارفرما و بیمارستانی که در آن کار می‌کنید دارد. در ابتدای استخدام حتما این نکات را پرسیده تا دچار سردرگمی نشوید.

  1. رنگ مانتو فرم بیمارستانی

یکی از نکات مهم که باید قبل از انتخاب نهایی یونیفرم باید رعایت کرد رنگ آن است. چه رنگی باید بپوشم؟ این مورد نیز به خود شما و کارتان بستگی دارد. در کدام بخش کار می‌کنید؟ باید بر اساس بخشی که مشغول به کار هستید رنگ یونیفرم خود را انتخاب کنید. اگر پزشکید پس احتمالا رنگ سفید را برای روپوش خود و اگر خدمات هستید عموما رنگ‌های سورمه‌ای را باید انتخاب کنید. پزشکان در اتاق عمل نیز اغلب از رنگ‌های سبز یا آبی استفاده می‌کنند که از لحاظ روانشناسی موجب آرامش خاطر پزشک و بیمار نیز می‌شود.

البته امروزه قانون ثابت بودن رنگ لباس فرم منسوخ شده و از رنگ‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد از جمله:

  • قهوه‌ای
  • مارون
  • صورتی
  • و یا بنفش

اگر در بیمارستانی که کار می‌کنید دستورالعمل‌های ثابتی وجود ندارد، پس آزادی عمل بیشتری داشته و می‌توان لباسی را پوشید که احساس راحتی و آسایش بهتری داشته و با رنگ آن نیز مشکلی نداشته باشید.

  1. توجه به سایز و اندازه مانتو فرم بیمارستانی

به طور کلی لباس‌های زنانه در مقایسه با مردانه‌ها با ظرافت بیشتری دوخته می‌شوند. این نکته بسیار مهم است که لباس انتخابی شما در سایز بدنتان بوده و در آن احساس راحتی داشته باشید. لباس‌های مردانه اغلب شانه‌های بزرگ‌تر با آستین‌های راسته و گشاد هستند؛ درحالیکه لباس‌های زنانه در قسمت کمر تنگ‌تر و آستین‌های حالت دارتری دارند. لباسی که انتخاب می‌کنید باید مانند دوستتان باشد. فضای بیشتری به شما داده تا راحت‌تر عمل کنید و مدام به فکر خلاص شدن از دست آن نباشید. البته این نکته نیز تحت تاثیر سلیقه شخصی شماست.

اگر کارفرما یا بیمارستانی که در آن مشغول به کار هستید نسبت به سایز مانتو فرم شما حساسیت خاصی ندارد خوب چه از این بهتر؟! لباسی را انتخاب کنید که در آن راحت باشید. مگر اینکه خود شما به لباس‌های خیلی تنگ یا خیلی گشاد علاقه مند بوده و در سایز بندی لباس قاعده خاصی را رعایت نکنید که اینجا دیگر شرایط فرق کرده و اختیار با شماست.

  1. تعداد جیب مانتو فرم بیمارستانی

در هنگام پوشیدن لباس فرم بسیار مهم است که لباسی مناسب با جیب‌های زیاد انتخاب کنید. این نکته به ویژه برای مانتو فرم بیمارستانی بیشتر صادق است؛ چراکه آن را ساعت‌های زیادی به تن داشته و مجبور به استفاده از آن هستید. پس خیلی مهم است که از لباس فرمی با جیب‌های زیاد استفاده کنید تا همه وسایل مورد نیازتان را در آن گذاشته و مجبور نباشید که هر لحظه سراغ کمد خود رفته و وسایل مورد نیازتان را بیرون آورید.

  1. رعایت مد در مانتو فرم بیمارستانی

این مورد بیشتر برای خانم‌ها صدق می‌کند. از آنجا که خانم همیشه به دنبال زیبایی هستند احتمالا به این فکر خواهند افتاد که یونیفرمی مد روز داشته باشند. البته ممکن است خانمی ساده پسند بوده و لباس‌های با طرح ساده را ترجیح دهد که قطعا باید به دنبال یک مانتو فرم بیمارستانی ساده‌تر باشد. اما اکر خانمی دوست دارد زیبا دیده شود داستان فرق کرده و مانتو فرمش را نیز با حساسیت بیشتری انتخاب خواهد کرد. البته این روزها مردم بیشتر به دنبال زیبا‌تر دیده شدن هستند و این مورد دیگر به مرد یا زن بودن وابسته نیست. بسیاری از مردان نیز شیک دیده شدن را می‌پسندند و دوست دارند در محیط کار با یونیفرمی به روز و زیبا دیده شوند.

 

جمع‌بندی

در این مطلب از ایندو فرم، تولید کننده انواع لباس فرم خانم‌ها و آقایان، مانتو فرم بیمارستانی، ویژگی‌ها و نحوه انتخاب آن مورد بررسی قرار گرفت. لباس فرم خانم‌هایی که در کلینیک‌ها و مراکز درمانی ساعت‌ها فعالیت می‌کنند لازم است با توجه به میزان فعالیت فیزیکی آنها راحت باشد و استفاده از پارچه های باکیفیت، خنک و بهداشتی برای این منظور رایج است.

سادگی و انتخاب زمینه رنگ روشن برای فرم بیمارستانی دلیلی برای بی‌کیفیت بودن یا تولید سرسری و بدون طراحی مناسب این لباس نمی‌شود. برند ایندو فرم یکی از اولین برندهای طراحی و تولید مانتو فرم اداری و رسمی در کشور است که انواع مانتو فرم بیمارستانی با کیفیت بسیار بالا تولید می‌کند. استفاده از جدیدترین روندها و گرایش‌های طراحی مد و لباس در سطح جهان یکی از خط مشی‌های اصلی این برند در خدمت به کسب‌وکارهای درمانی محسوب می‌شود.


Instagram

مطالب مرتبط