خانهوبلاگ
اصول طراحی مانتو اداری و لباس فرم

اصول طراحی مانتو اداری و لباس فرم

اصول طراحی مانتو اداری و لباس فرم
تعداد بازدید :786
تعداد دیدگاه :0
آخرین به روز رسانی :۱۴۰۳/۰۱/۰۵, ۱۸:۰۹

با اصول طراحی مانتو اداری و لباس فرم آشنا شویم

یونیفرم اداری! این کلمات چقدر برایتان آشناست؟ قطعا اگر در محیطی رسمی مشغول به کار هستید پس خودتان در این زمینه حرفه ای شده اید. اگر نه، پس به عنوان ارباب رجوع راهتان به مراکز اجرایی و رسمی خورده. معمولا با ورود به این محیط ها چقدر به پوشش کارمندان و کارکنان آنجا دقت می کنید؟ عموما افراد شاغل در شرکت ها، اداره ها، فروشگاه ها و… که به صورت جمعی کار می کنند با پوشش های ویژه محل کارشان ظاهر می شوند. قطعا همه شما با مراجعه به بانک یا یک اداره به این موضوع پی برده اید. دیدن افرادی با یونیفرم اداری مشترک و شبیه به هم حس جدی و مسئولیت پذیر بودن آنها را به شما القا می کند، تا با خاطر آسوده کارتان را به آنها بسپارید. شاید همین عوامل موجبات شکل گیری مد و طراحی لباس اداری را در قرن ۱۹ فراهم کرد، هرچند از سال۱۹۷۰ به مرور رسمی بودن یونیفرم ها جای خود را به لباس های راحت تر داد.

طراحی لباس کار یا به صورت عام تر لباس اداری یکی از گرایش های پر طرفدار در بازار مد و فشن است. می دانیم که در تمام دنیا این مهم مورد توجه کارفرمایان و روسای ادارات بوده و کارکنان زیر نظر آنها موظف اند تا با پوشش تعیین شده توسط کارفرمایشان در محل کار خود ظاهر شوند. حتما با خود می گویید اما در چند خط بالا نوشته شده لباس های رسمی و عذاب دهنده در سال های اخیر راحت تر شده اند، پس حرفتان نقض می شود؛ بله درست است، بعضی از روسا در تعدادی از کشورها مانند استرالیا آزادی عمل بیشتری برای پوشش کارمندان خود قائل اند و حتی در فصلی مثل تابستان قانون و اجبار را نادیده می گیرند. در هر کشوری یونیفرم اداری کارکنان آن براساس چهارچوب های تعریف شده و طبق قوانین آن کشور طراحی می شود. همانطور که می دانیم در کشور ما نیز بیشتر کارکنان در ادارات و مراکز رسمی موظف به رعایت پوشیدن لباس اداری هستند. بیشتر خانم های شاغل از مشتریان این مانتوهای جدید و به روز بوده؛ ضمن اینکه قیمت مانتو اداری یکی از دغدغه های آن هاست. اگر شما نیز از طرفداران و خریداران پرو پاقرص یونیفرم اداری هستید این مقاله راهنمای خوبیست تا انتخاب دلبخواهی را تجربه نمایید، پس با ما همراه باشید.

چرا یونیفرم اداری یکنواخت استفاده می شود؟

می دانیم که استفاده از یونیفرم های اداری با رنگ و مدل های یکنواخت در بیشتر کشورهای دنیا ضروری است؛ اما چرا؟ بهره وری بیشتر با استفاده از لباس فرم یکی از اصلی ترین پاسخ ها برای این سوال است. در اینجا چهار عامل اصلی که دال بر چرایی استفاده از لباس فرم است را مطرح می کنیم.

عامل اول: راحت بودن در گرما و سرما

لباس نقش مهمی در احساس راحتی شما در هر مکان یا هر فصل دارد. انتخاب لباس فرمی که در هر دو فصل احساس راحتی برایتان به همراه بیاورد قابل توجه است. بازدهی خوب و بالای کارمندان در هر فصل بسیار مهم بوده، که یک لباس اداری راحت و مناسب می تواند به این هدف جامه عمل بپوشاند.

عامل دوم: ایجاد حس تعلق با انتخاب هوشمندانه یونیفرم های یکسان

شاید شما کارمند یک شرکت خصوصی هستید که یونیفرم اداری خاص خود را برای کارمندانش تعریف کرده است. داشتن یک مانتو اداری جدید و یکسان با بقیه اعضای شرکت حس تعلق به آن مکان و متفاوت بودن را درون شما زنده می کند. ایجاد این حس تعلق قطعا بازدهی شما و همکارانتان را چند برابر خواهد کرد.

عامل سوم: راحت تر کردن کار کارکنان با داشتن یونیفرم های راحت

خوشبختانه این روزها با توجه به جایگاه خاصی که شبکه های مجازی در زندگی مردم ایجاد کرده اند، دنیای مد نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته و با شبکه های مجازی جایگاه خود را در بین مردم دنیا پیدا کرده است. همین عامل موجب شده تا مردم بیشتر به فکر لباس ها و به قول معروف تیپ خود باشند. کارفرمایان و روسای ادارات نیز از این موضوع غافل نبوده و سعی دارند تا با یونیفرم های اداری منطبق با مد روز دنیا محل اداره خود را زیباتر نموده و در نتیجه احساس راحتی را به کارکنانشان هدیه دهند. یک یونیفرم اداری راحت قطعا بازدهی کار شما را بیشتر می کند.

عامل چهارم: ارزش دهی به کار و شخصیت حقوقی کارفرمایان

تصور کنید یک کارفرما یا رئیس شرکتی بزرگ هستید. شما به عنوان کارفرما چه انتظاری از کارکنان خود دارید. نمی توان تنها به کار و بازدهی بالای آنها توجه کرد؛ درحالیکه پوشش راحت و سازگاری نداشته باشند. کارکنان شما خط مقدم کار و سرمایه تان هستند. به همین دلیل است که لباس آنها باید یک رنگ و در عین حال مناسب با محیط کارشان باشد؛ چراکه کارکنان و ظاهر آنها سهم زیادی در سود و منفعت روسا ایفا می کنند. به همین دلیل بسیاری از روسا دقت زیادی بر پوشش و همسان سازی کارمندانشان دارند تا مشتریان بیشتری را به کسب و کار خود جذب نمایند.

با رعایت این نکات یونیفرم اداری منحصر به فرد خود را داشته باشید

نکته اول: برند و رنگ پارچه مانتو فرم اداری

ظاهر مرتب و زیبا داشتن در محل کارتان بسیار مهم است؛ چراکه بیشترین ارتباط را با مردم داشته و افراد زیادی از صنوف مختلف شما را در محل کارتان خواهند شناخت. اینجاست که جمله معروف”لباس شما معرف شخصیتتان است” عینیت پیدا می کند. داشتن یک مانتو اداری جدید با ظاهری زیبا یکی از دغدغه های بیشتر خانم های شاغل است. در زمان خرید مانتو و شلوار یا پارچه برای این امر به برند و رنگ آن بسیار توجه کنید. شاید مجبور باشید هزینه ای بیشتر متقبل شوید؛ اما قطعا یونیفرمی با کیفیت بالا که مدت زیادی نو و زیبا بماند خواهید داشت. این نکته مورد توجه بسیاری از کارفرمایان مسولیت پذیر نیز می باشد. آن ها می دانند که داشتن ظاهر زیبای کارمندانشان به رضایت مشتری و ارباب رجوع کمک زیادی می کند؛ به همین خاطر برند و رنگ پارچه یکی از نکات حائز اهمیت برای روسا و کارفرمایان است.

نکته دوم: مناسب و راحت بودن یونیفرم اداری

این توصیه موکد ما را پشت گوش نیاندازید. در زمان انتخاب یونیفرم اداری به ویژه مانتو اداری برای خانم ها، حتما راحت ترین و البته مناسب ترین لباس را برای تنتان انتخاب نمایید. در کشور ما هر فرد شاغل حداقل ۷ ساعت مستمر آنهم هرشش روز هفته را در محل کار خود می گذارند و رعایت این مورد بسیار مهم است. لباسی مناسب هیکل و سایزتان انتخاب کنید نه لزوما زیبا و جالب توجه برای دیگران. خانم ها گاها به زیبا بودن بیشتر از ویژگی های دیگر اهمیت می دهند که این اشتباه است. حتی اگر در روز مورد نظرتان به بازار رفته و یونیفرمی که در آن راحت باشید را پیدا نکردید، یک روز دیگه را به این کار اختصاص دهید. اگر در محل کارتان احساس راحتی و آرامش خاطر از سوی لباس خود نداشته باشید قطعا بازدهی خوبی نیز نخواهید داشت. به مدهای روز دنیا و فشن شوها دقت کنید، یکی از معیارهای بزرگان این عرصه توجه به راحت بودن لباس ها است. شاید باورتان نشود اما لباس می تواند شما را لاغر یا چاق نشان دهد. حتما نباید باشگاه رفته و زمان زیادی بگذارید تا در نهایت لباستان سایزتان شود. اگر لباسی مناسب هیکلتان انتخاب کنید حتما در ظاهر شما تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین مناسب بودن لباس را فراموش نکنید.


نکته سوم: پارچه لباس مانتو فرم

کیفیت یک مانتو اداری با پارچه اورجینال که مستقیما از شرکت یا کارخانه تولید کننده خارج شده با مانتوهایی که در خرده فروشی ها پیدا می شوند قابل مقایسه نیست. پارچه های شرکتی با استاندارهای بالاتری عرضه می شوند و کیفیت بهتری دارند. شما می خواهید یک یونیفرم اداری خریداری کرده که مدت ها پاسخگوی نیازتان باشد و وقتی روزی ۷ الی ۸ ساعت آن را به تن دارید عمر کوتاهی نداشته و کیفیتش را از دست ندهد؛ به همین دلیل باید بر کیفیت پارچه بسیار حساسیت به خرج دهید. تصور اینکه لباس فرمتان مدام چروک است و هر بار با بلند شدن از صندلیتان یک دامن چروک شده ببینید ناراحت کننده است؛ پس حتما در هنگام خرید، پارچه مانتو را برانداز کنید. پارچه های شرکتی جدا از کیفیت خوب ماندگاری بالایی دارند و رضایتتان را به همراه خواهند داشت.

نکته چهارم: کاربردی بودن مانتو و لباس فرم

انتخاب یک مانتو اداری جدید که مناسب محل کارتان باشد امتیاز خوبیست؛ اما یکی از دغدغه های خانم های شاغل پوشیدن یونیفرمی با رنگ یا طرح مخصوص بوده که معمولا برای آنها آزار دهنده است. اگر رئیستان سخت گیر نیست و به عنان مثال یک مانتو اداری بلند برایتان دست و پا گیر است پس نیازی به ادامه این وضع نیست؛ می توانید مانتویی با اندازه مناسب انتخاب کنید. حتی پیدا کردن یک مانتو اداری کاربردی که بتوان در مراکز دیگر با خیال راحت از آن استفاده کرد برای خانم ها بسیار مهم است. از آنجایی که در کشور ما عموما از رنگ های تیره برای تهیه لباس فرم استفاده می شود، خانم های کارمند در ایام تابستان به دنبال مانتو اداری خنک و راحت هستند. پس با آسودگی خاطر می توانید با کمی دقت نظر و حوصله بیشتر لباسی کاربردی انتخاب نموده و از داشتنش راضی باشید.

نکته پنجم: رعایت سبک و مد

سبک و مد دو مورد از گزینه های مهم در جذابیت لباس هستند. لباسی که طبق سبک یا مد جدید و یا رنگ های مختلف مثلا طبق رنگ سال باشد قطعا جذابیت بیشتری دارد. در کشورهای غربی بسیاری از ارگان ها دارای یونیفرم های اداری طبق رنگ های شاد و مدهای جدید در دنیای مد و فشن هستند. این امر کارآیی و بازدهی کارمندان را نیز بالا می برد. در ایران نیز به این عامل توجه به سزایی می شود. بسیاری از خیاطان و تولیدی هایی که به کار دوخت مانتو اداری مشغول هستند طرح های جدید و به روز را رعایت می کنند. به عنوان مثال به کار بردن نوارهای رنگی در دوخت و ظاهر مانتو یکی از این موارد است. لذت بردن از پوشیدن لباس اداری لذت از کار را به همراه خواهد داشت.

 

اگر صاحب یک شرکت، آژانس، تولیدی و… یا رئیس یک اداره و یا یک کارمند می باشید قطعا با چالش های یونیفرم اداری آشنایی دارید. بعضی از کارمندان نسبت به یونیفرم های رسمی بی علاقه و گروهی بی تفاوت هستند. به هر رو پوشش یک رنگ و همسان در تمام دنیا رواج دارد در کشور ما نیز طبق اصول خاص و قوانین تعریف شده رعایت می شود. انتخاب یونیرفرم اگر طبق اصول بالا انجام شود مسلما سازگاری بیشتری به همراه خواهد داشت. این قانون هم برای کارفرما و هم خود کارکنان و حتی برای مشتری منافعی را به دنبال خواهد داشت. ایجاد حس برابری و زیبایی با پوشیدن لباس اداری یکسان یکی از بهترین امتیازها برای کارفرما است. جدی و مسولیت پذیر شناخته شدن نیز یکی از خوبی های داشتن یونیرفرم اداری برای کارکنان است. ایجاد حس اطمینان و آرامش از کار کردن با یک گروه منظم و مسولیت پذیر و سرمایه گذاری در آن نیز می تواند یکی از فواید استفاده کارمندان از یونیفرم های یکسان در ذهن مشتری باشد. هر چند اجبار و التزام به رعایت این قانون نسبت به گذشته بسیار کم تر شده؛ اما یونیفرم اداری همچنان جزء بخش های پرطرفدار در دنیای مد و فشن شناخته می شود.


Instagram

مطالب مرتبط