خانهوبلاگ
نحوه تعمیر زیپ شلوار با ساده ترین روش را یاد بگیرید

نحوه تعمیر زیپ شلوار با ساده ترین روش را یاد بگیرید

نحوه تعمیر زیپ شلوار با ساده ترین روش را یاد بگیرید
تعداد بازدید :5450
تعداد دیدگاه :0
آخرین به روز رسانی :۱۴۰۳/۳/۲۶, ۱۴:۳۹

شاید شما هم در محل کار، با مشکل خرابی زیپ شلوار مواجه شده‌اید؛ مطمئنا در این زمان ناراحت و عصبانی خواهید شد. در چنین موقعیتی، دسترسی به خیاط برای تعمیر زیپ شلوار تقریبا غیر ممکن خواهد بود. بنابراین شما برای تعمیر آن باید دست به کار شوید. البته در صورت عدم تعمیر درست زیپ، شلوار دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

اگر به دنبال مانتو فرم یا مانتو شلوار اداری با بهترین کیفیت دوخت هستید؛ به سایت ایندو فرم مراجعه کنید. مجموعه ما سال‌های بسیاری در زمینه طراحی تولید و فروش انواع مدل لباس فرم، فعالیت داشته و از بهترین پارچه‌ها و زیپ‌ها، استفاده می‌کند. در این مقاله درباره خرابی زیپ شلوار و نحوه تعمیر آن، ساده‌ترین راهکارها بیان شده که بسیار کاربردی است.  

 

دلایل گوناگون خرابی زیپ‌ها چیست؟

معمولا زیپ‌های شلوار، مقاوم بوده و خراب شدن آن، به ندرت اتفاق خواهد افتاد. در چنین زمانی چاره‌ای جز تعمیر زیپ شلوار یا تعویض آن وجود ندارد. در صورت خراب شدن زیپ شلوار، آن را برای تعمیر پیش خیاط می‌برید تا برای تعمیر یا تعویض آن، اقدام کند.

اما از اصلی‌ترین دلایلی که خانم‌ها مجبور به تعمیر زیپ شلوار خواهند شد؛ شامل موارد زیر است:

  • باز شدن لبه‌های زیپ پس از بستن
  • سریع باز شدن
  • کند بسته شدن زیپ
  • شکستن زیپ
  • گیر کردن لبه آن به پارچه شلوار
  • شل بودن زیپ و خود به خود باز شدن آن
  • لق شدن
  • گم شدن زبانه زیپ
  • گیر کردن دانه زیپ به نخ یا بخشی از پارچه شلوار

در صورت به وجود آمدن هر کدام از این مشکلات، راهی جز تعمیر زیپ شلوار باقی نخواهد ماند. البته با انجام یک سری اقداماتی مانند بستن زیپ شلوار قبل از قرار دادن آن در ماشین لباسشویی برای شستشو، می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید.

 

راهکاری برای تعمیر زیپ شلوار

حال اگر به هر دلیلی زیپ شلوار با مشکل مواجه شده است؛ آن را به نزدیک‌ترین خیاطی ببرید تا تعمیر یا تعویض کند. در صورتی که زمان کافی برای رفتن به خیاطی ندارید؛ می‌توانند در خانه با انجام روش‌های ساده اما کاربردی، زیپ شلوار را تعمیر کنید.

توجه به این نکته بسیار ضروری است که هر مشکلی که منجر به خراب شدن زیپ شلوار شده است؛ راهکار خاص خود را برای تعمیر دارد. بنابراین ابتدا باید دلیل اصلی خرابی زیپ شلوار را مشخص کرده و بعد برای تعمیر آن، روش مناسبی را انتخاب کنید.

 

خرابی زیپ شلوار

 

راهکار‌های کاربردی و مهمی که می‌توان برای تعمیر زیپ‌های شلوار به کار برد:

شل بودن زیپ شلوار

در صورتی که زیپ شلوار شل شده و با کوچک‌ترین فشاری باز می‌شود. برای تعمیر آن، دو راهکار موقت و دائم خواهید داشت. روش دائم تعمیر زیپ این گونه است که به واسطه یک انبر، دندانه‌های زیپ را سفت کنید تا بار دیگر باز نشود. در روش موقت به کمک یک بند یا نخ محکم، سر زیپ را به دکمه شلوار ببندید تا از باز شدن مجدد جلوگیری شود.

گیر کردن دندانه‌های زیپ

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که منجر به بسته نشدن زیپ خواهد شد؛ گیر کردن چیزی در دندانه‌های آن مانند نخ شلوار یا تار مو است. در صورت وجود نخ یا مو در دندانه‌ها، عملکرد زیپ مختل شده و برای حل مشکل باید به خیاطی مراجعه کرد. تعویض یا تعمیر زیپ، راه حل‌های خیاط برای حل این مشکل است.

باز شدن لبه‌های زیپ

در صورت استفاده زیاد از یک شلوار و همچنین زیپ آن، مشکل باز شدن لبه‌ها رخ خواهد داد. در چنین موقعیتی، دندانه‌های زیپ روی هم قرار نگرفته و در نتیجه بسته نخواهد شد. اگر مشکل از سر زیپ باشد، با استفاده از یک انبر آن را می‌توان سفت کرد. اما در بسیاری از موارد، راهی جر تعویض زیپ شلوار نیست.

شکسته شدن زیپ

هنگامی که زیپ شلوار شکسته شود؛ بدون تردید تنها راه برای حل مشکل، تعویض آن است.

زبانه زیپ و گم شدن آن

اگر به هر دلیلی زبانه زیپ گم شد، می‎توانید زیپ را به طور کامل عوض کنید. اما اگر امکان تعویض آن وجود ندارد؛ می‌توانند از یک حلقه فلزی و تکه سیمی، کمک بگیرید. حلقه فلزی را با سیم به زیپ متصل کنید تا عمل باز و بسته شدن آن، راحت انجام شود.

کند بسته شدن زیپ

در صورتی که در زیپ شلوار با مشکل کند بسته شدن مواجه شد؛ به کمک وازلین، موم شمع یا رژلب بدون رنگ یا برق لب، زیپ را چرب کنید. با چرب کردن زیپ، این مشکل که به دلیل شکستگی یا پوسیدگی در آن رخ داده است برطرف خواهد شد.

لق بودن زیپ شلوار

زیپ شلوار اگر بیش از اندازه بلند باشد؛ با مشکل لقی مواجه خواهد شد. تنها راهکار حل این مشکل، کوتاه کردن زیپ است. پس از کوتاهی زیپ، با استفاده از نخ و سوزن دو طرف زیپ را به هم متصل کنید. با انجام این روش ساده و کاربردی، مطمئنا دیگر زیپ شلوار باز نخواهد شد.

گم شدن دانه زیپ

در صورت گم شدن دانه زیپ، هیچ راهی جز تعویض زیب شلوار باقی نخواهد ماند. زیرا زیپ شلوار اگر یک بار با این مشکل مواجه شود؛ کارایی و عملکرد مناسبی از خود ارائه نداده و امکان گم شدن مجدد دانه‌های آن نیز وجود دارد.

سریع باز شدن زیپ شلوار

یکی از مشکلاتی که معمولا زیپ شلوار با آن مواجه خواهد شد؛ باز شدن سریع است. بهترین راهکار برای تعمیر آن، محکم کردن سر زیپ است. برای محکم کردن سر زیپ، کافی است با انبر دو طرف آن را کمی فشار دهید. در صورت انجام این کار، صدایی ظریف به گوش خواهد رسید. البته فشار بیش از اندازه، منجر به عدم حرکت سر زیپ شده و امکان باز و بسته کردن آن را نخواهید داشت.

تعمیر زیپ شلوار

چگونگی تعویض زیپ شلوار

در صورتی که زیپ شلوار خراب شده و تنها راه برای حل مشکل، تعویض آن باشد؛ باید دست به کار شوید. خیاط‌ها این کار را خیلی راحت‌تر انجام خواهند داد؛ اما اگر نمی‌توانید بیرون بروید، طبق مراحل زیر تعویض زیپ را انجام دهید:

  • در ابتدای کار، زیپ خراب را با دقت از روی شلوار جدا کنید.
  • یک زیپ ۲۰ سانتی‌متری تهیه کرده و برای اینکه خیالتان از لحاظ درست باز و بسته شدن آن راحت باشد؛ چند بار این کار را انجام دهید.
  • زیپ را باز کرده و سپس آن را برعکس روی درز شلوار قرار دهید.
  • با استفاده از سنجاق ته گرد، زیپ را دقیق روی شلوار ثابت کرده و زیر چرخ خیاطی قرار دهید تا عمل دوخت زیپ شروع شود.
  • دندانه‌های زیپ را به کمک دست لمس کنید تا زیر چرخ خیاطی نرود. زیرا در صورت قرار گرفتن دندانه زیر چرخ خیاطی، مطمئنا سوزن آن شکسته خواهد شد.
  • طرف دیگر زیپ را مانند این بخش زیر سوزن چرخ خیاطی قرار داده و با نهایت دقت، زیپ شلوار را بدوزید.
  • اکنون برای اینکه کار از ظاهر زیبایی برخوردار شود؛ یک بار دوخت تزیینی روی زیپ شلوار انجام دهید.
  • در صورت بلند بودن زیپ پس از تمام شدن مراحل دوخت، اضافه آن را با قیچی ببرید. با استفاده از این روش، مطمئنا زیپ دچار لقی نخواهد شد.

 

چند ترفند ساده اما کاربردی برای باز کردن زیپ

در صورتی که زیپ شلوار خراب شود؛ با توجه به دلیل خرابی، باید برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید. اما در بعضی موارد امکان تعویض زیپ شلوار مانند شلوار‌های جین، سخت است. بنابراین باید باید برای تعمیر اقدام کنید.

1) مداد و نرم کردن زیپ

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای باز کردن زیپ بسته شده، استفاده از مداد است. نوک مداد باید پهن و تیز باشد. اکنون نوک مداد را روی زیپ قرار داده و آرام روی آن بکشید. گرافیک نوک مداد، منجر به نرم شدن زیپ شده و در نتیجه زیپ بدون هر گونه مشکلی باز و بسته خواهد شد.

البته پس از انجام این کار، نباید فشار زیادی بر زیپ وارد شود. پس از اینکه زیپ نرم و روان شد؛ با استفاده از دستمال کاغذی، گرافیک روی زیپ را پاک کنید تا سبب کثیف شدن شلوار نشود.

2) گیر کردن پارچه در زیپ

اگر پارچه شلوار یا آستری آن، در زیپ گیر کرد؛ به کمک یک موچین یا دست، چند بار پارچه را جا به جا کنید تا کمی شل شود. سپس آن را به یکباره از زیپ بیرون بکشید. این مراحل را باید خیلی آرام انجام دهید. پس از خارج کردن پارچه از زیپ، آن را چند بار باز و بسته کنید تا دقیقا متوجه شوید که کدام قسمت از شلوار در زیپ گیر کرده بود.

 

جمع‌بندی     

در صورتی که با خرابی زیپ شلوار مواجه شدید؛ ابتدا باید علت مشکل را پیدا کنید. سپس با توجه به آن علت، برای تعمیر زیپ شلوار یا تعویض آن اقدام کنید. در برخی از موارد مانند شکسته شدن زیپ، تنها راه حل تعویض آن است.

لباس فرم یا یونیفرم اداری و سازمانی تولید شده در سایت ایندو فرم، به دلیل استفاده از پارچه مرغوب و همچنین زیپ عالی از کیفیت بسیار بالایی بهره‌مند است. کیفیت در دوخت و همچنین ارائه خدمات پس از فروش، رضایت مشتریان را به همراه دارد. پس اگر شما هم به دنبال با کیفیت‌ترین لباس‌های فرم اداری هستید؛ با مشاورین ما در ایندوفرم در ارتباط باشید.



Instagram

مطالب مرتبط