خانهوبلاگ
آشنایی با نمایشگاه های بین المللی و معروف مد و فشن

آشنایی با نمایشگاه های بین المللی و معروف مد و فشن

آشنایی با نمایشگاه های بین المللی و معروف مد و فشن
تعداد بازدید :384
تعداد دیدگاه :0
آخرین به روز رسانی :۱۴۰۳/۳/۲۷, ۱۵:۴۵

هر سال تعداد قابل توجهی رویداد مد و فشن در سراسر جهان برگزار می‌شود و طراحان لباس جدیدترین محصولات و دستاوردهای خود را در معرض نمایش قرار می‌دهد. نمایشگاه بین المللی مد و فشن محلی رویایی نه فقط برای طراحان لباس، که برای بازدیدکنندگان زن و مرد، برندها و رسانه‌های خبری مختلف است.

به جز طراحان لباس ستارگان دنیای سینما و موسیقی همیشه در این نمایشگاه‌ها حضور می‌یابند که خودش باعث جذابیت بیشتر این نمایشگاه‌ها برای مخاطبان عام می‌شود. بعضی از رویدادهای مد و فشن جنبه نمایشی دارند و در بعضی دیگر از آنها فروش محصولات انجام می‌شود و جنبه تجاری دارند. غیر از این موارد، بعضی از رویدادهای فشن جنبه رقابتی دارند و در آنها جوایزی به بهترین طراحان و برندهای لباس اعطا می‌شود.

اگر می‌خواهید با بهترین و تاثیرگذارترین نمایشگاه های بین المللی و معروف مد و فشن آشنا شوید، در ادامه این مطلب از ایندو فرم برترین تولید کننده مانتو شلوار اداری و فرم  با معرفی نمایشگاه های برتر مد و فشن بین‌المللی همراه باشید.

نمایشگاه بین المللی مد و فشن؛ محل عرضه جدیدترین محصولات

نمایشگاه‌های بین‌المللی مد و فشن رویدادهایی هستند که از قرن بیستم ایجاد شده‌اند. این رویدادهای در شهرهای مهم و بین‌المللی در کشورهای اروپایی و امریکایی برگزار می‌شوند. در هر رویداد بزرگ‌ترین برندهای یک کشور یا منطقه جدیدترین محصولات خود را در کنار برندهای جدید و کمتر شناخته‌شده در معرض توجه عموم قرار می‌دهند. این ویژگی باعث جذابیت این نمایشگاه‌ها برای مخاطبان عام شده است. بسیاری از افراد بدون اینکه به‌صورت تخصصی در کار طراحی لباس باشند این رویدادها را دنبال می‌کنند. و البته یک پای ثابت نمایشگاه‌های لباس، ستارگان سینما و موسیقی هستند.

معمولا یک نمایشگاه بین المللی مد و فشن در طول یک هفته برگزار می‌شود و طی آن مراسم مختلفی مثل نمایش لباس مدل‌ها، ورکشاپ‌ها و رویدادهای مرتبط با طراحی و صنعت لباس برگزار می‌شوند. به‌ این ترتیب نمایشگاه‌های بین‌المللی مد نه فقط محل عرضه جدیدترین لباس‌ها، که محل الهام گرفتن و الهام بخشیدن طراحان تازه‌کار و مجرب هم هستند. بعضی از رویدادهای فشن جنبه رقابتی دارند و در آنها تیمی از متخصصان طراحی جوایزی به بهترین طراحان لباس می‌دهند که در رقابت با طراحان دیگر برنده شده‌اند.

اگر به طراحی لباس مشغول هستید یا به آن علاقه دارید، با اضافه کردن رویدادهایی که در ادامه این مطلب معرفی می‌شوند به تقویم خود، می‌توانید اخبار روز دنیای فشن را دنبال کنید. اما اگر هم این کار را نکنید و از قبل منتظر این رویدادها نباشید، به لطف رسانه‌های خبری و حضور ستارگان در این نمایشگاه‌ها، باز هم از آنها باخبر می‌شوید.

جدیدترین نمایشگاه مد

معروف ترین نمایشگاه های و مد و فشن در دنیا

نمایشگاه بین المللی مد و فشن رویدادی است که در آن طراحان معروف و معتبر برندهای بزرگ بین‌المللی لباس جدیدترین کارهای خود را به نمایش می‌گذارند. بعضی از رویدادها فقط شامل نمایش مدل‌های زنده می‌شوند و بعضی دیگر از آنها امکان خرید و پرو محصولات را به بازدیدکنندگان می‌دهند. در ادامه بعضی از مهم‌ترین این رویدادها در شهرهای مختلف از فلورانس و پاریس گرفته تا لندن و نیویورک، که هر طراحی لباسی در هر کجا دنیا که باشد لازم است آنها را دنبال کند، معرفی می‌شود.

هفته مد لباس‌های آماده پوشیدن پاریس

بخش لباس‌های آماده پوشیدن (prêt-à-porter) هفته مد پاریس بدون تردید مهم‌ترین نمایشگاه بین المللی مد و فشن است که هر ساله طراحان لباس آن را دنبال می‌کنند. در این هفته بزرگ‌ترین برندها و بهترین طراحان لباس جهان جدیدترین کارها و محصولات خود را در معرض دید جهانیان قرار می‌دهند.

برندهایی مثل لویی ویتون (Louis Vuitton)، استلا مک‌کارتنی (Stella McCartney)، کنزو، بالنسیاگا (Balenciaga)، ایزی میاک (Issey Miyake)، میو میو (Miu Miu)، گیونچی، بالمین (Balmain)، ایزابل ماران (Isabel Marant)، والنتینو (Valentino)، امانوئل آنگارو (Emanuel Ungaro) و کاستم نیشنال (Costume National) فقط چند نمونه از برندهای افسانه‌ای حاضر در هفته مد لباس‌های آماده پوشیدن پاریس هستند.

این فهرست از برندها و طراحان بزرگی که در هفته مد پاریس حضور دارند برای اینکه آن را مهم‌ترین رویداد فشن جهان بدانیم کافی است. ویژگی جذاب این رویداد امکان خرید محصولات است که بسیاری از سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرهای شناخته‌شده را هر سال بهار به پاریس می‌کشاند.

هفته مد اوت کوتور پاریس

هفته مد آماده پوشیدن پاریس تنها نمایشگاه بین المللی مد و فشن پاریس نیست و رویدادهای مهم دیگری مثل هفته مد اوت کوتور (Haute Couture) در این شهر برگزار می‌شود. هفته مد اوت کوتور فقط به لباس‌های دست‌دوز اختصاص دارد و محل عرضه جدیدترین خلاقیت‌های معتبرترین طراحان لباس در جهان است. شنل (Chanel)، کریستین دیور، ویکتور و رالف، میسون مارتین مارگیلا و ژان پل گوتیه بعضی از نام‌های بزرگ حاضر در این رویداد بین‌المللی نخبگان مد و فشن هستند.

هفته مد نیویورک

معتبرترین برندهای پوشاک و طراحان لباس امریکایی و بین‌المللی در هفته مد نیویورک کنار هم جمع می‌شوند تا جدیدترین محصولات سال را نمایش دهند. در این نمایشگاه طراحان اسطوره‌ای مد مثل آنا وینتور (Anna Wintour)، آندره لئون تالی (Andre Leon Tally)، مارک جیکوبز (Marc Jacobs)، پرابال گارانگ (Prabal Gurung)، آنا سوی (Anna Sui)، کلوین کلاین، مایکل کورس و ورا وانگ (Vera Wang) جدیدترین آثار خود را به مخاطبان بین‌المللی نمایش می‌دهند. معمولا این رویداد با حضور ستارگان هالیوود برگزار می‌شود.

بهترین نمایشگاه فشن و لباس دنیا

هفته لباس‌های زنانه میلان

هفته مد میلان یک نمایشگاه بین المللی مد و فشن است که از سال 1958 هر سال برگزار می‌شود و مهم‌ترین بخش آن لباس‌های آماده پوشیدن زنانه است. این رویداد بین‌المللی بدون تردید مهم‌ترین رویداد سال دست‌کم در دنیای لباس زنانه محسوب می‌شود. اگر باور ندارید کافی است به نام چند برند شناخته شده حاضر در این رویداد نگاه کنید: مارنی، گوچی، پرادا، دولچ و گابانا، روبرتو کاوالی، ورساچه و موسکینو.

هفته مد لندن

هفته مد لندن در بیشتر نظرسنجی‌ها در کنار نمایشگاه بین المللی مد و فشن نیویورک، پاریس و میلان چهار نمایشگاه جهانی و بزرگ مد شناخته می‌شود. بعضی از طراحان و برندهای لباسی که در این رویداد بین‌المللی مد حاضر می‌شوند بوربری، متیو ویلیامسون (Matthew Williamson)، نیکولاس کرکوود، مالبری (Mulberry)، و تام فورد هستند.

جوایز فشن اندام

یکی از جذاب‌‌ترین رویدادهای دنیای مد و فشن، رویداد رقابتی فشن اندام (ANDAM Fashion Awards) است که از سال 1901 برگزار می‌شود. در این رویداد طراحان لباس جوان و خوش‌آتیه آثار خود را برای رقابت با یکدیگر به نمایش می‌گذارند. بعضی از برندگان این جوایز در سال‌های گذشته مثل ویکتور و رالف، گرث پیو (Gareth Pugh) و مارتین مارگیلا از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های دنیای مد و فشن هستند.

جوایز فشن سی‌اف‌دی‌ای

رویداد سی‌اف‌دی‌ای (CFDA Fashion Awards) که با عنوان اسکار دنیای فشن هم شناخته می‌شود با رقابت طراحان و برندهای شناخته شده لباس امریکایی هر سال نگاه طراحان لباس را به خود جلب می‌کند. این رویداد فقط یک نمایشگاه بین المللی مد و فشن نیست و بسیاری از ستارگان و چهره‌های شناخته‌شده در آن حضور پیدا می‌کنند که باعث می‌شود مخاطبان بسیاری پیگیر آن باشند.

هفته مد لباس مردانه میلان

هفته مد لباس مردانه میلان یک نمایشگاه بین المللی مد و فشن است که برخلاف بیشتر نمایشگاه‌ها، در آن تمرکز روی لباس‌های مردانه است. هر سال در این رویداد مهم‌ترین برندهای اروپایی لباس مردانه مثل پرادا، جیورجیو آرمانی، فرانکی مورلو (Frankie Morello) و ارمانو سروینو (Ermanno Scervino) حضور پیدا می‌کنند.

نمایشگاه بین المللی مد و فشن برد اند باتر (BREAD AND BUTTER)

این نمایشگاه در برلین برگزار می‌شود و در آن معتبرترین برندهای معاصر لباس محصولات جدید خود را به نمایش می‌گذارند. بعضی از برندهایی که در نمایشگاه بین‌المللی برد اند باتر حضور می‌یابد شامل جی‌-استار، دیزل و آدیداس می‌شوند که در کنار بیشتر از 600 برند دیگر جدیدترین محصولات و لباس‌های خیابانی را به نمایش می‌گذارند.

پیتی ایماجین (PITTY IMMAGINE)

نمایشگاه بین المللی مد و فشن پیتی ایماجین که هر سال در فلورانس برگزار می‌شود یک رویداد تجاری لباس مردانه، زنانه و بچه‌گانه است. بسیاری معتقدند بخش مردانه این رویداد (Pitti Immagine Uomo) مهم‌ترین رویداد لباس مردانه در جهان است که بیشتر از 1000 برند بین‌المللی لباس مردانه در آن جدیدترین محصولات خود را به نمایش می‌گذارند.

این نمایشگاه روی برندهای طراحی سطح بالای ایتالیایی تمرکز دارد و سالانه بیشتر از 30000 بازدیدکننده را جذب می‌کند. برای مثال سال گذشته طراحان مهمانی که در این رویداد حضور داشتند کرول لیم (Carol Lim) و هومبرتو لئون (Humberto Leon) از برند کنزو بودند که در دنیای مد و فشن ستارگان بزرگی محسوب می‌شوند.

نمایشگاه فشن و مد در اروپا

آیا در ایران نمایشگاه مد و فشن برگزار می شود؟

نمایشگاه بین‌المللی پوشاک تهران از سال 1392 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. در این رویداد بین‌المللی بزرگ‌ترین برندهای تولید کننده لباس مردانه، زنانه و بچه‌گانه داخلی حضور دارند اما خبری از برندهای شناخته شده بین‌المللی در آن تا به حال نبوده است. به هر ترتیب این موضوع باعث نشده نمایشگاه بین المللی مد و فشن تهران جذابیت نداشته باشد. به هر حال در این نمایشگاه بهترین و شناخته‌شده ترین برندهای تولید کننده لباس و طراحان لباس ایرانی حضور دارند.

بیشتر بخوانید؛ مد و پوشاک زنانه در سال 1400

اگر بخواهیم واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم، نمایشگاه‌های بین‌المللی معتبر با حضور برندهای معتبری که در آنها شرکت می‌کنند جذابیت پیدا می‌کنند. در ایران هم به‌خصوص در سال‌های گذشته برندهای لباس با طراحی‌های جذاب و خلاقانه به وجود آمده‌اند. اگر تا پیش از این فقط نام هاکوپیان به عنوان برند معتبر لباس ایرانی شنیده می‌شد، حالا نام‌های دیگری هم وارد این فهرست شده‌اند. برای مثال ایندو یکی از برندهای مانتو فرم اداری و یونیفرم‌های سازمانی است که با وجود فقط 10 سال سابقه، توانسته در زمینه طراحی و تولید لباس‌های رسمی و فرم اداری با استانداردهای روز دنیا گام‌های بزرگی بردارد.

پیشرفت برندهای ایرانی طراحی و تولید لباس‌های مردانه، زنانه و بچه‌گانه باعث شده نمایشگاه بین‌المللی پوشاک تهران خیلی یکنواخت نباشد و بازدیدکنندگان شاهد حضور برندهای خلاق هم باشند. با این حال هنوز راه زیادی برای مقایسه نمایشگاه بین المللی مد و فشن در تهران با کلانشهر‌های بزرگی مثل پاریس، میلان، لندن یا نیویورک وجود دارد.


Instagram

مطالب مرتبط