خانهوبلاگ
زیبا شدن مانتو اداری بانک، لازمه کیفیت بالای کار شماست

زیبا شدن مانتو اداری بانک، لازمه کیفیت بالای کار شماست

زیبا شدن مانتو اداری بانک، لازمه کیفیت بالای کار شماست
تعداد بازدید :456
تعداد دیدگاه :0
آخرین به روز رسانی :۱۴۰۳/۳/۲۶, ۱۰:۵۰

شلوار یا دامن؟ لباس تنگ یا مناسب با سایز بدن؟ صندلی یا کفش رسمی؟ این سوالات را ممکن است هر روز که از خواب بیدار شده و در حال آماده شدن به محل کارتان باشید از خود بپرسید. این بستگی به محل کار و فضایی که در آن مشغول هستید دارد. اگر در یک محیط اداری و رسمی کار می‌کنید انتظار پوشیدن صندل و لباس‌های رنگی را از ذهن خود پاک کنید. همانطور که گفتیم این محیط‌ها کاملا رسمی بوده و لباس‌های در خور شان آن مکان را باید پوشید.

محال است با ورود به یک بانک به یونیفرم‌ های کارمندان آن دقت نکنید. همیشه یکی از مکان‌های اداری که به داشتن ظرافت و زیبایی در یونیفرم‌های یکدست معروف‌اند بانک بوده است. شاید در بعضی ادارات ایران نیز این رویه طی شود اما عموما به دلیل حجم بالای کارمندان در ادارات دولتی هماهنگی در رنگ و مدل یونیفرم‌ها سخت بوده؛ درحالیکه این روند برای کارمندان بانک‌ها رعایت و حفظ می‌شود. مانتو اداری برای خانم‌ها و کت و شلوار اداری برای آقایان لباس‌های کاری آنها را تشکیل داده و در بسیاری موارد از واجبات محسوب می‌شوند. در این مقاله قصد داریم بیشتر با لباس‌های اداری به ویژه در محیط بانک و ویژگی‌های آنها آشنا شویم. اگر به موضوع علاقه مند هستید تا پایان همراه ما باشید.

 مانتو فرم اداری

لزوم رعایت کد لباس در یونیفرم‌ها اداری

اجازه دهید تا ابتدا کمی با اصول لباس پوشیدن آشنا شویم. فرقی ندارد کجا کار می‌کنید، مهم این است که در یک مکان به صورت آزاد یا دولتی مشغول به کار بوده و رعایت اصولی خاص در پوشیدن لباس اداری واجب و ضروری است. در هنر طراحی لباس به این اصول کد لباس گفته می‌شود. چهار مدل کد لباس وجود داشته که به ترتیب شامل: کد لباس شغل‌های رسمی، کد لباس شغل‌های حرفه‌ای، تجاری و آزاد می‌شوند. عضو هر کدام از گروه‌های ذکر شده که باشید باید نکاتی را پیرامون زیباتر شدن و رعایت کد لباس در نظر بگیرید، که به ترتیب زیر به آن‌ها اشاره شده است:

  1. شغل‌های رسمی

اگر شغل شما به گونه ایست که مدام با آدم‌ها و مقام‌های سطح بالا در ارتباطید باید لباس‌های رسمی بپوشید. از یک وکیل گرفته تا یک کارمند بانک همگی جزئی از این قانون بوده و کد لباس این شغل محل‌ها پوشیدن لباس‌های رسمی است. به بالاترین شغل‌ها در هر کشور که شامل رئیس جمهور یا وزرا می‌شوند توجه کرده‌اید؟ همگی با لباس‌های رسمی ظاهر می‌شوند که برای خانم‌ها شامل کت و دامن یا مانتو و شلوار اداری است و برای آقایان کت و شلوار محسوب می‌شود. در بین تمام شغل‌ها بالاترین سطح شغلی شامل این گونه شغل‌ها بوده و رعایت اصولی ویژه برای آنها ضروری است. ادارات دولتی و بانک‌ها نیز نمونه‌های بارز این گونه شغل‌ها بوده که رعایت اصول پوششی برای زنان و مردان در هر کدام متفاوت است، به نکات زیر توجه کنید:

 

اصول پوشش رسمی برای خانم‌ها


یک خانم کارمند در محیطی مانند بانک موظف به پوشیدن لباس‌هایی است که در ادامه به آنها اشاره شده است:

  • مانتو و شلوار اداری با رنگ‌های خنثی و محافظه کارانه مانند قهوه‌ای، مشکی یا گاهی آبی تیره.
  • کفش‌های بسته با پاشنه‌های کوتاه و بدون ایجاد سر و صدای زیاد
  • عدم پوشیدن مانتو اداری تنگ تا آنجا که ممکن است
  • استفاده از اکسسوری‌ها به حد معقول مانند ساعت، حلقه ازدواج یا نهایتا یک دستبند
  • دامن‌های نه چندان کوتاه یا بلند مانتو
  • دست‌ها و ناخن‌های تمیز و مرتب

 

اصول پوشش رسمی برای آقایان


  • کت و شلوارهای رسمی با رنگ‌های خنثی و محافظه کارانه مانند مشکی، قهوه‌ای یا سورمه‌ای
  • پوشیدن لوازم جانبی مانند کمربند، ساعت یا کفش در یک طیف رنگی
  • کفش‌های بسته یا به نوعی آکسفورد که باید به رنگ قهوه‌ای یا مشکی باشند
  • موها و ناخن‌های مرتب و تمیز

پس یک فرد شاغل در محیط‌های رسمی مانند بانک موظف است تا این نکات را رعایت کرده و وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

  1. کسب و کارهای حرفه‌ای

درست است که این کسب و کارها به اندازه شغل‌های رسمی زیر ذره بین نیستند اما چیزی کم‌تر از این شغل‌ها نیز نداشته و در نوع خود مورد توجه همگان قرار دارند. می‌پرسید چطور شغل‌هایی؟ خوب راحت است، شرکت‌های دولتی یا نیمه خصوصی یک مثال بارز در این باره بوده که اغلب نیز با ادارات دولتی در تماس مستقیم هستند. در فضای این گونه شغل‌ها نیز نباید از پوشش رسمی غافل شد. کد لباس برای این شغل‌ها همان کد لباس شغل‌های اداری بوده، شاید با تبصره‌هایی بسیار جزئی و محدود.   

  1. کسب و کارهای تجاری و شخصی

در بعضی شغل‌ها کارکنان آزادند تا لباس‌های راحت‌تری بپوشند بدون اینکه از لحاظ قانونی دچار مشکل شوند. در اینگونه شغل محل‌ها می‌توان از مانتوهای با رنگ‌های شاد یا پیراهن‌های آستین کوتاه کار کرد بدون اینکه غیر حرفه‌ای به نظر برسید. یک نمونه عالی برای این شغل‌ها دفاتر روزنامه است. اغلب این محیط‌ها فضایی صمیمی‌تر داشته و افراد در عین رعایت اصول پوششی کلی می‌توانند از کد لباس راحتی مخصوص شغل‌های نیمه خصوصی استفاده کنند.

  1. کسب و کارهای آزاد

اغلب شرکت‌های خصوصی و خانوادگی جزء این دسته هستند. در این گونه اماکن افراد می‌توانند هر لباسی را که در آن راحت‌تر هستند پوشیده و در محل کار حاضر شوند.

اما یک مانتو اداری برای بانک ویژگی‌های خاص خود را دارد که باید حتما قبل از خرید یا دوخت آنها را مد نظر قرار داد که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می‌شویم:

بهترین خصوصیات برای یک مانتو اداری مناسب کدام هستند؟

پوشیدن لباس‌های فرم یکسان و یک شکل در ادارات تمام دنیا به عنوان یک قانون ثابت و یک اصل مهم باید رعایت شود. این امر به قدری مهم است که بسیاری از طراحان دنیا به دوخت لباس‌های اداری در برندهای مطرحی اقدام کرده‌اند. در ایران نیز مانتو اداری به ویژه برای کارمندان شاغل در بانک به وفور طراحی شده و به راحتی در بازار با هر کیفیت و تنوعی وجود دارند. هر خانم شیک پوش و خوش سلیقه‌ای این روزها به دنبال مانتو اداری مناسب و خوش طرح است. زیبا دیده شدن در محیط‌های کاری بسیار مهم و تاثیر گذار است. اما تنها صرف هزینه‌های زیاد مهم نیست بلکه اصولی دوخته شدن مانتو است که در زیبا‌تر دیده شدن شما کمک می‌کند. اما این نکات کدام‌اند که در انتخاب مانتو اداری مهم بوده و باید در نظر گرفت:

  1. قد مانتو

مانتویی که تهیه می‌کنید باید حتما از لحاظ قدی مناسب با قد شما باشد. به تناسب قد خود مانتویی مناسب انتخاب کنید تا در تن شما نیز زیبا دیده شود. بسیاری از طراحان مد و لباس معتقدند که در صورت چاق بودن بهتر است مانتویی بلند انتخاب کنید تا هیکل شما را کشیده و لاغر جلوه دهد. برای خانم‌های لاغر نیز حالت عکس وجود دارد. البته باید این نکته را نیز فراموش نکرد که در صورت لاغر بودن نیز نباید مانتویی خیلی کوتاه انتخاب کرد. مانتوی کوتاه هم مناسب محیط‌های اداری در ایران نبوده و هم در زیبایی اندام شما اثر منفی دارد. 

  1. سایز مانتو

مانتو‌های اداری تنگ را فاکتور بگیرید. این مانتو‌ها اصلا مناسب نیستند آن هم در فضای اداری ایران که رعایت اصول حجاب بسیار اهمیت دارد. حتی اگر از رعایت اصول پوشش صرف نظر کنیم نیز مانتو اداری تنگ مناسب محیط‌هایی که در آن مدام در حال فعالیت هستید نبوده و دردسرهای بعدی را نیز برایتان رقم خواهد زد. ممکن است خیلی از خانم‌های کارمند بانک با خود بگویند: ما تمام ساعات اداری را پشت میز نشسته و از جای خود بلند نمی‌شویم؛ درحالیکه این یک تصور اشتباه است. محال است شما در لباس خود موذب باشید و مخاطب این را متوجه نشود. هر چقدر نیز فعال بوده باشید باز هم قدرت فعالیت راحت از شما گرفته شده و این مورد خیلی زود چشم ارباب رجوع و همکارانتان را خواهد گرفت.

  1. جنس پارچه استفاده شده در دوخت مانتو

جنس پارچه را نباید نادیده گرفت. پارچه‌های نخی بهترین انتخاب برای مانتو اداری بانک هستند. این پارچه‌ها نه تنها عرق سوز نشده بلکه ساییده یا نخ کش نمی‌شوند که این خود یک امتیاز مهم برای یک مانتو است. پارچه‌های نخی یک ویژگی خیلی مهم دیگر داشته و آن کش‌دار بودن آنهاست که به راحتی کش آمده و احساس خوبی به فرد می‌دهند.

مانتو اداری

با رعایت این قوانین یک مانتو اداری مناسب داشته باشید

  1. بر اساس جنسیت خود انتخاب کنید

هر فردی در جنسیت خود زیباست. سعی نکنید با لباس‌هایی از جنس مقابل خود به محل کارتان بروید. اگر خانم هستید مانتو و شلوار اداری بانک بهترین گزینه بوده و اگر مرد هستید کت و شلوار و در صورت امکان کراوات، ظاهری زیبا و موقر به شما خواهد داد. لطفا طبق جنسیت خود بپوشید. 

  1. اتیکت محل کار خود را روی لباستان نزنید

هر چقدر نیز به شغل و محل کار خود علاقه مند باشید بهتر است در زدن اتیکت یا لوگوی آنجا روی لباستان زیاده روی نکنید. این امر ظاهری زیبا به مانتو اداری شما نمی دهد و گاهی نیز زننده به حساب خواهد آمد. در مواردی نیز مشاهده شده که بعضی از کارمندان لباس اداری خود را با دکوراسیون محل کارشان ست می‌کنند. خوب قطعا این میزان از وفاداری و علاقه مندی به محل کار خوب است اما تا این حد زیاده روی به حساب آمده و از زیبا دیده شدن دور خواهید شد.

  1. با ظاهری زیبا در محل کار خود ظاهر شوید

این نکته بسیار حائز اهمیت بوده که چطور و با چه تیپی در محل اداره خود ظاهر شوید. اگر باشگاه می‌روید قبل از شروع کار حتما لباس‌های رسمی خود را به طور آراسته و تمیز به تن کنید. زیبایی ظاهر بسیار مهم است به ویژه در مکان‌هایی مانند ادارات دولتی و بانک‌ها که افراد زیادی در رفت و آمد بوده و بیشتر شناخته می‌شوید.

  1. به کیفیت لباستان اهمیت دهید

این ضرب المثل را بارها شنیده‌اید که کیفیت فرا تر از کمیت است. لباسی که می‌پوشید باید کیفیت بالایی داشته و از پارچه با دوام و زیبایی تهیه شده باشد تا ظاهرتان را نیز جلوه گر‌تر سازد. مانتو اداری شما نباید زیاد گشاد یا تنگ باشد. لباس تنگ فرصت بهتر کار کردن را از شما گرفته و کیفیت کارتان را تقلیل خواهد داد. از طرفی لباس گشاد نیز در زیبا تر دیده شدن شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.

 

لباس اداری و رعایت اصول آن در تمام کشورهای دنیا باید مد نظر قرار داده شود. لباس‌های اداری در دو رده رسمی و غیر رسمی وارد تولید می‌شوند. رده رسمی شامل شغل‌هایی بوده که با مشتریان در ارتباط هستند مانند کارمند بانک یا کارمند ادارات دولتی درحالیکه واحدهای خدماتی و بخش‌های انبار که چندان با ارباب رجوع در ارتباط نیستند لباس‌های غیر رسمی را به تن دارند. اینکه در یک مانتو اداری زیبا دیده شوید بسیار مهم و اساسی است. لباس اداری شما گویای شخصیت و حرفه‌ای بودنتان خواهد بود. حتما قبل از انتخاب این لباس به اصولی که باید رعایت شوند دقت نموده و آنها را در انتخاب خود لحاظ کنید. این اصول توسط کارفرما و محل کار شماست که تنظیم شده و باید توسط شما به عنوان یک کارمند رعایت شود. در انتخاب درست مانتو اداری خود حتما نکاتی که در این مقاله اشاره نمودیم را در دستور کار قرار داده و آنها را رعایت کنید.

 


Instagram

مطالب مرتبط