خانهوبلاگ
بایدها و نبایدهای لباس و مانتو فرم در مشاغل مختلف چیست؟

بایدها و نبایدهای لباس و مانتو فرم در مشاغل مختلف چیست؟

بایدها و نبایدهای لباس و مانتو فرم در مشاغل مختلف چیست؟
تعداد بازدید :372
تعداد دیدگاه :0
آخرین به روز رسانی :۱۴۰۳/۳/۲۹, ۱۲:۴۸

چقدر از جزئیات انتخاب یک یونیفرم اداری مناسب اطلاع دارید؟ کارفرما باشید یا کارمند، حتما از همان اولین روز کارتان با این موضوع آشنا و تا به حال در این باره حرفه ای شده اید. یونیفرم اداری در هر مکانی از ملزومات شروع به کار در آنجاست. البته نباید این دوگانگی پیش آید که هر کس شاغل است پس یونیفرمی خاص باید بپوشد؛ چراکه شغل های آزاد مثل مغازه داران از این لحاظ دارای آزادی عمل هستند. می پرسید چرا؟ خوب جواب این سوال ساده ست. قبلا درباره چرایی پوشیدن لباس کار هماهنگ صحبت کردیم. لباس های فرم عموما مخصوص فعالیت های تیمی و گروهی هستند، مثل مانتو فرم  آژانس هواپیمایی که همه ما تجربه دیدنش را داشته ایم. البته شغل های منفرد دیگری نیز بنا به شرایط و رعایت اصولی خاص مجبور به پوشیدن یونیفرم های مخصوص هستند. مثلا یک خانم آشپز که در خانه خود کار و غذا، شیرینی و کیک خانگی را به بازار عرضه می کند نیز به خاطر رعایت اصول بهداشتی موظف است تا از یونیفرم های خاص استفاده کند. پس معدود مشاغلی هستند که نیاز به استفاده از یونیفرمی خاص ندارند. اما نود درصد شغل های دنیا در ابتدا با لباس فرم خاصی که دارند تعریف می شوند. بیشتر بانوان شاغل در کشور ما مانتو و آقایان کت و شلوار می پوشند؛ بنابراین تمام کارکنان ادارات، شرکت ها و سازمان های کشورمان از این یونیفرم ها استفاده می کنند.



برای خرید اینترنتی مانتو اداری و مانتو فرم  کلیک کنید.


با ۱۰شغل که به یونیفرم و مانتو فرم نیاز دارند، آشنا شوید؟

گفتیم که بیشتر شغل های دنیا به یونیفرم خاص خود نیاز دارند. داشتن یک یونیفرم مختص به شغلتان از الزامات کار و محلی که در آن کار می کنید است؛ به همین دلیل باید قوانین مربوط به آن را رعایت نمایید. اگرچه مشاغل متفاوت تری از کار شما وجود دارد که شاید تا به حال حتی به آنها فکر نکرده باشید، اما آنها نیز لباس فرم خاص خود را دارند. با اینکه در اصول بعضی شغل ها اصراری بر رعایت این پوشش وجود ندارد، باید این نکته را در نظر داشت که برخی از مشاغل دارای قوانین محکم و سفت و سخت تری نسبت به قانون یونیفرم اداری هستند. در این قسمت از این مقاله می خواهیم شما را با ده شغل شناخته شده و البته مهم دنیا که در محیط آنها پوشش لباس و مانتو فرم اجباری است، به ترتیب اهمیتشان آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

  1. یونیفرم مامور پلیس

 همه ما از کودکی با وظایف ماموران پلیس آشنا بوده ایم و به محض شنیدن نامشان یونیفرم های مخصوصی که به تن دارند در ذهنمان ایجاد می شود. ماموران پلیس در هنگام انجام وظیفه موظف به پوشیدن لباس فرمشان هستند. پلیسی که بدون لباس فرم انجام وظیفه کند جریمه خواهد شد. درست است که لباس پلیس راهنمایی و رانندگی با نیروی انتظامی فرق داشته یا لباس یک افسر با سرباز متفاوت است؛ اما همه آنها موظف به پوشیدن یونیفرمشان در هنگام انجام وظیفه هستند.

  1. یونیفرم آتش نشان

 لباس آتش نشانان صرفا به خاطر حفظ ظاهر و رعایت مقررات نیست؛ بلکه این لباس نقش محافظ و ایمنی کردن آنها در برابر آتش، گرما و دود را داراست. آتش نشان ها نیز با این لباس خاص شناخته می شوند.

  1. مانتو فرم پرستار

هر چند لباس پرستار در طول تاریخ بارها عوض شده و طرح های مختلفی داشته و امروز نیز در رنگ های متفاوتی استفاده می شود؛ اما آنها نیز مجبور به پوشیدن لباس فرم ویژه ای هستند تا از سایر افراد در بیمارستان یا کلینیک ها شناخته شوند.

  1. مانتو فرم مهماندار

اگر تجربه مسافرت با هواپیما، قطار و کشتی را داشته اید پس به لباس هماهنگ مهمانداران دقت کرده اید. در کشور ما خانم ها با مانتو فرم مهمانداری و آقایان اغلب با پیراهن و شلوار فرم به این کار مشغول هستند. زیبا و شیک بودن یکی از ویژگی های لباس فرم این حرفه است.

  1. یونیفرم ارتش

 ارتش و نظام لباس های فرم مخصوصی دارند که پوشیدن آنها برای کارمندان و سربازانشان اجباری است. در کشور ما نیز اغلب با رنگ های سبز و طرح های مختلف می توان ارتشی ها را از نظامی ها تشخیص داد. هرچند تفاوت مشخصی ندارند. لباس آقایان در این حرفه مانند بیشتر کشورهای دنیاست؛ اما خانم های نظامی در ایران مانتو اداری به رنگ و طرح ارگانی که در آن خدمت می کنند به تن دارند.

  1. یونیفرم آشپز

اولین چیزی که از دیدن یک سرآشپز انتظار دارید، یک کلاه سفید بزرگ با لباس های سفید و یکدست است. این یونیفرم سرآشپز بوده و همه او را با این ظاهر می شناسند. کارکنان پایین رتبه تر از سرآشپز معمولا می توانند با شلوارهای به رنگ های مختلف ظاهر شوند اما نباید بدون روپوش، کلاه و دستکش باشند. مانتو فرم رستوران نیز برای خانم هایی که در این مکان ها کار می کنند واجب است.

  1. یونیفرم خلبان

 همیشه انتظار دیدن خلبان ها با پیراهن سفید به همراه شلوار مشکی در فرودگاه ها محتمل است. درصد بالایی از خلبان های دنیا از ترکیب این دو رنگ استفاده می کنند. می توانید آنها را با استفاده از علائم طلایی رنگی که بر روی شانه هایشان است از بقیه متمایز بدانید.

  1. لباس فرم کارمندان فست فودها

 بزرگترین فست فودهای زنجیره ای دنیا را می شناسید؟ مک دونالد یکی از موفق ترین آنها در این زمینه است. لباس فرم کارکنان این مراکز پیراهن و شلوار با رنگ تیره بوده و ممکن است از کلاه هایی که نام شرکتشان بر آن ها حک شده استفاده کنند. در برخی از این مراکز از رنگ های شاد نیز استفاده می شود؛ چراکه برخی رنگ ها مثل زرد موجب تحریک مردم و افزایش اشتهای آنها می شود در نتیجه بیشتر به سمت این رستورانها جذب می شوند.

  1. یونیفرم پزشک

اکثر ما این قشر را با لباس های سفید و یکدست می شناسیم. البته در برخی بیمارستان ها و یا کلینیک ها پزشکان از رنگ های آبی و سبز نیز استفاده می کنند که کاملا طبیعی است. با این وجود ما اغلب آقایان و خانم های پزشک را با مانتو فرم سفید و یک گوشی دور گردنشان تشخیص می دهیم.

یونیفرم غریق نجات

 تا به حال لباس به غریق نجات ها دقت کرده اید؟ لباس هایی چسبناک و نایلونی که از ورود آب به درون آن جلوگیری کرده و البته کپسول اکسیژنی که به پشتشان وصل شده، لباس فرم آنها را تشکیل می دهد. غریق نجات ها به جز حرفه و تجربه شان برای کنترل بحران در هنگام خطر، با استفاده از این لباس هاست که می توانند به راحتی مدت های زیادی زیر آب دوام آورده و به جستجوی غرق شدگان بپردازند.

این ده نمونه از بهترین مثال ها برای نشان دادن اهمیت لباس فرم در شغلشان است. در واقع با شنیدن نام هر کدام از این ده شغل اولین چیزی که به ذهنتان خطور خواهد کرد، لباس های فرم ویژه آنهاست. اما همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره شد، بعضی از شغل ها که بیشتر به صورت انفرادی کار می کنند نیازی به پوشیدن یونیفرمی خاص ندارند. با چند نمونه از این حرفه ها آشنا شوید.

  1. کار در خانه

یکی از خوبی های کار در خانه این است که رئیس خودتان هستید. نیازی به رعایت کد لباس و قانونی خاص در پوشیدن لباس های رسمی و آزار دهنده یا مثلا یک مانتو فرم بلند ندارید. به عنوان یک نویسنده، طراح وب، گرافیست، عکاس و… در اتاق خودتان کار می کنید و هر لباسی که بخواهید می پوشید. بهتر از این مگر می شود؟

  1. مهندس نرم افزار

یکی از خوبی های کار با رایانه آزاد بودن در زمان و مکان و البته پوشش است؛ مگر اینکه در یک شرکت بزرگ و به صورت تیمی کار کنیدکه در این باره قبلا صحبت کرده ایم. اما اگر در خانه خود یا هر جای دیگر نشسته و کد نویسی می کنید، در واقع یکی از بهترین کارهای دنیا را دارید. یک شغل جذاب با موقعیتی آزاد!

  1. فروشگاه های خرده فروشی

یکی از خوبی های کار در فروشگاه های کوچک پوشیدن لباس های آزادتر است. شاید در این مکان ها نیز مجبور به استفاده از آرم فروشگاه یا تی شرت های مخصوص باشید اما ناشکر بودن را کنار بگذارید. پوشیدن تی شرت خیلی بهتر از کت و شلوار یا مثلا مانتو فرم مهمانداری در هواپیما است.

  1. کافی شاپ ها

پوشیدن یک پیشبند بر روی لباستان را ترجیح می دهید یا لباس های سرتاپا تنگ و یک رنگ؟ قطعا اولی را. کار در کافی شاپ ها یکی از راحت ترین هاست. کافیست مرتب و تمیز بوده و تنها یک پیشبند ببندید یا گاهی در هنگام میکس کردن مواد خوراکی مجبور به پوشیدن دستکش شوید. خوب این که کاری ندارد؟ شغلی بی دردسر با لباس فرمی راحت.

  1. طراحان لباس

خوب باید بگوییم که این شغل بی نظیر است. شغلی که با رنگ، پارچه، نخ و مداد رنگی و… سر و کار دارد را نمی توان با هیچ چیز دیگر مقایسه کرد. طراحان لباس شاید آزادترین شغل دنیا را از نظر رعایت کد لباس دارند. فرض کنید خودتان یک طراح لباسید و هر چیزی که به تن دارید را خودتان طراحی نموده اید. این شغل به شما آزادی عمل داده و دست و پا گیر نیست حتی اگر در یک شرکت کار کنید نیازی به پوشیدن لباس فرم خاصی ندارید؛ چراکه اقتضای کارهای هنری آزاد بودن در پوشش است.

  1. گویندگان رادیو

از مزایای کار در رادیو دیده نشدن برای عموم است، برعکس تلویزیون. به همین خاطر بیشتر کسانی که در رادیو کار می کنند لباس های مورد علاقه شان را می پوشند. درست است که در ایران همچنان قوانینی خاص باید رعایت شود و یک آقا یا خانم گوینده با لباس رسمی ظاهر شود، اما پوشیدن لباس و مانتو فرم در دستور کار این شغل وجود نداشته و اجباری در پوشش آنها برقرار نشده است.

  1. عکاس ها

تنها زمانی که فرد دوست دارد خیلی زیبا دیده شود مراسمات عروسی، تولد و… است. اما وقتی خودتان دوربین را به دست گرفته و مشغول عکاسی هستید به چگونه دیده شدنتان اهمیتی نمی دهید. پس این فرصتی مناسب است برای پوشیدن لباس هایی که دوست دارید و با آنها راحتید. یک عکاس همیشه نگران این نیست که براساس لباسش قضاوت شود و یا اینکه مثلا به عنوان یک کارمند مجبور باشد مانتو فرم آژانس هواپیمایی که در آن کار می کند را بپوشد تا در کارش جدی به نظر برسد.

  1. نویسنده

نویسنده ها به همان اندازه که در کارشان جدی اند، در نحوه پوششان آزاد هستند. نویسنده ها در هنگام کار با رایانه نیازی به پوشیدن لباسی خاص ندارند و با هر لباسی که حس راحتی برایشان داشته باشد قلم زده و کاراکترهای جدیدی خلق می کنند.

  1. مامور پمپ بنزین

شاید ماموران پمپ بنزین را دیده باشید که یونیفرم هایی مخصوص برای لکه دار نشدن لباس های خودشان به تن دارند؛ اما بدون شک پوشیدن این لباس ها بهتر از به تن داشتن کت و شلوار و کراوات آنهم برای چند ساعت متمادی است.

در این مقاله با اهمیت لباس فرم در برخی از شغل ها آشنا شدیم. در این شغل ها بدون داشتن لباس فرمی که مخصوص آنها طراحی شده انجام وظایف سخت یا محال می شود. شاید رنگ یا برخی جزئیات لباس فرم این مشاغل در کشورهای مختلف متفاوت باشد اما ماهیت و طرح کلی آنها یکیست. در کشور ما داشتن مانتو فرم و کت و شلوار، لباس اداری اکثر شرکت ها و سازمان های اجرایی است. درهمین راستا مشاغلی نیز هستند که نیازی به پوشیدن لباس فرم خاصی ندارند. با این مشاغل در قسمت دوم همین مقاله آشنا شدید. صاحبان این شغل ها بدون وجود اجبار در پوششی خاص کارشان را انجام می دهند و بسیاری از آنها آزاد بودن در کارشان را دوست داشته و به سایر شغل ها ترجیح می دهند. به هر روی باید توجه کنید که با مشغول شدن در هر کاری به لباس فرم آن نیز توجه کنید و اصولی که در این باره حاکم است را رعایت نمایید.


Instagram

مطالب مرتبط