خانهوبلاگ
چقدر روی یقه مانتو اداری خود حساس هستید؟

چقدر روی یقه مانتو اداری خود حساس هستید؟

چقدر روی یقه مانتو اداری خود حساس هستید؟
تعداد بازدید :299
تعداد دیدگاه :0
آخرین به روز رسانی :۱۴۰۳/۳/۲۶, ۱۰:۱۳

یکی از فاکتورهای تاثیر‌گذار در زیبایی لباس و مانتو اداری ، یقه آن بوده که اهمیت زیادی در ظاهر و جذابیت لباس دارد. وقتی پارچه‌ای خریده و آن را به خیاط می‌سپاریم، یکی از اولین سوال‌ها که می‌پرسد مدل یقه آن است. مدل یقه نه تنها در لباس بلکه در ظاهر ما نیز موثر بوده و اندام و چهره‌مان را تحت الشعاع قرار می‌دهد. گاهی یک خیاط ماهر از پارچه‌ای ساده و بدون طرح لباسی اصولی و زیبا شکل داده که در ظاهر ما نیز تاثیری مثبت خواهد گذاشت. 

یقه را از اولین فاکتورها در لباس می‌دانند که در نگاه اول توسط دیگران دیده می‌شود و اگر به درستی انتخاب شود قطعا  لباسی ساده را بسیار زیبا و عالی نشان می‌دهد. تعیین یقه مناسب به عوامل مختلفی مانند شکل، صورت، سرشانه، اندازه و خط سینه و هیکل فرد بستگی دارد. در این مقاله قصد داریم تا با چند نمونه یقه مانتو اداری و تاثیر آن‌ها در ظاهر فرد آشنا شویم. پس تا پایان همراه ما بمانید.

 

چقدر به یقه لباس خود اهمیت می‌دهید؟

تصور کنید که قرار است لباسی جدید خریده یا بدوزید! یقه لباس چقدر برای شما اهمیت دارد؟ اصلا تا به حال شده که یقه را جزء فاکتورهای انتخابی خود قرار داده و براساس آن لباسی را انتخاب کنید؟! می‌دانستید که تنوع زیادی در مدل یقه‌ها وجود داشته و هر کدام به نحوی در دیده شدن ظاهر ما تاثیر گذارند؟ به طور کلی یقه لباس‌ها به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

  1. یقه‌های مسطح و خوابیده: این مدل‌ها از رایج‌ترین انواع یقه مانتو اداری بوده که با اشکالی ساده توسط بسیاری از خیاطان و طراحان دوخته می‌شوند. از انواع این یقه‌ها شامل یقه هفت، گرد، چهارگوش و قایقی هستند.
  2. یقه‌های برگردان: همانطور که از نام این یقه‌ها مشخص است قسمتی از آنها روی سرشانه، کاور سر جلو یا حتی روی سینه برگشته و آن را می‌پوشاند. از جمله این یقه‌ها شامل: یقه انگلیسی، شکاری و ملوانی، آرشال، بلیزری، شومیز، ب.ب
  3. یقه فانتزی: دراپه
  4. یقه‌های ایستاده: این مدل یقه‌ها روی گردن به حالت ایستاده دوخته می‌شوند: از جمله این نوع یقه‌ها می‌توان به یقه چینی، ایرانی، فرنچی و اسکی اشاره کرد.

 

مانتو رسمی اداریایندو، فروش انواع مانتو فرم، مانتو سازمانی، یونیفرم اداری و لباس اداری 


 

از بین این یقه‌ها بهترین یقه مانتو اداری خود را انتخاب کنید.

  1. انواع مدل‌ها از یقه مسطح
  • یقه گرد

یقه‌های گرد به صورت منحنی دوخته می‌شوند. می‌توان یقه مانتو اداری خود را به صورت گرد دوخت. این مدل یقه مانتو و لباس مناسب صورت‌های استخوانی و لاغر بوده که صورتتان را پرتر نشان می‌دهد. میزان باز بودن یقه نیز به سلیقه شما بستگی دارد.

  • یقه هفت

یقه هفت لباس

یکی از بهترین یقه‌ها برای افراد قد کوتاه یا چاق یقه هفت است. اگر دوست دارید در محل کار خود قدبلند نشان داده شوید پیشنهاد می‌کنیم تا یقه مانتو اداری خود را در مدل هفت انتخاب کنید. میزان باز و کشیده بودن یقه هفت نیز به سلیقه خود شما بستگی داشته و گردن و بالاتنه را کشیده‌تر نشان می‌دهد. البته این مدل یقه برای افرادی که سرشانه پهن دارند، مناسب نیست؛ به ویژه اگر یقه لباس بازتر و کشیده‌تر باشد.

  • یقه خشتی ( چهارگوش)

یقه خشتی لباس

گاهی یقه‌های خشتی را یقه مربعی نیز می‌گویند. این یقه‌ها نیز از خطوط شکسته و زاویه‌دار بر روی قسمت سینه لباس تشکیل شده که میزان باز بودن آن در اندازه‌های متوسط زیباتر است. از آنجا که قسمت بیشتری از گردن و سینه فرد بیرون خواهد افتاد این یقه را متناسب برای صورت‌های استخوانی نمی‌دانند. معمولا از این یقه‌ها برای مانتو اداری استفاده نمی‌شود.

  • یقه قایقی

یقه قایقی لباس

یقه‌های قایقی نیز گزینه مناسبی برای یقه مانتو اداری نیستند؛ چراکه سرشانه‌ها را بیرون انداخته و دردسر فرد را بیشتر می‌کنند. از طرفی این یقه‌ها برای افرادی که سرشانه پهن دارند اصلا معقول نبوده و گردن آنها را کوتاه نشان می‌دهد.

  1. انواع یقه‌های ایستاده

معمولا این یقه‌ها سه سانت بالاتر از حلقه یقه دوخته می‌شوند. در ایران اغلب ما این مدل یقه‌ها را با نام یقه آخوندی یا دیپلمات می‌شناسیم که اتفاقا یکی از رایج‌ترین یقه‌ها برای مانتوهای اداری بوده و بیشتر حالتی رسمی دارد. این مدل یقه کاربرد زیادی در خیاطی داشته و اندام را بلند و کشیده نشان می‌دهند. از انواع آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • یقه چینی

یقه چینی لباس

لبه این مدل یقه به صورت ایستاده بوده و در کنار یک قرار می‌گیرند که به یقه چینی شهرت داشته و اندام را کشیده نشان می‌دهند. این نوع یقه نیز یکی از مناسب ترین گزینه ها برای یقه مانتو اداری است.

  • یقه ایرانی

یقه ایرانی یا آخوندی نیز مانند یقه چینی بوده اما لبه‌های آن که روی هم قرار می‌گیرند توسط یک دکمه بسته شده و مانند یقه چینی در قد بلندتر نشان دادن فرد تاثیر مثبتی دارد.

  • یقه فرنچی

لبه‌های این یقه نیز مانند یقه چینی در کنار هم قرار می‌گیرند اما تنها تفاوت این دو با هم در منحنی بودن لبه‌های این یقه بوده که به صورت یک هفتی کوچک کنار هم قرار می‌گیرند.

  • یقه اسکی

یقه اسکی لباس

یقه اسکی زمستان و سرما را برای ما یادآوری می‌کند. معمولا از این یقه برای لباس‌های زمستانی بیشتر استفاده می‌شود؛ چراکه گردن را کامل پوشانده و تا نزدیک چانه می‌رسد. هر چند از این مدل یقه‌ها برای مانتو اداری استفاده نمی‌شود اما در بلند‌تر نشان دادن فرد تاثیر مثبتی دارد.

  1. یقه‌های برگردان

یقه برگردان لباس

این یقه‌ها بر عکس یقه‌های ایستاده، روی سرشانه یا گردن برگشت خورده و قرار می‌گیرند. یقه برگردان را بر اساس میزان باز و بسته شدنشان در لباس‌های مختلف به کار برده و براساس سلیقه فرد طراحی می‌کنند. یقه‌های برگشتی نیز در طراحی مانتوهای اداری بسیار کاربردی بوده و اغلب خیاطان به استفاده از این نوع یقه‌ها علاقه زیادی نشان می‌دهند. معمولا هر چه یقه‌های برگردان را درشت‌تر و پهن طراحی کنند فرد را قد کوتاه‌تر و هرچه یقه باریک و بلندتر طراحی شوند اندام، صورت و گردن را باریک و کشیده‌تر نشان می‌دهد. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • یقه انگلیسی

یقه انگلیسی لباساز جمله معروف‌ترین یقه‌های برگشتی که برای طراحی یقه مانتو اداری در ایران نیز بسیار رایج و عام است یقه‌های انگلیسی بوده که اندام را زیبا و خیلی جذاب نشان می‌دهند. یقه‌های انگلیسی را به اشکال پهن یا باریک می‌توان طراحی کرد. اگر یقه پهن و بزرگ باشد معمولا هیکل را درشت و کوتاه نشان می‌دهد. این مدل یقه انگلیسی برای افرادی که قد بلند و لاغر هستند گزینه مناسبی است. در مواردی نیز برای افراد چاق یا قد کوتاه یقه‌های انگلیسی باریک و بلند را طراحی می‌کنند تا اندام فرد را باریک و کشیده نشان دهد.

  • یقه آرشال

یقه آرشال لباس

این مدل یقه نیز از نوع هفتی بوده اما تو رفتگی ( دال یقه) در لبه‌های یقه هفت را ندارد. اگر دوست دارید بلند و کشیده‌تر از حد عادی به نظر برسید یقه آرشال را با بلندی و عمق بیشتر در یقه مانتو اداری خود امتحان کنید. اغلب برای افرادی که بالاتنه درشت و گردنی کوتاه دارند این یقه بسیار مناسب و معقول است. مانتو اداری با یقه آرشال شما را قد بلندتر از آنچه که هستید نشان خواهد داد. پس اگر قد بلندبودن را دست دارید حتما این یقه را امتحان کنید. 

  • یقه شومیزی

طراحی یقه شومیزی نیز که از یقه گرد الهام گرفته شده از یقه‌های رایج در دوخت لباس و مانتو است. می‌توانید مانتو اداری جدید خود را با آن طراحی کرده تا هم با ظاهری زیبا و جدید در محل کار خود حاضر شده و هم قد بلندتر و کشیده به نظر برسید. این مدل یقه برای کسانی که دوست ندارند گردنشان بیرون باشد گزینه مناسب و کاربردی است.

  • یقه بلیزری

یقه بلیزری

این یقه نیز از یقه انگلیسی الهام گرفته شده با این تفاوت که قسمت دال آن زیادتر بوده و یکی از یقه‌ها روی دیگری می‌نشیند. در واقع این یقه‌ها در مانتوهای لنگی بسیار به کار می‌روند. اغلب خانم‌های شاغل چادری می‌توانند از این مدل مانتوها استفاده کرده و در عین حال شیک و زیبا به نظر برسند.

  • یقه ب.ب

یقه ب ب لباس

در طراحی این یقه نیز مانند شومیزی‌ها از یقه گرد الهام گرفته شده است. این یقه نیز هم با پایه و هم بدون پایه طراحی می‌شوند و برای صورت‌های کشیده و مثلثی گزینه‌ای مناسب و عالی به حساب می‌آیند.

  • یقه شکاری

یقه شکاری

این یقه نیز با بیس یقه گرد طراحی شده اما با دو لبه تیز و بزرگ از یقه گردها متمایز می‌شوند و قسمت برگردان لبه‌های آن از برگردان یقه شومیزی بلند‌تر است. این یقه برای صورت‌های گرد و پر انتخاب مناسبی است. اگر یقه مانتو اداری خود را با این مدل طراحی کنید ترکیب زیبایی خواهند ساخت. 

  • یقه دراپه

یقه دراپه

این یقه برای مانتوهای اداری که از قسمت جلویی دکمه می‌خورند اصلا مناسب نیست، مگر اینکه از مانتوهای جلو بسته استفاده کرد که این مدل مانتوها را در محل کار ترجیحا باید زیر چادر پوشید. یقه دراپه از روی شانه تا کمر به صورت پرچین و حجیم می‌ایستد و از مناسب‌ترین یقه‌ها برای افراد لاغر است. این یقه سرشانه و بالاتنه را پرحجم و بزرگ نشان می‌دهد.

 

شاید باورتان نشود اما یقه لباس شما در زیبایی لباس و ظاهرتان تاثیر چشمگیری دارد. بسیاری از خیاطان و طراحان لباس در رعایت این نکته به طرز ماهرانه‌ای عمل کرده و با طراحی یقه‌هایی مناسب به طور غیر محسوس به زیباتر شدن مانتو یا لباس کمک می‌کنند. اگر برای داشتن یک مانتو اداری جدید پارچه خریده و آن را به خیاط دادید حتما از قبل یقه‌ای که مناسب و اصولی است را برای یقه مانتو اداری خود انتخاب کنید. مثلا اگر قد کوتاهی داشته یا کمی چاق هستید بهترین گزینه برای شما یقه‌های انگلیسی یا آرشال بوده و اگر خیلی لاغر و قد بلندید یقه‌های گرد را امتحان کنید. با این ترفندها به راحتی می‌توان زیبایی ظاهری خود را حفظ کرد و مانتویی زیبا پوشید.

 


Instagram

مطالب مرتبط