خانهوبلاگ
مد چیست و چگونه بوجود آمد؟

مد چیست و چگونه بوجود آمد؟

مد چیست و چگونه بوجود آمد؟
تعداد بازدید :264
تعداد دیدگاه :0
آخرین به روز رسانی :۱۴۰۳/۳/۲۷, ۱۵:۳۶

مد یا فشن شامل هر نوع لباس، اکسسوری و کفش می‌شود که گروه و دسته‌هایی از افراد آن را بپوشند. تاریخ مد به شکل امروزی آن با پیشرفت صنعت نساجی در انقلاب صنعتی شروع می‌شود. تا دهه 1970 میلادی بین مد سطح بالا (High Fashion) و صنعت پوشاک (سری‌دوزی لباس) تفاوت سفت و سختی وجود داشت اما با بهبود صنعت و روش‌های دوزندگی دیگر این تمایز خیلی هم روشن نیست.

صنعت مد یک صنعت چند میلیارد دلاری جهانی است و شامل انواع برندهای پوشاک، اکسسوری و کفش خانم‌ها، آقایان و کودکان می‌شود. برای آشنایی بیشتر با مد و تاریخچه آن و درک تفاوت مد و استایل ادامه این مطلب از ایندو (تولید کننده جدیدترین مدل های مانتو اداری مانتو شلوار فرم و اداری) را دنبال کنید.

 

مد چیست؟

مد به استایل‌های پوشاک و اکسسوری که در یک دوره مشخص توسط گروهی از مردم پوشیده و حمل می‌شوند گفته می‌شود. در بیشتر موارد تفاوت قابل‌توجهی بین پوشاک و اکسسوری برندهای ارزشمند که در نیویورک، پاریس، لندن و میلان تولید شده و در جهان توزیع می‌شوند با پوشاک و اکسسوری که در فروشگاه‌ها و بوتیک‌ها در شهرهای مختلف عرضه می‌شوند دیده می‌شود.

به هر ترتیب صنعت مد شامل بخش‌های مختلفی مثل طراحی، نساجی و تولید، پخش و بازاریابی، خرده‌‌فروشی و انواع مختلف تبلیغات می‌شود که از گران و ارزشمندترین لباس‌های دست‌دوز نمایشگاه Haute Couture تا لباس‌های بوتیک‌های سطح شهرهای محلی محصولات آن محسوب می‌شوند.

بعضی از برندهای بزرگ و شناخته‌شده جهانی مثل نایکی، گوچی، لویی ویتون، آدیداس و شنل در سال درآمدهای چندین میلیارد دلاری دارند و طرفداران و فن‌های زیادی در کشورهای گوناگون دارند. استایل‌ها و محصولاتی که توسط این برندها طراحی و ارائه می‌شوند معمولا در نمایشگاه‌های بین‌المللی مد توسط مدل‌های حرفه‌ای و چهره‌های شناخته شده نمایش داده می‌شوند. محصولات مد همیشه با جدیدترین تکنولوژی‌ها هماهنگ می‌شوند و در حال حاضر گرایش به استفاده از پرینترهای 3بعدی برای تولید بافت‌هایی یکسره جدید و خلاقانه یکی از روندهای عمده در برندهای بزرگ است.

تاریخچه مد

تاریخچه بوجود آمدن مد در دنیا

اگر مد را فقط طراحی استایل‌هایی برای پوشش و اکسسوری افراد در نظر بگیریم تاریخچه آن حداقل در طبقات بالای جوامع گوناگون به چند هزار سال قبل و تاریخ پوشاک باز می‌گردد. اما تولید انبوه لباس با سایزهای استاندارد و فروش آن به افراد یکی از دستاوردهای انقلاب صنعتی در جوامع گوناگون محسوب می‌شود.

با پیشرفت صنایع نساجی روش‌های تولید پارچه بهبود چشمگیری پیدا کردند و طراحی و تولید انبوه پوشاک به یک فرایند صنعتی تبدیل شد. نمایشگاه‌های مد در قرن بیستم در پایخت‌های بین‌المللی مد مثل پاریس، نیویورک، میلان، لندن و شهرهای مختلف اروپا شکل گرفتند و در آنها معمولا استایل‌های مد سطح بالا به شرکت‌کنندگان و مردم نمایش داده می‌شدند.

استایل‌های مد معمولا از چند طریق بین مردم پخش می‌شوند. یکی از کلاسیک‌ترین روش‌ها که همچنان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و با گسترش نفوذ شبکه‌های اجتماعی تقویت شده است پوشیدن محصولات و نمایش استایل توسط چهره‌های شناخته شده و مدل‌هایی است که محبوبیت زیادی بین مردم دارند. در گذشته مجلات و نشریات نقش مهمی در رواج مدها و استایل‌های پوشاک و اکسسوری داشتند که امروزه جای خود را به شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌های اینترنتی داده‌اند.

بیشتر بخوانید؛ نمایشگاه های معروف مد و فشن 

 

مروری بر مد در ایران

در ایران هم مانند کشورهای متمدن دیگر پوشاک تاریخی طولانی دارد. ورود پوشاک غربی، مدرن و رسمی به ایران از اواسط دوره قاجار در طبقات بالای جامعه شروع شد. شکل‌گیری برندهای پوشاک ایرانی اما از ابتدای قرن 13 شمسی و تلاش برای مدرن ساختن جامعه از طریق لباس آغاز شد. قدیمی‌ترین برندهای مد و پوشاک ایرانی حدود 70 سال قدمت دارند و در تهیه و تامین انواع لباس رسمی، لباس اداری و لباس‌های فرم و همچنین انواع پوشاک اسپرت و خیابانی مردانه و زنانه و بچه‌گانه فعالیت دارند.

صنعتی شدن نساجی در ایران در میانه قرن 13 شمسی اوج گرفت و تعداد قابل توجهی کارخانه تولید پارچه و منسوجات در شهرهای مختلف کشور ایجاد شدند. محصولات این کارخانه‌ها توسط تولیدی‌ها و دوزندگی‌های مختلف به پوشاک تبدیل می‌شوند و در سطح شهرهای کشور به فروش می‌روند. این محصولات بر پایه روندهای مد محلی طراحی و توزیع می‌شوند و از روش‌های سنتی پخش و بازاریابی بهره می‌برند. با این حساب بخش عمده بازار صنعت مد در ایران همچنان در اختیار بوتیک‌ها و تولیدی‌های محلی است و بسیاری از برندهای تولید پوشاک به‌ویژه کفش در سال‌های گذشته با مشکل و بحران مواجه شده‌اند.

 

برندهای مد ایرانی

در دوران معاصر چندین برند پوشاک ایرانی ایجاد شده‌اند که معمولا محصولات رسمی و مناسب مدیران و شاغلان اداری و بانکی و مانند این را تولید می‌کنند. بسیاری از این برندها در شهرهای مختلف یا در شهر تهران چندین شعبه و فروشگاه دارند و محصولات مردانه، زنانه و بچه‌گانه را به شکل تخصصی یا عمومی، برای کاربردهای رسمی یا راحتی و در منزل عرضه می‌کنند.

در حال حاضر برندهای بزرگ و زنجیره‌ای مد و پوشاک در کشور به چند دسته با توجه به جنس محصول و الیاف مورد استفاده و همچنین کاربرد آنها تقسیم می‌شود. برندهای عمومی مثل سالیان، سله‌بن، ناوالیس و پاتن جامه انواع لباس‌های مناسب فصل خیابانی و رسمی و راحتی مردانه، زنانه و بچه‌گانه را تولید و عرضه می‌کنند.

برندهای لباس مردانه و زنانه ایرانی تخصصی ایرانی به دو دسته برند لباس رسمی و برندهای لباس خیابانی یا راحتی تقسیم می‌شود. برندهای هاکوپیان، ماکسیم و ایران‌برک از شناخته‌شده ترین برندهای پوشاک رسمی و کت و شلوار آقایان هستند. برندهای سالیان، RNS، ال‌سی من و بادی اسپینر ترکیبی از لباس‌های رسمی و خیابانی مردانه را تولید و عرضه می‌کنند.

برندهای لباس زنانه ایرانی مثل سارک، تولیکا، هالیدی و ایندو لباس‌های بیرونی و رسمی خانم‌ها و همچنین لباس‌های راحتی زنانه را تولید و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و آنلاین عرضه می‌کنند. برند ایندو در زمینه تولید مانتوشلوار اداری و فرم اداری خانم‌های شاغل و کارمند فعال است و در طراحی و تولید محصولات خود مطابق استانداردهای روز طراحی مد عمل می‌کند.

برندهای ایرانی تن درست و گارودی از جمله برندهایی هستند که پوشاک با الیاف طبیعی تولید می‌کنند. چندین برند پوشاک و کفش چرم هم در کشور فعال هستند که از بین آنها می‌توان به نوین چرم، مارال چرم، چرم مشهد، پاندورا، چرم دورسا و پاتن چرم اشاره کرد.

مد و فشن استایل

تفاوت مد و استایل چیست؟

برای جواب این پرسش شاید بهتر باشد این طور شروع کنیم که مد شامل استایل‌های مختلف پوشاک و اکسسوری می‌شود که در یک دوره مشخص و یک منطقه مکانی (محلی، ملی و جهانی) بین گروهی از افراد رایج می‌شوند. به‌این‌ترتیب مد استایل پوشاک و اکسسوری مطابق روز است. برندهای بزرگ و شناخته شده بر اساس جدیدترین امکانات و روندهای طراحی و تولید لباس و اکسسوری مجموعه‌ای از استایل‌ها را عرضه می‌کنند. صنعت مد با ترکیب استایل‌های مختلف و گاهی تکرار آنها پوشاک و کیف و کفش و زیورآلات جذاب برای افراد را عرضه می‌کند.

 

توجه ویژه طراحان مد به انواع لباس فرم و اداری

لباس رسمی مردانه و زنانه یا لباسی که افراد در محیط خارج از خانه و در اجتماع، محیط کار و خیابان می‌پوشند یکی از محصولات اصلی مد در کشورهای گوناگون است. برندهای بزرگ و شناخته شده مردانه و زنانه جهانی مثل لویی ویتون، گوچی، هرمس، پرادا، شنل، رالف لارن، بوربری و ورساچی همگی لباس رسمی مردانه و زنانه تولید و عرضه می‌کنند. در ایران هم برندهای شناخته شده و قدیمی پوشاک مانند هاکوپیان، ماکسیم، ایران برک و ال‌سی من در زمینه تولید و تامین لباس رسمی به‌ویژه لباس رسمی آقایان فعال هستند.

در سال‌ها و دهه‌های گذشته چندین برند تخصصی لباس زنانه در ایران فروشگاه‌های زنجیره‌ای خود را در سطح ملی یا شهری دایر کرده‌اند. تولید مانتو شلوار و لباس رسمی خانم‌ها در محیط‌های عمومی یکی از فعالیت‌های اصلی این برندهای جدید و نوظهور است. برند ایندو یکی از این برندهای ایرانی است که در ابتدا با تولید مانتو شلوار فرم اداری خانم‌ها شروع به کار کرده و در حال حاضر انواع لباس فرم اداری زنانه و مردانه تولید و ارائه می‌کند.

 

اهمیت طراحی در انواع مدل لباس فرم اداری

طراحی لباس فرم اداری و لباس رسمی لازم است با توجه به جنبه‌های مختلف ظاهری و راحتی فرد انجام شود. برند ایندو یکی از برندهای تخصصی لباس فرم اداری در ایران است که در طراحی محصولات خود به جنبه‌های مختلف کیفیت محصول توجه ویژه دارد. کیفیت بالای پارچه و مواد اولیه یکی از معیارهای کلیدی این برند در تولید محصولات است. این برند در تولید و دوخت محصولات مطابق روندهای روز و استانداردهای جهانی عمل می‌کند که نتیجه آن لباس‌هایی است که هم شیک و خوش‌پوش هستند و هم راحتی بالایی دارند و احساس اعتماد به نفس افراد را تقویت می‌کنند.

 

خرید آنلاین لباس فرم اداری

برند ایندو مجموعه گسترده‌ای از استایل‌ها و مجموعه‌های پوشاک را در فروشگاه آنلاین خود در دسترس کاربران قرار داده است. انواع مانتو فرم ، مانتو مجلسی، کت شلوار مردانه و مقنعه (انواع مقنعه اداری) را می‌توانید در فروشگاه محصولات ایندو مقایسه کرده و خرید نمایید. این محصولات مطابق استانداردهای طراحی بین‌المللی و باب روز طراحی می‌شوند و شرکت‌ها و موسسات معتبر بعضی از مشتریان آنها هستند که با خرید این محصولات روحیه‌ای سرزنده و برازنده به محیط کاری می‌دهند.

اگر به‌دنبال خرید مانتو شلوار فرم اداری و مقنعه یا مانتو مجلسی با کیفیت بالا و طراحی جدید هستید، کافی به فروشگاه آنلاین ایندو مراجعه کنید. انواع کت شلوار مردانه این برند ایرانی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است که در فروشگاه ایندو برای سفارش آنها هم می‌توانید اقدام نمایید.


Instagram

مطالب مرتبط