خانهوبلاگ
شناخت انواع پارچه و آموزش پارچه شناسی

شناخت انواع پارچه و آموزش پارچه شناسی

شناخت انواع پارچه و آموزش پارچه شناسی
تعداد بازدید :903
تعداد دیدگاه :2
آخرین به روز رسانی :۱۴۰۲/۰۵/۰۸, ۲۳:۳۹

امروزه پارچه‌ها با توجه به پیشرفت تکنولوژی، انواع بسیاری دارند. شناخت انواع پارچه به لحاظ جنس و طرح‌های آن، یکی از مهم‌‌ترین لازمه‌های طراحی و تولید لباس است. طراحان و تولیدکنندگان پوشاک باید با شرکت در دوره‌های آموزش پارچه‌شناسی شناخت خوبی از پارچه‌های گوناگون به دست آورند تا بتوانند نسبت به محصولی که خلق می‌کنند، بهترین پارچه را انتخاب کنند.

تولیدکنندگان لباس باید در انتخاب جنس پارچه توجه خاصی به مدل لباس و کاربرد آن داشته باشند. پارچه براساس مواد به کار رفته در تولید آن، انواع مختلفی دارد. اگر شما می‌خواهید هنگام خرید لباس انتخاب مناسبی داشته باشید باید با انواع پارچه‌ها آشنا باشید.

 

خریدی مطمئن و آسان با شناخت انواع پارچه

عدم شناخت انواع پارچه‌های لباس یکی از بزرگترین دغدغه‌های خرید آنلاین است. همین امر باعث می‌شود بسیاری از افراد از خرید اینترنتی منصرف شوند؛ چرا که عده‌ای دوست دارند تا هنگام خرید جنس پارچه و لباس را از نزدیک لمس کنند و سپس به خرید بپردازند.

برخی مواقع افراد لباسی را در سایتی می‌بینند که دوست دارند آن را خریداری کنند. اما چون شناخت و اطلاعاتی درباره جنس آن ندارند از خرید منصرف می‌شوند. در اینجا شناخت انواع پارچه کمک بسیاری به افراد می‌کند تا بتوانند لباس مورد پسند خود را به صورت آنلاین به طراحان و تولیدکنندگان خاص سفارش دهند. مطمئن باشید که خرید شما با شناخت جنس پارچه‌ها بسیار آسان می‌شود.

 

انواع مختلف پارچه از نظر مواد تشکیل دهنده

پارچه‌ها به لحاظ مواد تشکیل‌دهنده به دو دسته مختلف طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شود:

پارچه های طبیعی

افراد پارچه‌های طبیعی را با بهره‌گیری از طبیعت و آنچه که طبیعت در اختیار آن‌ها قرار داده است، تولید می‌کنند. از پارچه‌های طبیعی می‌توان به پوست حیوانات، پیله کرم ابریشم و دانه گیاهان اشاره کرد. این نوع پارچه‌ها بهترین نوع انتخاب برای همه افراد است. ویژگی‌های عمومی پارچه‌های طبیعی شامل موارد مختلفی می‌شود:

  • ایجاد جریان هوا و تنفس
  • عدم ایجاد حساسیت
  • نرم و بسیار با دوام
  • مقاومت رنگ در برابر تابش اشعه فرابنفش خورشید
  • سازگاری بالا با پوست انسان

پارچه های مصنوعی

پارچه‌های مصنوعی با استفاده از فرایند ساخت مدرن از ترکیب مواد طبیعی با مواد مصنوعی یا به طور کلی از مواد مصنوعی و غیر طبیعی ساخته می‌شوند. خصوصیات این پارچه‌ها با توجه به هدف تولید آن‌ها متفاوت است. ویژگی عمومی پارچه‌های مصنوعی شامل موارد مختلفی می‌شود:

  • داشتن استحکام بالا
  • استفاده برای انواع لباس‌ها
  • داشتن ویژگی‌های متنوع
  • امکان حساسیت‌زایی در برخی از انواع آن

 

بهترین نوع پارچه

 

انواع مختلف پارچه های لباس در بازار

در حال حاضر پارچه‌های مختلفی در بازار وجود دارد؛ تولیدکنندگان و طراحان لباس با توجه به شناخت انواع پارچه جنس لباسی که می‌خواهند ارائه دهند را انتخاب می‌‌کنند. پارچه‌ها بر اساس منبعی که از آن گرفته می‌شوند، ترکیب خاص و ویژگی‌های منحصر به فردی دارند.

 

پارچه پنبه‌ ای و نخی

پارچه‌های نخی یا پنبه‌ای به دلیل عدم ایجاد حساسیت یکی از پرمصرف‌ترین پارچه‌های صنعت لباس به شمار می‌روند. این پارچه به بیشتر افراد حس آرامش‌بخشی می‌دهد و یک پارچه ایده‌آل به حساب می‌آید. این نوع از پارچه‌ها با ایجاد جریان هوا، مناسب برای استفاده در فصول گرم سال هستند.

 

پارچه ابریشمی

پارچه ابریشمی یکی از نرم‌‌ترین و ظریف‌ترین پارچه‌ها و در عین حال جزو گران‌ترین پارچه‌ها به حساب می‌آید. این پارچه بسیار مستحکم است و حرارت را در خود نگه می‌دارد. پارچه ابریشم در رنگ‌های مختلفی وجود دارد. از این پارچه گران قیمت و لطیف برای دوخت انواع کت و شلوار، شال، مانتو و کراوات استفاده می‌شود.

 

پارچه حریر

حریر نوعی ابریشم نازک بوده که از الیاف طبیعی تهیه شده است. این پارچه گاهی مانند پارچه‌های کرپ ابریشمی با الیاف مصنوعی نیز ترکیب می‌شود. پارچه حریر انواع مختلفی مانند حریر ساتن، کرپ حریر، حریر سیلم و حریر پرده‌ای دارد.

 

پارچه پشمی

پارچه پشمی همانطور که از نامش پیدا است از پشم حیواناتی مانند بز، گوسفند و خرگوش بافته شده و در ضخامت‌های مختلف به فروش می‌رسد. انواع پارچه‌های پشمی نیز در دوخت لباس برای فصول سرد سال کاربرد دارند.

 

پارچه کشمیر

افراد در آموزش پارچه شناسی باید بدانند که پارچه کشمیر گونه‌ای از الیاف است که از موی گردن بز کشمیر و دیگر بزها تولید می‌شود. کشمیر بافتی ظریف، محکم، سبک و لطیف داشته و پوشاکی که از آن تهیه می‌شود دارای کیفیت بی نظیری هستند. الیاف بسیار ظریفی که این پارچه دارد در مقایسه با پشم گوسفند گرم و سبک‌تر است.

 

پارچه کتان

کتان یکی دیگر از انواع پارچه است که برای ساخت آن از گیاه کتان استفاده می‌شود. لباس‌های کتان خنک بوده و جذب آب بالایی داشته و در فصل‌های بهار و تابستان کاربرد زیادی دارند.  پارچه کتان سطح صاف و درخشنده‌ای دارد و به دلیل اینکه در هنگام شست و شو تغییر سایز و اندازه می‌دهد باید قبل از برش یک بار شسته شود.

 

پارچه کتان

 

پارچه چرم

پارچه چرم از پوست حیوانات ساخته شده و چرم‌های مختلف نیز از انواع حیوانات و تکنیک‌های مختلف به وجود می‌آید. پوست گاو محبوب‌ترین نوع چرم بوده که تقریبا 65 درصد از کل چرم تولید شده را شامل می‌شود. چرم پارچه‌ای بادوام و مقاوم در برابر چروک است و با توجه به پوست حیوانی که از آن تهیه شده، رنگ و ظاهر متفاوتی خواهد داشت.

 

پارچه جیر

پارچه جیر نوعی چرم نازک است که از پوست حیواناتی نظیر بز، گوزن، گوسفند و گوساله طی فرآیند خاصی به تولید می‌رسد. این پارچه به دلیل اینکه سریع کثیف می‌شود باید از هرگونه خاک و چربی دور نگه داشته شود. پارچه جیر به دلیل زیبایی در دوخت پالتو بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. جذابیت این پارچه از آن رو است که حالتی بین چرم و مخمل دارد.

 

پارچه جین

پارچه لی استحکام و مقاومت بالایی دارد. در شناخت انواع پارچه باید دانست که پارچه لی شامل انواع مختلفی مانند نخی، کاغذی، ضخیم، کشی و غیر کشی است. این پارچه در دوخت انواع مانتو، شلوار، لباس اسپرت، کیف و کفش بسیار استفاده می‌شود. پارچه جین به دلیل شیک بودن و زیبایی خاص، مورد پسند تمام سلیقه‌ها بوده و هیچ‌گاه از مد نمی‌افتد.

 

پارچه فوتر

فوتر در واقع همان پارچه‌های نمدی است که از پشم برخی از حیوانات بافته می‌شود. این نوع پارچه‌ها کاربرد بسیاری در فصول سرد سال دارند.

 

پارچه مخمل

مخمل نوعی پارچه کرکی که از ابریشم، پنبه، کتان و پشم به تولید می‌رسد. تهیه و تولید این نوع پارچه دشوار بوده و به همین دلیل جزء پارچه‌های اشرافی محسوب شود. این نوع جنس در تولید انواع لباس کاربرد دارد.

 

پارچه فاستونی

پارچه فاستونی از موادی نظیر پشم، مخلوط پشم و پلی استر، مخلوط پشم و کرک تولید می‌شود. این نوع پارچه در تولید انواع مانتو، کت و شلوار و کت و دامن کاربرد بسیاری دارد.

 

پارچه گاباردین

گاباردین نوعی پارچه بوده که دارای بافت ریز از پنبه، پشم یا الیاف مصنوعی است. در دوره‌های آموزش پارچه شناسی و طراحی لباس گفته می‌شود که این نوع پارچه نقوش برجسته تیغ ماهی، جناقی یا مخلوط راه راه اریب دارد که همیشه از سمت راست به چپ یا پایین به بالا بافته و به تولید می‌رسد. این نوع پارچه اغلب برای کت و شلوار مردانه استفاده می‌شود.

 

پارچه لنین

لنین نوعی پارچه کنفی بوده که از الیاف طبیعی و مصنوعی به تولید می‌رسد. هر اندازه درصد پنبه نسبت به درصد پلی استر بالاتر باشد، لینن کیفیت بهتری خواهد داشت.

 

پارچه ویسکوز (ریون) 

پارچه ویسکوز یا ریون الیافی است که پایه طبیعی داشته و همچون پنبه و لینن دارای ماهیت گیاهی (سلولزی) هستند. این نوع پارچه طی فرآیند شیمیایی در دو نوع الیاف پرز کوتاه و الیاف پرز بلند ایجاد می‌شود. ویسکوز (ریون) برای دوخت لباس‌های زنانه و  مردانه کاربردی است.

لباس‌های ویسکوز (ریون) از ابریشم طبیعی خنک‌تر هستند و به همین دلیل در فصل تابستان طرفدار زیادی دارد. پارچه ویسکوز جذب رطوبت بالایی داشته و گاهی بیشتر از 50 درصد آن را پنبه تشکیل می‌دهد.

 

پارچه کرپ

جنس پارچه کرپ به طور معمول از ابریشم، پشم و پلی استر است. این پارچه ظاهری توری شکل داشته و حالتی پیچ خورده و مجعد دارد. پارچه کرپ در رنگ‌های مختلف و زیبا تولید می‌شود. در شناخت انواع پارچه باید دانست که این پارچه انواع مختلفی نظیر کرپ اسکاچی، کرپ دیور، کرپ باربی، کرپ گاباردین و کرپ مرویجت دارد.

 

پارچه ژاکارد

ژاکارد نوعی از پارچه بوده که طرح آن در تار و پود پارچه بافته می‌شود. این پارچه بسیار با دوام بوده و در برابر سایش و چروک بسیار مقاوم است. همچنین در کنار خاصیت کشسانی بودن جذب آب بسیار کمی دارد. پارچه ژاکارد بیشتر از ابریشم خالص و ترکیب با ابریشم بافته می‌شود. پارچه ژاکارد زیبایی خاصی داشته که از طرح‌ها و ضخامت‌های متنوع آن برای اهداف مختلف استفاده می‌شود. برای دوخت لباس‌های نازک و سبک، مانند مانتوهای مجلسی پارچه‌‌های ژاکارد ابریشمی یا پنبه‌ای کاربرد بسیاری دارد. همچنین ژاکارد پشمی یا ژاکارد ترکیبی برای دوخت انواع پالتو و کت و شلوار مناسب است.

 

پارچه ترگال

جنس پارچه ترگال ساده و نرم است. این پارچه در تولید مانتوهای ادارای و فرم به خصوص رنگ‌های مشکی و سورمه‌ای آن کاربرد بسیاری دارد. دوخت لباس رسمی زنانه با این نوع پارچه  بسیار شیک و خوش دوخت می‌شود و ظاهری مرتب و رسمی به وجود می‌آورد.

 

پارچه ساتن

پارچه ساتن از موادی مانند پنبه، ابریشم، نایلون و پولیستر تولید می‌شود. ساتن نخ‌های طویل و طولانی داد که همه به یک سمت هستند. این پارچه بسیار براق و صاف بوده و برای دوخت لباس‌های زنانه کاربرد زیادی دارد. انواع ساتن شامل عاشقی، فیروزه‌ای، نگین‌دار، پشت کرب و شیشه است.

 

پارچه بنگالین

پارچه بنگالین با الیاف مصنوعی و موادی همچون ابریشم و پشم بافته می‌شود. این پارچه آجدار بوده و بیشتر برای تولید لباس‌های لوکس به کار می‌رود. نام بنگالین از بنگال که برای اولین بار در آنجا به تولید رسیده، گرفته شده است.

 

برای خریدی راحت و دلپذیر به سراغ بهترین تولیدکنندگان و طراحان بروید

امروزه صنعت نساجی و بافت پارچه، انواع مختلفی از پارچه‌های رنگارنگ، زیبا و پرطرفدار دارد. شناخت انواع پارچه هم به تولیدکنندگان لباس و هم به خریداران کمک می‌کند که بهترین پارچه را برای دوخت و خرید لباس مورد نظر خود انتخاب کنند. شما باید برای خرید لباس به سراغ تولیدکنندگانی بروید که بهترین طراحان و خیاطان را داشته باشد؛ افرادی که دوره‌‌های آموزش پارچه شناسی را گذرانده باشند پارچه‌های مناسبی را برای کسب بهترین دوخت و دوز انتخاب می‌کنند.


Instagram

مطالب مرتبط