خانهوبلاگ
مراحل کامل رفو کردن لباس

مراحل کامل رفو کردن لباس

مراحل کامل رفو کردن لباس
تعداد بازدید :2457
تعداد دیدگاه :0
آخرین به روز رسانی :۱۴۰۳/۳/۲۶, ۱۵:۰۳

برای اینکه بتوانید لباس محبوبتان را که به تازگی آسیب دیده است ترمیم کنید، چاره ای جز رفو کردن ندارید. در خیلی از موارد ممکن است لباسی که به تازگی خریداری کرده‎اید، تحت تاثیر یک اتفاق ناگوار دچار آسیب شود. در چنین شرایطی که دل کندن از یک لباس نو برایتان سخت است، می‌توانید با استفاده از ترفند رفو کردن لباس، قسمت‎های آسیب دیده را ترمیم کنید.

زمانی که لباس را رفو کنید؛ می‌توانید مدت زمان بیشتری از آن، استفاده کنید. در حقیقت با این کار عمر مفید لباس‎هایتان افزایش می‌یابد. رفو کردن لباس آنقدرها هم که تصور می‎کنید سخت و دشوار نیست. با مراحل رفو کردن لباس که در ادامه ذکر می‌کنیم، می‎توانید این مهارت را به سادگی، بیاموزید.

 

آموزش مراحل رفو کردن لباس

برای اینکه کار رفو کردن لباس را شروع کنید، باید در مرحله اول یک تکه پارچه همرنگ با لباس خود، داشته باشید. اگر لباستان توسط یک خیاط دوخته شده است؛ می‌توانید اضافات پارچه را برای رفو کردن‎های احتمالی در آینده، درخواست کنید. در غیر این صورت، چنانچه لباس را به صورت دوخته شده و آماده خریداری کرده‌اید، می‌توانید از اضافات لباس و یا قسمت‎های داخلی جیب که چندان در معرض دید نیستند، به این منظور استفاده کنید.

امروزه رفو کردن لباس فقط به دوخت سوراخ‌های پارچه و رفع معایب لباس نمی‌پردازد.  بلکه رفوی لباس سبکی جدید از استایل‌های امروزی است که با قرار دادن وصله‌های گوناگون لباس با یکدیگر یک استایل جدید و جذاب ایجاد می‌کنند. در واقع رفو کردن لباس مهارت بسیار ساده‌ای است. در صورتی که مراحل رفو کردن لباس را بلد باشید بسیاری از هزینه‌های شما کاهش پیدا می‌کند و می‌توانید عمرمفید لباس‌ها و جوراب‌هایتان را افزایش دهید. در ادامه به طور کامل این موضوع را شرح می‌دهیم:

 

مراحل رفو شلوار

 

مرحله اول: تهیه کردن وصله

همانطور که گفتیم، باید یک وصله مناسب با لباس خود، تهیه کنید. هر چقدر وصله مورد نظر به لباستان بیشتر شباهت داشته باشد، کار رفوکردن شما تمیزتر از آب درمی‌آید. وصله مورد نظر یک تکه پارچه همرنگ لباس است که روی سوراخ یا پارگی، دوخته می‌شود. در واقع مهارت رفو کردن تا حد زیادی وابسته به چگونگی اتصال وصله به لباس است.

در نظر داشته باشید که پارچه وصله مورد نظر باید حتما از هر سمت به اندازه ۲ الی ۳ سانتی متر بیشتر از قسمت آسیب دیده باشد. در این صورت می‌توانید با خیال راحت عمل دوخت را روی آن، انجام دهید.

مرحله دوم: حذف نخ های اضافی

در صورتی که لباس شما به طور کامل پاره نشده و به تار و پودهایی تجزیه شده است؛ می‎بایست قبل از انجام رفوی لباس، نخ های اضافی را با قیچی ببرید. در صورت باقی ماندن این نخ ها کیفیت رفوی لباس کاهش یافته و موجب می شود که نتیجه مورد انتظار را از انجام آن، نگیرید.

مرحله سوم: وارونه کردن لباس

لباسی که قصد رفو کردن آن را دارید، باید وارونه کنید. به این صورت که وصله مورد نظر را روی قسمت پشتی لباس قرار می‌دهید تا بعد از اتمام کار مشخص نباشد. این مرحله یکی مهمترین مراحل رفو کردن لباس می‎باشد.

مرحله چهارم: فیکس کردن وصله

در این مرحله کافیست وصله را روی پارچه لباس به صورت ثابت و دقیق، قرار دهید. وصله باید طوری قرار گیرد که در مرحله دوخت، جا به جا نشود. هر چقدر این مراحل را با وسواس و دقت بیشتری انجام دهید، در نهایت رفوی لباس تمیزتری خواهید داشت.

این نکته را باید در نظر داشته باشید که در انجام مراحل رفو کردن لباس قسمت پارگی لباس دقیقا باید وسط پارچه وصله قرار بگیرد. می‌توانید برای فیکس کردن از چسب های مخصوص این کار که زانفیکس نام دارند نیز استفاده کنید. البته خیلی از خیاطان برای فیکس کردن لباس از سوزن های ته گرد هم استفاده می‌کنند.

مرحله پنجم: مرحله دوخت

مهمترین مرحله در رفو کردن لباس، مرحله دوخت می‌باشد. این کار را هم می‌توانید با چرخ خیاطی و هم به صورت دستی، انجام دهید. توصیه می‌کنیم نخی که استفاده می‌کنید حتماً همرنگ پارچه لباس باشد تا بتوانید تا حد ممکن قسمت رفو شده لباس را پنهان کنید.

برای انجام مراحل رفو کردن لباس با استفاده از چرخ خیاطی می‌بایست لبه‌های پارچه وصله را زیر چرخ گذاشته و کار دوخت را آغاز کنید. لبه پارچه وصله باید به اندازه یک سانتی متر به داخل برگشته و سپس دوخت انجام شود. برای اطمینان بیشتر و همچنین محکم کاری بهتر است دو یا سه بار روی دوخت، حرکت کنید.

مرحله ششم: حذف نخ های اضافی

پس از اینکه کار رفوی لباس تمام شد، می‎توانید سوزن های ته گرد را باز کنید. اگر احساس می‌کنید در قسمت وارونه لباس نخ های اضافی وجود دارد، آن ها را قیچی بزنید.

 

تکنیک های رفو لباس

 

نکات مهم در رفو کردن لباس

در رفو کردن لباس انتخاب پارچه اهمیت زیادی داشته و می‌تواند نتیجه کار را تحت تاثیر قرار دهد. مسلما رفو کردن با استفاده از چرخ خیاطی هم سریع تر و هم دقیق تر می‌باشد. اما به طور کلی برای اینکه رفوی بهتری داشته باشید، بد نیست نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • سعی کنید پارچه انتخابی شما برای رفو کردن تا حد زیادی شبیه لباستان باشد. در غیر این صورت می‌توانید از نمونه وصله‌های آماده که در بازار وجود دارند، استفاده کنید. معمولا خرازی ها تمامی وسایل مربوط به خیاطی، گلدوزی و... را به مشتریان، عرضه می‌کنند.
  • اگر با چرخ خیاطی مراحل رفو کردن لباس را انجام می‌دهید؛ بهتر است دوخت زیگزاگ را برای این کار، انتخاب کنید. در این صورت اتصال پارچه و وصله مورد نظر استحکام بیشتری خواهد داشت. این نکته را فراموش نکنید که دوخت زیگزاگی برای این کار باید کم عرض و ظریف باشد.
  • ناحیه مورد نظر را باید طوری رفو کنید که نه تنها حفره لباس، بلکه مقداری از خود پارچه را نیز در بربگیرد. به همین دلیل است که همواره تاکید می‎کنیم وصله مورد نظرتان به اندازه ۲ الی ۳ سانتی متر از تمامی جهت ها، بزرگ تر از قسمت پاره شده لباس باشد.
  • در مراحل رفو کردن لباس حتماً از نخ‌هایی همرنگ و همجنس با پارچه لباستان برای رفو کردن استفاده کنید. به عنوان مثال استفاده از نخ های بسیار نازک برای رفو کردن لباس های جین، مناسب نمی‌باشد. البته به تازگی در دنیای مد شاهد لباس های رفو شده با رنگ های متضاد و زننده هستیم. در واقع لباس ها این گونه نشان می دهند که عمداً و برای زیبایی بیشتر با یک رنگ کاملا متضاد با لباس، رفو شده‌اند. بنابراین شما نیز می‌توانید از این ایده برای رفو کردن لباس های خود، استفاده کنید.
  • اندازه پارچه وصله انتخابی برای رفو کردن لباس، اهمیت زیادی دارد. شکل برش این پارچه باید دقیقا متناسب با شکل پارگی لباس باشد. به عنوان مثال، اگر پارگی به شکل مثلث است، پارچه استفاده شده نیز باید به شکل مثلث برش خورده باشد. در این صورت قسمت آسیب دیده کمتر مشخص می‌شود.
  • برای اینکه بتوانید رفوی ‌دقیق تری داشته باشید، بهتر است قبل از اینکه کار رفو را آغاز کنید هم وصله و هم قسمت پاره شده را اتو بکشید.

 

رفو کردن لباس

 

امیدواریم نکات و آموزش های ارائه شده در این مقاله، به شما در فراگیری مراحل رفو کردن لباس، کمک کرده باشد. اگر کار رفوی لباس را با چرخ خیاطی انجام بدهید، ساده تر است. تنها باید مراحل را با ترتیب ذکر شده، دنبال کنید و کار رفوی لباس را با حوصله تمام، انجام دهید. البته این موضوع را هم ذکر کنیم که اگر لباس استحکام کافی داشته باشد، بعید است که به سرعت نیاز به رفو شدن پیدا کند. به همین دلیل توصیه می‎کنیم برای خرید لباس مخصوصاً مانتو، فرم اداری و کت و شلوار به فروشگاه های معتبر، رجوع کنید. البته فروشگاه های آنلاین هم در سال‌های اخیر سابقه درخشانی در فروش لباس های باکیفیت، داشته‎اند.

فروشگاه اینترنتی "ایندوفرم" عرضه کننده انواع لباس مثل کت و شلوار مردانه، مقنعه، مانتو فرم اداری و لباس های مزونی می‎باشد. شما می‎توانید با مراجعه به این وب سایت از محصولات موجود دیدن کرده و انتخاب خوبی داشته باشید.مهمترین مزیتی که با رفو کردن لباس عایدتان می‌شود، صرفه جویی در هزینه هاست. به طور کلی دوست داران محیط زیست برای حمایت بیشتر استفاده از لباس های قدیمی را پیشنهاد می‎کنند.

اگر کمی با هنر خیاطی آشنایی داشته باشید؛ می‎توانید به راحتی لباس های قدیمی را از قسمت های  پاره شده و آسیب دیده، رفو کنید. در این صورت نیازی نیست که دو مرتبه برای خرید لباس روانه بازار شوید. این موضوع در نهایت موجب صرفه جویی در وقت و هزینه شما می‌شود.

 

آیا تمام پارچه ها را می توان رفو کرد؟

رفو کردن لباس وقتی نیاز است که قسمتی از لباس دچار آسیب، در‌رفتگی، سایش سوختگی یا پارگی شده؛ اما به علت مرغوبیت پارچه، لباس شما هنوز قابل استفاده است. عمولا مراحل رفو کردن لباس را برای پارچه های ضخیم مانند جین انجام می‎دهند اما اگر پارچه مورد نظر شما کشسانی مناسبی داشته باشد و زیر چرخ ظاهر آن خراب نشود، می‌توانید این کار را برای آن، انجام دهید. توجه داشته باشید که پارچه های نازک و یا پارچه هایی که بیش از اندازه کشسانی دارند، گزینه مناسبی برای انجام رفو نیستند.

 

آیا رفو کردن با چرخ خیاطی دشوار است؟

خیر، اگر به فوت و فن های خیاطی آشنایی داشته باشید، به راحتی می‎توانید از چرخ خیاطی در جهت رفو کردن لباس هایتان، استفاده کنید. استفاده از چرخ خیاطی مزیت های بیشتری نسبت به روش دستی دارد. به این صورت که در روش دستی با اینکه زحمت زیادی می‎کشید، اما نتیجه کار آنچنان که باید و شاید مورد رضایت شما نخواهد بود. استفاده از چرخ خیاطی در رفو کردن لباس، باعث ظرافت و تمیزی کار خواهد شد.


Instagram

مطالب مرتبط