خانهوبلاگ
یونیفرم وکالت، بخشی از هویت یک وکیل

یونیفرم وکالت، بخشی از هویت یک وکیل

یونیفرم وکالت، بخشی از هویت یک وکیل
تعداد بازدید :765
تعداد دیدگاه :10
آخرین به روز رسانی :۱۴۰۳/۳/۲۶, ۱۴:۵۱

شاید برای یک بار در زندگی نیز شده از یک وکیل کمک گرفته باشید. شغل وکالت و وظایف آن برای همه ما شناخته شده است. این افراد در تمام کشورهای دنیا جایگاه خوب و مطرحی دارند. درست است که ما همیشه به دنبال حرفه‌ای‌ترین وکیل بوده تا بتواند از دانش کامل خود استفاده و حقوق‌مان را بگیرد، اما یک وکیل خوب باید در پوشش خود نیز بهترین باشد. می‌دانیم که ظاهر هر فرد اولین گزینه برای معرفی اوست و باید به بهترین شکل ممکن باشد.

یک وکیل نیز از این قاعده مستثتی نبوده و باید همیشه با ظاهری معقول و مناسب در جلسات دادگاه و دفتر خود حاضر شود. ظاهر وکیل در نگاه اطرافیان به وی تاثیر مثبتی خواهد گذاشت، تا آنجا که گاهی در میان همکارانش با ظاهرش شناخته می‌شود. فردی که وارد دفتر وکالتی شده و برای اولین بار و بدون هیچگونه پیش زمینه‌ای از شناخت فرد وکیل قرار است پرونده زندگی خود را به دست وی دهد، در همان نگاه اول و با توجه به ظاهر او در این باره تصمیم خواهد گرفت.

در این مطلب از ایندو فرم قصد داریم تا کمی بیشتر به نحوه پوشش و یونیفرم وکالت (مانتو فرم وکالت) پرداخته و ببینیم این قشر در پوشش خود چه قواعد و قوانینی را دنبال می‌کنند.

 

یونیفرم اداری، بخشی از هویت هر فرد

از اهمیت و جایگاه یونیفرم‌ها در شغل خود هر چه بگوییم کم گفته و ناقص است. پوشیدن یونیفرم‌ها چه برای مدارس و چه در مکان‌های شغلی در جهت رسیدن به هدف تعیین شده برای هر فرد ضروری است. اکثر شرکت‌ها، سازمان‌ها و ادارات قانون یکسان بودن پوشش را رعایت کرده و حتی آن را اجباری می‌کنند. اهمیت این پوشش رسمی مشترک به حدی است که حتی در شغل‌های انفرادی و خصوصی مانند وکالت باید رعایت شود.

اگر تا به حال راهتان به دفتر یک وکیل خورده باشد قطعا متوجه رسمی بودن پوشش او شده‌اید. از آنجا که این گروه فارغ از فعالیت خصوصی در دفاتر خود، به طور مکرر با دادگاه و مراکز قانونی و دولتی در ارتباط هستند باید پوشش رسمی را رعایت کرده و در این اماکن طبق قانون رفتار کنند.

بله درست است. حدس می‌زدیم این سوال در ذنتان ایجاد شود که چرا بعضی از وکلا به ویژه وکلای خانم با پوشش‌های غیر رسمی و راحت در محل کارشان حاضر می‌شوند؟ خوب این طبیعیست که یک وکیل در دفتر شخصی خود آزادی عمل بیشتری داشته و راحت‌تر درباره پوشش خود تصمیم بگیرد؛ درحالیکه در یک مکان عمومی و رسمی باید پوشش متعارف خود را رعایت کند تا هم قبح وی حفظ شده و هم خود احساس بهتری نسبت به وظیفه‌اش داشته باشد.

یونیفرم اداری

چه مزایایی در پشت رعایت پوشش لباس فرم پنهان است؟

تاکید زیاد بر رعایت یونیفرم اداری و داشتن پوشش مشترک بدون شک بی‌دلیل نیست. شاید خیلی ساده انگارانه از کنار این نکته رد شویم، اما رعایت درست و به جای پوشش رسمی به نفع موقعیت و شرایط شغلی هر فرد خواهد بود. برای رعایت این پوشش مزیای زیادی در نظر گرفته شده که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد احساس هویت در فرد
  • ایجاد حس تعلق فرد به سازمان و موسسه‌ای که در آن کار می‌کند
  • تمایز کارمندان با کمک پوشش مشترک
  • عاملی برای جذب ارباب رجوع و مشتری به سمت فرد است
  • ایجاد نظم در محل اداره، موسسه یا شرکت مورد نظر
  • ایجاد نظم در آن محل به شناخته‌تر شدن آن و جذب قشرهای مختلف جامعه به سمت آن فرد کمک می‌کند
  • لباس اداری استاندارد به راحتی انجام امور فرد کمک می‌کند
  • در یک محیط مشترک نیز به تمایز کارکنان از یکدیگر و از ارباب رجوع کمک می‌کند.

 

یونیفرم وکالت به شناخته‌تر شدن فرد کمک می‌کند

هویت کاری هر فرد در گرو یونیفرم اوست. مثلا اگر در خیابان فردی را با کت و شلوار و کیف رسمی به دست با ظاهری معقول دیدید قطعا حدس خواهید زد که وی یک کارمند، رئیس، استاد دانشگاه یا معلم است. درحالیکه شغل‌های آزاد آزادی عمل بیشتری در پوشش به فرد می‌دهند. یک وکیل نیز از این قاعده تاثیر پذیرفته. اغلب وکلا برای حفظ و ارتقاء موقعیت شغلی خود نیز که شده باید ظاهری معقول و مناسب داشته باشند. مردم از روی ظاهر ما را قضاوت می‌کنند.


کت و شلوار یکدست و مرتب برای آقایان و مانتو وشلوار و مقنعه برای خانم‌ها مانند هرشغل رسمی دیگر گویای هویت وی است. تصور کنید کارتان گیر دارد و به شما یک وکیل را معرفی کرده‌اند، به محض رسیدن به دفترش نمی‌دانید کدام یکی است. فردی که روی صندلی و روبه روی نشسته یا آن یکی که پشت یک میز بزرگ به صندلی لم و با فرد روبروییش صحبت می‌کند؟! درحالیکه هر دو با لباس‌های عادی و حتی باز نشسته‌اند؟! قطعا سردرگم خواهید شد. یک وکیل خوب باید حداقل پوششی رسمی در محیط کشور را رعایت کند.

در دادگاه اما وضعیت فرق می‌کند. چطور؟

 

یونیفرم وکالت در دادگاه‌های کشور چگونه است؟

در محیط دادگاه‌ها و دادسراها که وکیل گزینه‌ای ثابت در این اماکن بوده اما شرایط پوششی کمی متفاوت است، عموما باید وکیل خانم و آقا علاوه بر رعایت پوشش رسمی کشور یعنی مانتو و شلوار و مقنعه برای خانم‌ها و کت و شلوار برای آقایان، از روپوشی مخصوص که به آن روپوش وکالت نیز گفته می‌شود استفاده کنند که از ترکیب سیاه و سفید تشکیل شده است. 

در هر کشوری این روپوش‌ها که هم برای وکلا و هم برای قضات استفاده می‌شوند، از رنگ‌های متفاوتی تشکیل شده است. برای مثال در کانادا این لباس ترکیبی از رنگ‌های قرمز و سفید را شامل می‌شود، یا در آمریکا از دو رنگ سیاه و سفید در طراحی آن استفاده می‌شود. استفاده از رنگ سیاه در پوشش مشترک عموما در همه کشورها غالب است، اما چرا؟

 

چرا لباس فرم وکلا به رنگ سیاه است؟

کافیست یک سرچ ساده در گوگل زده تا متوجه شوید که اغلب وکلای دنیا روپوش‌های مشکی دارند. استفاده از این رنگ ممکن است به دلایل مختلفی باشد. بر اساس اعتقادات گروهی استفاده از این رنگ به بعد از مرگ شاه چارلز دوم اشاره داشته که از آن زمان به بعد تمام وکلا و قضات از رنگ سیاه استفاده می‌کنند. اما گروهی معتقدند رنگ مشکی از دوره باستان مورد استفاده قرار می‌گرفته که سمبلی از اقتدار و بزگی برای وکیل به حساب می‌آمد. البته گروهی از وکلا نیز با سلیقه وخواست خود این رنگ را انتخاب کرده و تصور می‌کنند که این رنگ با خود نظم و انظباط را به همراه دارد و به نوعی عدالت خواهی را به اذهان جامعه متبادر می‌کند.

از آنجا که اغلب وکلا باید برای دادخواهی سر پا ایستاده و سخنرانی کنند، معتقدند که رنگ مشکی موجب افزایش اعتماد به نفس آن‌ها شده و در سخنرانی بهتر و رساتر نیز به آن‌ها کمک می‌کند. از طرفی نیز عده‌ای رنگ مشکی را نمادی از عدالت و مساوات می‌دانند. البته از یک سو نیز گروهی معتقدند که این رنگ تا حدی ترسناک بوده و ممکن است ظاهر وکیل را خوفناک کند که این تصور برای شغل وی مناسب نیست. همانطور که گفتیم در اغلب کشورهای دنیا از جمله ایران از یونیفرم های به دو رنگ مشکی و سفید استفاده می‌کنند.

یونیفرم وکالت

یک وکیل بهتر است چطور بپوشد؟

لباس یک وکیل باید متانت و وقار او را حفظ کند که این ظاهر زیبا نقشی اساسی در حرفه‌ای به نظر رسیدن وی و همینطور انجام کامل و بی‌نقص پرونده‌های حقوقی زیر دست او دارد. از آنجا که یک وکیل در دادگاه به صورت رسمی حضور پیدا کرده و ممکن است با افراد بلند پایه در ارتباط قرار گیرد باید حتما در پوشش خود اصول را رعایت کرده و طبق قوانین پوششی کشورش رفتار کند.

پوشش یک وکیل باید دارای رنگ‌بندی یکسان و ست باشد و از هر نوع تنوع رنگ در ظاهر خود اجتناب کند. از آنجا که جایگاه اجتماعی وکلا در تمام دنیا بلند مرتبه بوده و آن‌ها را جزء افراد رسمی و مهم کشور می‌دانند بهتر است از رنگ‌های سنگین و متعارف در پوشش خود استفاده نمایند. رنگ‌های سیاه، قهوه‌ای، بژ، طوسی و خاکستری نمونه‌ای از این رنگ‌های مناسب در پوشش یک وکیل به حساب می‌آیند.

کت و شلوار رسمی و ست برای وکلای مرد توصیه می‌شود. مردان وکیل در ملاقات‌های رسمی خود نباید سمت کت‌های اسپرت و کتان که با شلوارشان هماهنگ نبوده و ظاهری عادی به آن‌ها می‌دهد، بروند. ظاهر کوچه و بازاری برای یک وکیل ممکن است به حرفه و هویت او لطمه زده و او را در ذهن افراد مختلف شخصی غیر حرفه‌ای شکل دهد.

علاوه بر کت و شلوار رسمی استفاده از پیراهن‌های مردانه با طرح و رنگ مناسب و آستین بلند که دکمه‌های سرآستین آن بتواند از آستین کت بیرون بزند توصیه می‌شود. پوشش جوراب‌های بلند به نحوی که تمام پای فرد را بپوشاند نیز برای وکیل مرد باید رعایت شود.

لباس فرم اداری

وکیل زن نیز باید تمام این اصول را رعایت کرده و از همه مهم‌تر با مقنعه در قرارهای رسمی خود ظاهر شود. نکته‌ای که برای خانم‌های وکیل باید رعایت شود عدم استفاده آن‌ها از کفش‌های پاشنه‌دار و آرایش‌های غلیظ است. می‌دانیم که آرایش زیاد و به نوعی خودنمایی با کفش‌های پر سر  صدا یا دست زدن مداوم به مو، عینک، ساعت و... خود می‌توانند از ابهت و جدیت یک بانوی وکیل کاسته و او را در نظر دیگران ضعیف و بدون اعتماد به نفس نشان دهد.

 

از اکسسوری‌های مناسب در پوشش خود استفاده کنند

وکلا می‌توانند از برخی اکسسوری‌های مناسب و به روز استفاده کنند به شرطی که موجب برانگیختن حس توجه و تمرکز دیگران نباشد. پوشیدن ساعت برای خانم‌ها و آقایان زیباست و ظاهر آنها را رسمی‌تر نیز نشان خواهد داد. آقایان می‌توانند با ست کردن کمربند و کفش خود به این زیبایی افزوده و ظاهر خود را جلوه گر‌تر نشان دهند. خانم‌های وکیل نیز می‌توانند با ست کردن کیف و کفش خود زیبایی ظاهرشان را دو چندان کرده و در عین حال رسمی و شیک به نظر آیند.

آنچه که در رعایت اکسسوری‌های مردانه بسیار مورد توجه بوده، استفاده از دکمه‌های سردست متعارف است. آقایان نباید از دکمه‌های سر دست رنگی استفاده کنند. دکمه‌های طلایی و نقره‌ای بهترین انتخاب‌ها در این زمینه هستند. توجه به سگک کمربند نیز خیلی مهم است که باید با رنگ دکمه‌های سر دست و فلز‌های به کار رفته شده در کیف یک وکیل هم رنگ و ترجیحا از یک جنس باشد. مردان بهتر است پیراهن های چهارخانه و یا راه راه پهن را نیز فاکتور بگیرند؛ چراکه گزینه مناسبی برای کت و شلوار رسمی در مردان نیست.

وکالت یکی از مهم‌ترین شغل‌ها در تمام کشورهای دنیا بوده به نحویکه می‌توانند با بزرگترین مقامات یک کشور در تماس قرار گیرند. به همین دلیل بهتر است تا در پوشش خود محافظه کارانه‌تر تصمیم بگیرند. هویت و جایگاه رسمی یک وکیل در سطح بالایی بوده به گونه ای که پوشش او این جایگاه و منزلت وی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خانم یا آقا فرقی ندارد، هر وکیل باید در قرارهای رسمی خود از پوشش‌های متعارف و رسمی استفاده کرده تا هم جایگاهش را حفظ کرده باشد و هم از او حساب ببرند. اینگونه با یک تیر دو نشان زده؛ به این خاطر که هویت وی مانند هر شغل دیگری در گرو لباس فرمیست که به تن دارد. یک وکیل خوش پوش کسی است که در عین حفظ ظاهر رسمی خود زیبایی خود را نیز حفظ کرده و در نگاه موکلان و قضات و سایر وکلا فردی حرفه‌ای و خوش پوش به نظر آید.

  


Instagram

مطالب مرتبط